Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket får era barn spela tv/dataspel?

Skrivet av Morran
Har en son som är 6 snart 7 år och vi har inte kommit på någon bra regel för hur mycket han ska få använda sitt tvspel.
Vi har kört med att han får spela vid dåligt väder men då var det evigt tjat om det regnade eller ej. Vi har kört med att han frågar oss om han får spela och vi säger ja eller nej men det slutade med att om han inte fick spela så gick han mest runt och hängde och kom inte på något annat att göra.
Hur gör ni andra? Får era barn spela en viss tid varje dag eller får dom spela hur mycket dom vill? Funkar eran metod, blir det mycket tjat, kan barnen fortfarnade använda sin fantasi?
Behöver er hjälp!
Svar på tråden: Hur mycket får era barn spela tv/dataspel?

Vi har

Skrivet av  UlLi
30 min vardagar och 1 timme på helgen. sonen ställer äggklockan för att hålla tiden. sedan kan man få extratid ibland.

detta funkar jätte bra och har gjort det i snart 2 år och sonen var precis som din förut fick han inte spela hängde han med huvudet nu vet han hur mycket han får spela och han kan även hoppa över för att spara tid till någon annan dag.

Nu på slutet har det blivit 15 min internet också eftersom sonen börjat upptäcka det.

I jämförelese med hans kompisar spelar han ändå lite men för oss funkar det bra och sonen har fantasi så det räcker och blir över.
 

obegränsat !

Skrivet av  pompriposa
Hej !

Mina barn får sitta hur mycket de vill i princip, vissa dagar kan de sitta längre stunder när de fått nytt spel och så. Oftast sätter de på datorn men sitter kanske 10-15 min sen gör de nåt annat ett tag. För dem är datorn ingen stor grej, utan bara en leksak som alla andra. detta funkar för oss iallafall. Tycker för övrigt att det finns väldigt många bra och lärorika spel iallafall för barn i min ålder (6½ år och 4år)
 

Regler..

Skrivet av  Mia72 & Martina 19/10
som följs o accepteras efter en tids gnäll..
Har två söner en på 6 o en på 8 år.
En timmes spel/pers varje dag är det sagt..kan tänjas på beroende på vilket humör jag är på ;0).
O de får spara ihop tiden också men om de gör det så måste de ta en paus efter 1 timme o göra nått annat.

Det funkar!!

K
 

Tid mot Tid..

Skrivet av  christine
kan ju vara en bra regel om det är svårt att motiver dem att göra något annat. Tex. leka eller vara ute minst en timme för att få en timmes speltid...

vi har maxtid på en timme ( eller hade, nu är de så stora att det ger sig självt) åt gången och max två ggr/dag/person....

Jag tror på att starkt begränsa både tv-tittande och tv-spel o dator användande, eftersom de inte känner av själv och det är lätt att fastna i det. Det märker man ju själv.....*s*..hmmm..just det ja...skall nog sluta nu...

Det är ju trots allt genom lek, utevistelse och samvaro med andra kombinerat med andra saker som tex. tv o dator de lär sig och har roligt..det vet du väl att för mycket skämmer..*s*..
 

Tror inte på begränsning!

Skrivet av  Ping
Min son är 7 år. Han får i princip sitta vid dator så ofta han vill. Ännu har han inte "missbrukat" det förtroendet. Ibland sitter han flera timmar, ibland kanske 30 min-1 tim...det kan gå flera dagar utan att han rör datorn.

Jag anser att det kan vara utvecklande med datorspel. Det är inte ett statiskt media som tv:n, utan barnet måste aktivt använda hjärnan för att något ska hända. Sonen spelar spel som Legoland - där ska man bygga en temapark och måste lösa vissa uppgifter för att allt ska fungera, t.ex. måste man bygga ett kraftverk för att karusellerna ska fungera. Han har inga springa-skjuta-döda spel, förutom ganska harmlösa Toystory.

Han har massor med fantasi och har tid över för lekar och pyssel, både ute och inne. Ibland känner han för att leka, ibland för att spela dataspel. Jag anser att man ska respektera barnens känslor.

 

Artiklar från Familjeliv