Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Va alla hakar upp sig på Teletubbies

Skrivet av Marie & Isak
Massor med föräldrar som tycker att det är såååå dåligt och dom vil ha andra barnprogram osv.
Och viss får man tycka att det är dåligt blir själv trött på dom ibland men isak älskar dom och det är väll det som räknas barnprogramen görs faktiskt åt barnen vissa här värkar ha missat det.
Om så många barn gillar ett barnprogram så mycket som teletubbies så är det väll också ett bra barnprogram.
Eller?
Svar på tråden: Va alla hakar upp sig på Teletubbies

Du har rätt

Skrivet av  Protan
tycker jag. De föräldrar som inte står ut med att deras barn vill titta på Teletubbies får väl helt sonika stänga av burken när dessa visas. Och stå ut med det missnöje som antagligen blir följden.
 

Det...

Skrivet av  Issy
...skulle jag aldrig göra. Det tycker inte jag att jag har rätt till. Programmet är för barn och de är barn. Däremot skickade jag dem i säng i går när en ville se Alien. Det är inte för barn så det tycker jag att jag har rätt att göra. Jag har ju självklart inte delgivit barnen mina åsikter om Teletubbies heller. Hela iden med att fråga här, är ju att vi är vuxna och jag ville ha vuxnas åsikt. En åsikt tycker jag att man får ha även om man inte försöker bestämma över någon.
 

Skulle aldig stänga av TVn

Skrivet av  Marie & isak
bara för att jag inte gillar det!
Jag får helt änkelt stå ut eller göra något annat så länge!
Men offtast står jag ut det är så kul att se hur lycklig Isak blir när dom kommer på tv.
 

Massor...

Skrivet av  Issy
...av föräldrar verkar det väl inte vara. Jag tycker de flesta verkar tycka att det är rätt ok. Jag ställde frågan eftersom jag ville höra andra vuxnas synpunkter.
 

Ja, barn älskar mycket,

Skrivet av  farmor
som att fastna framför TV:n, dataspelet, godis 7 da´r i veckan, vara uppe sent, slippa tandborstning osv! Teletubbies (och andra risiga TV-program) blir väl inte bättre för att barnen gillar dem?

Farmors barn har fått finna sig i att vuxna bestämmer och däri har ingått TV-ransonering, strängare ju mindre de varit. (Farmor tror nämligen att det är tveksamt rent fysiologiskt för de minsta barnen att se på TV!)
 

Tänk om det var så ändå

Skrivet av   Mamma Erik
Mig veterligen har jag inte träffat ett enda barn som vill ha godis 7 dagar i veckan, titta på TV jämt.
Vi har TV´n på nästan jämt, Erik är den som tittar minst. Han är väldigt kräsen när det gäller programval och föredrar lego istället.
Snälla Farmor, du har så mycket fördomar om hur det fungerar, de allra flesta barn VILL leka, vara kreativa, vara ute, springa runt. Men de flesta barnen får det behovet tillfredställt på dagis och kanske tycker det är skönt att bara sitta ner och inte göra något alls.
 

Jag har aldrig behövt...

Skrivet av  Issy
...ransonera varken TV eller dataspel. Mina barn går själva därifrån efter en stund och vill göra något annat. Varför ska jag då ha regler runt detta? De älskar dessutom att borsta tänderna, särskilt med eltandborste och lägger sig oftast helt frivilligt i tid. De tackar nej till godis ibland också, beroende på vad det är. Jag tycker att du generaliserar lite väl mycket.
 

???

Skrivet av  Pia
Så tyckte min mormor oxå som är uppvuxen utan teven.
Dom flesta äldre tycker att allt nu för tiden är fel.
Det är min åsikt och erfarenhet i alla fall.
Det är vi vuxna som bestämmer över våra barn och alla har vi olika åsikter på vad som är rätt eller fel.
Teletubbies är ett bra barnprogram för dom små tycker vi i våran familj.
Barnvänliga program utan våld är godkända här.



 

Men hallå

Skrivet av  Marie & Isak
jag påstod inte att barn ska få allt dom gillar/älskar det är stor skillnad på att äta godis 7 dagar i veckan som definitivt inte är bra och att titta på teletubbies
min son tar inte skada av att sitta och titta på små färgranna figurer i 20 min varge morgon.
Kan till och med påstå att det har hafft en positiv invärkan trots att vi pratar mycket och offta med honom så va det när en av tubbisarna sa titta som han för första gången sa titta.
Det är ett av få program som faktiskt har lite pedagogik i sig!
 

En sak till vill jag tillägga!

Skrivet av  Marie & isak
Jag skule också vilja göra allt jag älskar men jag får nöja mig med en del av dom sakerna!
det samma gäll för mina barn som inte heller kan få gora allt dom vill!
 

Ja, precis...

Skrivet av  tessa36
...jag undrar lite - vilka vänder sig Tellitubiessarna sig egentligen till*ironi*...
Allt kan inte vara vuxenallvetande - eller?!
FÖR teletubbiesarna...
 

bra inlägg

Skrivet av  Elin
"tubbisarna" är ett omdebaterat program, även om det avtagit lite senaste året. (folk har väl vant sig) Jag tycker att det är ett ok program och mina barn 5 & 2 gillar det jätte mycket, det är bara en sak som stör mig och det är att de inte pratar rent....t ex "tubbikjäm"????????? Men mina barn får inte kolla på tv jämt, äta godis 7dgr i veckan etc. Fast jag vet ju inte heller om jag tycker att det finns så speciellt många bra vuxenprogram heller isåfall. Men jag har nog lite konstig smak för jag tycte att "vilse i pannkakan" med Staffan Westerberg var bra också..