Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn och Internet

Skrivet av Thegra
Hej,

jag är mamma till en sjuårig son som just börjat surfa runt på Internet. Finns det någon här som vet hur man ska göra för att skydda honom från att hamna på "fel" sidor (sexsajter och sådant)? Jag vet att det finns olika program som man kan installera på datorn - någon som vet var jag hittar dem? Finns det något svenskt program?
Är det någon här som har råkat ut för problem när barnen surfat på nätet?

Många frågor. Tacksam för svar.
Svar på tråden: Barn och Internet

I explorer

Skrivet av  Zandra
finns det en säkerhets funktion. Gå in på kontrollpanelen och sedan internet så ska det finnas där någonstans.
 

Men..

Skrivet av  mamma sträng
varför ska din 7-åring surfa på nätet? Jag fattar inte det om jag ska vara ärlig! Om han/hon överhuvdtaget ska surfa så får du väl vara närvarande åtminstone, inte kan man väl lämna ett barn med fri tillgång till nätet?! Låter absurt!!!!
 

Jag är inte lika sträng som mamma sträng...

Skrivet av  Inte så sträng
men skulle själv inte låta min son surfa omkring på nätet när han är så liten. Jag har inte heller bredband och brukar skylla på att det blir för dyrt. Jag sitter själv inte mycket vid datorn när han är vaken. Tittar nästan aldrig på TV själv heller när han är uppe.

Men jag förstår att när de går i skolan kommer de att bli påverkade av kompisar.
Jag brukar istället låna CD-romspel på biblioteket och det har han varit nöjd med. Han är sex år. Sen får jag se vad som händer när han blir äldre.
 

Du e ju ...

Skrivet av  mamma sträng
exakt av samma åsikt som jag så...då är vi väl lika "stränga"????
 

barn och internet

Skrivet av  buffalo
jag installerade ett program som heter norton internet security, det fungerar så att du i programet bestämmer vad som är tillåtet att komma åt, fungerar väldigt bra faktiskt. jag har 4 barn och bredband alla barnen har datorer på sina rum dom tre största har tillgång till internet än så länge har dom inte kunnat komma in på några sajter som dom inte skall vara på. har även talat med barnen om vilka regler som gäller och missköter dom sig så stänger jag av internet tillgången för dom..
 

Artiklar från Familjeliv