Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6 mån gammal tvtittare.

Skrivet av såpafan
Min son som är 6 månader har alltid varit intresserad av Tv:n. Han verkar känna igen signaturer på program som kommer varje dag. Självklart sitter han inte vid Tv:n men den står oftast på under dagen. Ibland när vid sitter vid i soffan och försöker få kontakt med honom vill han hellre titta på Tv:n.
Jag har en väninna som också har ett lika gammalt barn som vänder bort barnet när det kommer våld på filmer men förstår verkligen så små barn det?
Svar på tråden: 6 mån gammal tvtittare.

När förstår små barn våld

Skrivet av  förskollärare
Och vid vilken ålder tänker du vända bort ditt barns ansikte från tv:n?
 

det var det jag frågade om..

Skrivet av  såpafan bara barnskötare
trodde att detta var ett forum att få råd i.
 

Du borde veta en hel del

Skrivet av  förskollärare
om barn om du är "bara barnskötare". Vi vet att barn blir påverkade av ljud redan i magen. Många brukar därför sjunga för sina barn. Vi vet också att foster reagerar vid häftiga ljud. Hur små barn reagerar på själva bilderna vet jag inte, men en kollega som för övrigt även hon är barnskötare, säger att små barn blinkar för lite när de tittar på tv. Om det ligger någon sanning i detta får du forska om själv.
 

Så små barn...

Skrivet av  Birgitta
... tror jag inte påverkas i första hand av bilderna, utan av helhetsintrycket! Musik, ljudeffekter och bild i kombination ger starka känslointryck som jag tror även riktigt små barn påverkas av. Ljuden kan nog vara mer skrämmande än bilderna, tom. Sen finns det liksom ingen anledning att titta på en massa skit när barnen är med, tycker jag. Särskilt inte när ingen vet exakt hur och när de börjar påverkas av det...!
 

Tack för svaret!

Skrivet av  såpafan
Visst är barn både ett mirakel och mysterium, och ingen vill nog sitt barn illa. Men det är inte alltid lätt att göra helt rätt (om det nu finns något som är helt rätt).