Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad trött jag är

Skrivet av Mamma Erik
ärligt sagt, tror ni att vi sätter våra barn framför TV’n umgås inte med dom etc

Självklart umgås vi med våra barn, TV´n är idag en del av den värld vi lever i, vi tittar mycket på TV hemma hos oss, men vi umgås också. Skall jag vara riktigt ärlig så står TV´n på väldigt mycket.

Erik tittar på de program han tycker är bra, men leker absolut den mesta tiden med lego. Läser och pratar gör vi också mycket

Men när han kommer hem från dagis, tycker han det är skönt att krypa upp i soffan och titta på ett barnprogram, under tiden lagar vi mat (nej han vill ta det lugnt inte hjälpa till)
Ibland på morgonen när mamma och pappa är för trötta så ligger någon av oss ute på soffan med Erik och ha barnprogrammen på (måste de börja så sent, jag skulle vilja att de började 05:00 istället).

Ibland är TV´n bra om man vill göra lite vuxensaker som Erik absolut inte bör vara åskådare till.

Jag är glad att det görs TV-program som min son kan ha glädje av, nu är han 4 och just teletubbies är inte hans favorit längre (men han tycker det är kul att se ibland), för tillfället är det Jurassic Park som gäller. Usch vad hemskt eller hur?

Vi ser våra barn i ögonen, vi umgås med dom, vi låter de också titta på TV, det ena behöver inte utesluta det andra eller hur


Svar på tråden: Vad trött jag är

HELT OK

Skrivet av  
Man får väll titta på tv om man vill. De som vill göra annat med sitt barn den tid våra tvbarn tittar på tv får väll göra de. Vi kan till och med äta middag framför tvn och jag har inte dåligt samvete ett dugg. Vi gör precis som vi vill och vi har himmlar roliga och duktiga ungar.
 

Vad trevligt

Skrivet av  Protan
att läsa att någon gör så mer än vi. Jag menar äter framför teven ibland. Mina ungar brukar även inta sin frukost där, innan de går till skolan.
När jag berättar detta för mina vänner tycker de att vi är förskräckliga som låter barnen titta på teve när de äter. Vad är det för fel med det?
 

Det undrar jag också

Skrivet av  Mamma Erik
Vi äter också framför TV´n ibland, jag tycker inte om det, då bordet är för lågt. Men Erik gör det, styvsönerna gör det och faktiskt, ibland är det riktigt skönt att kunna sitta två vuxna och prata ostört över middagen och Erik inte pratar hela tiden utan ser på en film.

Självklart har vi de flesta middagarna tillsammans och pratar allihopa om dagens händelser och annat, men så principfull är jag inte.
 

Jag också!

Skrivet av  Issy
Vi äter också framför tv:n ibland. När barnen kommer hem från skola och dagis brukar de få välja var de vill äta sitt mellanmål. I köket, framför tv:n eller ibland vid deras lilla bord i lekrummet. Pappa är inte hemma vid den tiden och själv äter jag inte mellanmål. Vi brukar äta middag tillsammans i köket (oftast). Jag ser inget fel i detta. När jag var ensamstående, innan jag fick barn, åt jag alltid framför tv:n. Då hade jag ju ingen att prata med vid bordet ändå.
 

Jag är lite osäker på...

Skrivet av  Issy
...vem du ställer frågan till. Jag är kritisk till just detta program bara. Självklart umgås man väl med sina barn även om de tittar på tv ibland. Att barnprogrammen skulle börja kl fem tycker inte jag låter så bra. Det finns många föräldrar som slutar jobbet och hämtar sina barn, äter middag just kl fem.
 

Klockan 05 på morgonen menar jag *ler*

Skrivet av   Mamma Erik
Det var till dom som skrev så snusförniftig, stäng av TV´n och umgås med era barn istället
 

Åh gud vad dum jag är... :-)

Skrivet av  Issy
Du skrev ju faktiskt 05.00.
 

Jag kunde ha skrivit ditt inlägg själv...

Skrivet av  Karin D
o jag tycker att TVn kan ge sånt som vi inte orkar, kan, mäktar med att ge. Min dotter är 3 år o 9 månader o tycker att det är störtskönt med TV o video. Hon brukar se t ex Fem myror är fler än fyra elefanter. det kan hon se exakt hur många gånger som helst. Jag tycker om att sjunga men jag vill itne sjunga O-sången 10 gånger på raken. Idag kan hon nästan alla bokstäver o kan räkna till 40. Det kan väl inte vara fel? Jag umgås ändå med henne, men jag är ingen superhjälte!!!
Jag måste få lite tid till mig själv. Då menar jag inte att lägga mig ibadet!! Jag menar att få kolla i kylen i lugn o ro ibland efter en heldag på jobbet. Eller sortera tvätt utan att hon ska"hjälpa" mig o sorterar om tvätten.
TVn är inte djävulens påfund. Men som vuxen måste man ju hjälpa dem att begränsa tittandet o självklart måste man träffas o läsa o så. Men det ena behöver inte ta ut det andra.
Just nu kan hon inte sova o vi har läst nattsaga så nu ligger hon o lyssnar på Teskedsgumman på CD o jag kan var här inne.
O jag tycker inte om Teletubbies, men min dotter avgudade dem från första början o vill fortfarande se dem ibland även om intresset är lite svalare.
Det är gjort för små barn - tydliga färger, upprepningar som ger trygghet, o språket är inte bärande för handlingen.
Det tycker jag!
 

Ja precis

Skrivet av  qp
Det är sååå jobbigt att höra såna somklagar jämt oc stänigt på barnprogram eller tv av olika slag!
Vi är nog inte sämre föräldrar för att vi låter våra barn se på tv...
Det finns så mkt klokt i ditt inlägg som kunde stämma på vår familj också!
Förr eller senare så kommer de att vilja se tv ändå, och visst är det väl bättre att de ser teletubbies eller Bumbibjörnarna en stund medan föräldrarna tex "pratar ekonomi..." (från reklamen) alltså har sex - än att de är i samma rum och river i färäldrarnas armar...
Vi är både föräldrar och ett par! Vi har rätt till samliv även om barnen finns under samma tak!
Dock inte i samma rum!!!!

Hujedamej för alla moraltanter som ajabajar allt som har med tv eller dator, att göra eller att man är en dålig förälder om man inte sitter och håller handen på sitt barn 24 tim om dygnet!(lite överdrivet men nästan)
Allt behöver inte gå till överdrift...
 

Artiklar från Familjeliv