Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni någon gräns för hur länge barnen sitter vid datorn?

Skrivet av Fundersam mamma
Har en 12-årig son som gärna tillbringar större delen av eftermiddagarna framför datorn med spel som Diablo 2 och annat. På vardagarna blir det nog ett par timmar framför datorn ofta med en kompis. Nu under höstlovet tyckte jag att det var risk att det skulle bli ännu mer då han var ensam hemma under arbetstid och tyckte att han inte har något annat att göra. Försökte då säga att han inte skulle sitta mer än 2 timmar per dag. Svårkollat när man är på jobbet. Hur gör ni andra? Har ni någon gräns eller får de sitta och spela hur mycket de vill? Min son tittar däremot inte alls mycket på TV. Kanske 30 minuter per dag eller mindre. Och i övrigt är han aktiv och tränar innebandy och fotboll.
Svar på tråden: Har ni någon gräns för hur länge barnen sitter vid datorn?

samma problem !

Skrivet av  wiwi

Hej !

Jag har en son som är 13 år och för 3 veckor sedan köpte han ett spel som heter counter strike, som han älskar. Han ville spela det hela tiden. Jag vet av egen erfarenhet att det är jåttejobbigt när folk håller på att tjata på en när man är mitt uppe i ett spel. Jag spelade själv the sims och jag ÄLSKADE det. Är man uppe i ett spel så räcker det inte med 2 tim. Vi skall försöka lösa det så här nu för det blev för påfrestande med allt tjat. Han får spela tis, tors och lördag men då får han spela längre. Han måste göra läxor och gå på träning innan det bli dataspel. Det kan nog bli tandagnissel i början men jag tror att det blir lugnast för oss alla i längden. Kanske värt att prova ? Wiwi
 

Tid vid datorn.

Skrivet av  mfors
Jag har två barn, som använder datorn i pedagogiskt syfte ännu så länge (5 och 3) för språkträning och lite annat, men även spel. Genom att de båda är så aktiva, blir det ofta deras sätt att koppla av lite "mentalt" istället för TV och dom gör ju faktiskt sig själva en liten tjänst, då dom själva styr handlingen med det dom håller på med.

Men om jag ska jämföra med mig själv som "ung och dum" tonåring på C= 64-tiden så kan det lätt bli för mycket dator ändå. Utan att man tänker på det själv oftast :-)

Tror att en rejäl dos dator/lunarstorm/whatever som belöning efter färdiga läxor och övrigt samliv med familj och vänner inte är fel, utan kan vara bra på sitt sätt med.

Men! Man ska inte glömma att det existerar andra saker än BARA datorn och nätet.

(Säger han som sitter vid köksbordet och febrilt knappar på datorn och väntar in att diskmaskinen ska gå klart)
 

Exakt!

Skrivet av  Issy
Ibland kan ju tiden flyga iväg utan att man märker det när man sitter framför datorn själv också. Jag tycker att det är huvudsaken att man har andra intressen också. Om man sitter 3 timmar en kväll, kanske man inte ens slår på datorn nästa dag.
 

Ja och nej

Skrivet av  Jämställd pappa
Vi har just skaffat dator. Sonen är mycket fysiskt aktiv så jag är inte rädd att han skulle "sitta" för mycket. Dottern där emot är inte lika fysiskt aktiv men samtidigt blir hon inte lika uppslukad av varken TV eller datorn.

Våra regler är att läxan skall vara gjord, rummet i okej ordning samt man skall gå ut varje dag. Följs detta så har jag inga begränsningar vad gäller dator användandet.

När de blir äldre kommer jag att kräva att de har minst två sport aktiviteter i veckan utöver skolan för att de skall få sitta vid datorn.

Nu är de spel vi har begränsade till lek och lär spel vilket gör att vi förener nytta med nöje.
 

Såhär gör vi...

Skrivet av  peggy sue
...med våra tre barn;
1: måste skolarbetet gå i första hand och sedan fritidsaktiviteter, likadant om det är kompisar hemma, de får inte ALLTID sitta vid datorn pga det.
2: sedan har de valt varsin "datadag" i veckan med förutsättningar att det första sköts...
3: efter kl.18.00 får de vara på nätet en timme ca om de vill.
4: är det speciella arbeten till skolan så går det före alla dagar...

Hos oss fungerar detta jättebra, det blir heller inga diskussioner om var,när hur...
 

Fria dagar är ett sätt

Skrivet av  Kickan
Jag har en vännina, som helt enkelt har gjort så att hon tillåter x antal dagar i veckan vid datorn eller tv spelet. Övriga dagar är fria från dessa aktiviteter. För jag håller med om att det kan vara svårt att sätta en tidsgräns när ett spel är intressant.