Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har en12-åring behov av mobiltelefon ?

Skrivet av Lena
Min 12-åring vill ha mobiltel.Jag tycker att det blir för dyrt o de använder mobilen för att spela spel med.
Vad tycker ni andra ?
Svar på tråden: Har en12-åring behov av mobiltelefon ?

Nej!

Skrivet av  Kristina
Inget behov alls.
 

Jas skulle kunna tänka mig att ...

Skrivet av  U
....införa nån sorts "familjetelefon" med kontantkort när mina barn blir äldre, så att man kan få tag i dem om det visa sig vara nåt viktigt. Man har väl antagligen inte alltid full koll på var en 12-13åring befinner sig så det kan ju vara bra att kunna ringa till dem.
Men inte en egen telefon att ha med i skola och så, eller att spela och sms:a med.......då får dom ha möjlighet att betala för det också!
 

Skulle vara svar på "Har en 12-åring..." IMT

Skrivet av  U
.
 

Jag tycker

Skrivet av  Protan
det är rätt bra att min dotter (fyller tretton snart) har med sig en mobil när hon är ute. Då vet jag att hon kan ringa hem om det är något, och jag kan alltid få tag på henne.
Visst, de spelar mest spel på dem, men det gör de på datorn också. Jag ångrar inte att min dotter fick en. Men kontantkort kan man ha bra koll på kostnaderna.
 

Bara vid enstaka tillfällen

Skrivet av  Birgitta
Säger som U, det kan vara bra att kunna skicka med dem en telefon ibland, men att ha en egen verkar onödigt. Särskilt onödigt verkar det vara att dra runt med en mobil i skolan osv. Där finns det telefoner om de behöver ringa!
 

Det är

Skrivet av  Protan
oftast förbjudet att ta med mobil i de flesta skolor. Där är de ett störande moment.
 

här där vi bor

Skrivet av  qp
så är det tillåtet i fler skolor än det är förbjudet, och det förvånar mig lite.Dock får ej ljudsignalen vara på!
Jag har en syster som gav sin dotter mobil för si sådär 1,5 år sen, tösen är nu dryga 13 år.
Men jag mmåste säga att det är toppen!
Dels så kan tösa fara iväg till en kompis eller till stan eller vart som helst och då ringa eller skicka sms till föräldrarna och meddela sig.
Behöver hon hämtning, skjuts, eller vad som helst så kan hon få tag i föräldrarna eller mig eller mormor eller nån.
Vill eller behöver vi få tag i henne så går även det!
Ska mamman bort och inte är hemma när dottern komme hem eller behvöer "fiska" upp henne på vägen så är det bara att ringa eller skicka sms.
Många anledningar finns det.
Men man kan förståss hitta negativa saker ofkså om man vill.
Första teleräkningen blev saftig, men efter att hon fått börja hjälpa till att betala så tog hon sig i kragen.
Det är ju också ett sätt att lära dem begränsa sig.

Jag tyckte förut att en 12-13 åring _inte_ behöver mobil, men när jag nu sett vad bra det varit för min systerdotter så är jag mer positiv.
 

Kontroll på kostnaderna

Skrivet av  Christopher
Huruvida en 12-åring har behov av den eller inte måste vara oerhört individuellt och något bara föräldrarna kan avgöra. Att kompisarna har en utgör i varje fall inget behov.

OM ens barn nu skall ha en kan man hålla koll på kostnaderna genom att aktivera funktionen "Fixed dialling", dvs man kan bara ringa till de nummer som finns med på en lista man definierar själv. Det kräver dock en extra PIN-kod, PIN2, som man skall få av sin operatör.

Om någon skulle vilja veta mer om detta, fråga inne på "Fråga pappor", där jag ofta läser. Hit tittade jag bara in av en tillfällighet idag.
 

Artiklar från Familjeliv