Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska en fem-sexåring få han en egen TV? Hur gör ni med TV-tittandet ?

Skrivet av maria
Min son är fem år och har alltid varit rätt fri med att se på barnfilm. Han får i princip titta hur mycket han vill, men måste sluta när han ska gå och lägga sig eller när vi ska göra något annat. Han har många barnvideofilmer, som vi fått/köpt. Typ Törnrosa, Stålmannen, Lejonkungen m fl. Han älskar Pokémon och även tittat på Sailor Moon. Vi har bara de vanliga kanalerna, alltså inte trean och femman. (Jag vill inte ha fler kanaler.)Själv tittar jag sällan på TV. Hyr hellre en videofilm och tittar när han sover, eftersom en del kan vara otäcka och det vill jag inte att han ska se. Jag kanske varit lite för slapp med att låta honom dominera TV-tittandet så mycket. Har svårt att koncentrera mig på ett Tv-program när han tjoar eller kräver uppmärksamhet. Min särboman som bor hos oss på helgerna tycker att det är jobbigt att sonen hela tiden vill titta på sina filmer. Nu föreslog han att vår son skulle få en egen TV så att han kan titta ifred och slippa tjat. Jag själv tycker att han är alldeles för liten för att ha en egen TV. Istället borde man väl försöka begränsa han filmtittande lite mer eller göra något annat. Man måste ju också kunna lära sig att kompromissa om TV-tittandet. Vad tycker ni andra som har barn och TV? Hur gör ni när ni själva vill titta på era program eller får barnen bara se Bollibompa?
Svar på tråden: Ska en fem-sexåring få han en egen TV? Hur gör ni med TV-tittandet ?

Nej.

Skrivet av  Solen
Jag tycker en femåring är för ung att ha egen tv.
På din beskrivning verker det som han kollar mycket på tv. Pröva att reducera det och ställ upp visa krav när han (inte) får kolla.
 

Barn ska se det som är lämpat för dem...

Skrivet av  tessa36
...givetvis...
men definitivt inte styra(?) resten av familjen men detta.
Det är skillnad anser jag när de är så stora som 9-10år då de tillochmed förstår engelska eller så. Då kan det vara motiverat men inte för en 5-åring.
Kan hålla med dig att DU borde begränsa hans tv-tittande. F´låt om jag sägr det men...de kan bli förslappade av för mycket tv-tittande(gäller även dator och tv-spel mm). Låt din son få ha lite tråkigt och bestäm Dig för en dag utan tv:n, var tillsammans med din son istället.
Bli konkret oxå, 5-åringar tjatar om det mesta, ett "Nej" är ett nej bland annat. Du ångrar dig om du inte är mer bestämd i fortsättningen. Frågar han "varför" så säger du bara sanningen...
Lycka Till!
Mvh
 

Nej,

Skrivet av  An2
jag tycker inte att ett så litet barn ska få ha egen TV.
Hur vi gör/gjorde med TV-tittandet? Efter en vinter där 8-åringen bodde framför Cartoon Network införde vi fr o m 1/5 TV-förbud mellan 10.00 och 18.00 alla dagar i veckan. Det har funkat jättebra hela sommaren och båda tjejerna vet nu vad som gäller och frågar inte på eftermiddagen om de får se en film och sätter inte längre ens igång TV"n utan att först titta på klockan. Hela detta rasade - förståss - i tisdags och sedan dess har CNN gått nästan dygnet runt... Jag har förklarat att det som hände var såpass viktigt att jag och min man var tvungna att ha TV"n på och det verkar de ha förståelse för. Men - nu vet jag inte hur vi ska hitta tillbaka till den rutinen. När kan man säga att läget är "normalt" igen?
 

Hur mycket får barnen se på tv?

Skrivet av  Sanna med Alice och Noor
Alice min 4 åring får titta hur mycket hon vill under dagarna, men när pappa kommer från jobbet får hon bara se bollibompa och sen räcker det!
 

Eftersom du frågar...

Skrivet av  Birgitta
... så tycker jag inte en 5-6 åring ska ha egen tv. Jag tycker att det räcker med barnprogrammen i Bollibompa, dessutom. Att titta på ett antal filmer varje dag kan jag inte förstå vitsen med. Om det är jättedåligt väder, eller om vi är sjuka så kanske en film sätts på, men annars inte.

Barn ska vara aktiva, leka ute, leka med kompisar, vara sociala! Det är man inte framför videon...
 

Jag tror att det är en myt att barn blir ascociala om de tittar på film, m

Skrivet av  maria
om man märker att ens barn aldrig vill gå ut, leka med kompisar, då kan jag förstå att man måste begränsa TV-tittandet. Min son är väldigt social, pratar med alla han möter ute, vill ringa på hos grannar, om han har en kompis är han inte alls intresserad av TV och film.
Själv tycker jag också om att titta på film. Jag har alltid suttit med honom och tittat på Bollibompa och andra filmer när han var mindre. Nu får han titta själv, Om det är en ny film som vi lånar, brukar jag titta jag också. Han älskar Pokémon, som jag själv tycker är idiotiskt. Jag förstår att alla har olika idéer om TV-tittandet. Det verkar också vara mer vanligt att man här i Sverige inte vill titta så mycket på TV. Min man är inte Svensk och han kan ha TV:n på hela tiden. Han har t om tre stycken Tv-apparater hemma hos sig. En i köket, en i sovrummet och en i vardagsrummet med parabolantenn, där han kan ta in alla världens kanaler.
Jag tycker faktiskt också att min son är för liten för att ha egen TV. Det får bli senare när han blir äldre.
 

Tv-fälla

Skrivet av  sudden
Tycker du borde begränsa din sons film och Tv tittande. Ger du honom en egen Tv kommer du istället att uppmuntra honom! Dessutom tycker jag inte att det låter bra att sätta en 5-åring ensam på sitt rum framför en Tv, det finns ju andra saker som är bra mycket vettigare att göra. Försök göra upp regler tillsammans för hur ni ska ha det med film och tv, hitta en kompromiss. Kanske räcker det med att se Bolibompa på vardagarna och eventuellt någon film under helgen. Istället för film och Tv kan du kanske försöka komma på andra alternativ. Att använda film och Tv som en sorts barnvakter är inte bra!
Läs en bok tillsammans, kolla upp aktiviter han kan börja på, hälsa på hos kompisar etc så dämpas nog hans "behov" naturligt.
 

Usch!

Skrivet av  Gia
Det finns väl ingen anledning!
Barn kan inte må bra av att bara titta på TV. Inte för att det skulle vara skadligt i sig, men det finns ju roligare och mer stimulerande saker att göra. Ibland undrar jag varför folk skaffar barn om de ändå tänker ha en TV som barnvakt hela tiden. (Om man ska hårddra det...) Jag tycker att man ska göra något med sina barn istället. Spela spel, sjunga, läsa sagor, spela fotboll... Sen kan det vara trevligt och skön avkoppling att titta på TV också, men då kan väl även barnen titta på TV i vardagsrummet, eller var man nu har den "gemensamma" TV"n. Titta tillsammans, så blir det också socialt umgänge.
Detta är vad jag tycker och tror!!
 

Ingen 5-åring behöver egen TV!

Skrivet av  farmor
TV ser man på tillsammans eller inte alls! Hemma hos farmor och farfar där många barn (egna och andras) växt upp har inte ens tonåringarna haft egen TV på rummet. Det gäller fortfarande för den enda kvarboende!
Yngst bestämmer TV-reportoaren! Dvs nu är det barnbarnen som innebär TV-fattiga (men umgängesrika) kvällar då de är här!
 

Artiklar från Familjeliv