Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig fatta rätt beslut!

Skrivet av Catta
Min man har alltid velat haft en liten tv i köket och hans argument numera är att vår son 2,5 år gammal ska kunna titta på Bolibompa när vi äter middag. Min man kommer varje dag hem från jobbet ca 18:15 och då är det ju middagstime samtidigt som Bolibompa pågår för fullt...

Som läget är just nu så äter vår son ibland middag i vardagsrummet framför Bolibompa vilket jag inte gillar. Oftast väntar han med att äta till Bolibompa är slut, men det är heller inte bra då jag och min man är vrålhungriga och vill äta redan 18:15 då maten är klar. Annars får vi vänta in vår son och då blir det så sent och han är jättehungrig och ibland lite gnällig för artt han får mat så sent.

För övrigt tittar vår son "bara" på Bolibompa med allt vad det innebär. (Anki & Pytte, Molly Mus, Tweenies osv). På lördagar samt söndagar tittar vår son dessutom på morgonens utbud av Teletubbies, Nicke & Nilla osv. Annars blir det inget tv-tittande för vår sons del. Ingen video än så länge. (Fast vi köper Disneys klassiker för fullt :-) Så i framtiden så...

Vad tycker Ni om "frukost-tv" om man begränsar tittandet till ovan nämnda program?
Snälla hjälp mig så att jag kan fatta ett beslut, (har nästan gett med mig, trots att jag tycker att man äter när man äter, inte tittar på tv. Men samtidigt vill jag ju att min son ska få se sina program).

Svar på tråden: Hjälp mig fatta rätt beslut!

Finns det ingen....

Skrivet av  LB
möjlighet att ni kan äta tidigare?

Jag tycker middagsstunden tillsammans är så viktig. Det är då man kan samlas för en stunds lugn och samtal kring dagens händelser.

Därför äter vi 17.30 varje dag i veckorna. Om vi av någon anledning inte kan äta då så skippar vi helt enkelt bolibompa den dagen. I vissa fall spelar vi in det men det är mera undantag än regel.
 

För oss krockar det inte varje

Skrivet av  anonym
dag bara när jag arbetar sent och då spelar vi in så att sonen får titta efter middagen.
 

Svårt, men..

Skrivet av  Lilla Å
...jag skulle nog inte låta TVn gå före familjelivet. Middan är ju ofta den enda gången alla samlas (allafall sedan barnen blir större) Tycker inte det låter nåt vidare att din 2,5-åring sitter och äter framför TVn heller. Låter också sent att äta middag efter Bolibompa. Ja, det är inte lätt. Kan ni inte göra så att du och sonen äter tidigare (17.30), de dagar hans favoritprogram kommer? Kan tänka mig att Anki och Pytte är roligare än Hjärnkontoret till exempel...

Lycka till hur du än gör! Det är inte lätt att kombinera jobb och småbarn, och försöka få ha fasta rutiner i dessa dagar...
 

Lösning

Skrivet av  Kristian76

Hej

Barn och tv när dom skall äta går inte, enligt mig och min erfarenhet.
1 Man kan äta som vi vid 1700-1730 så hinner barnen se, kanske inte så roligt om mannen inte kan vara med.
2 Låt barnen se dom dagar det finns tid. hörde förövrigt att barn under 3 år inte kan skilja på saga och verklighet, en tanke.
3 kanske det som passar er bäst, banda programet. ni får en lugn middag i tid och barnet får se på tv mätt.

Mvh K.
 

Det är nog din man som vill titta tror jag

Skrivet av  Inte så sträng
Min man har både TV i köket, Vardagsrummet och sovrummet. Han vill alltid ha TV:n eller radion på. Klarar inte av tystnad.
Som tur är bor vi inte ihop, för jag tror inte att jag skulle stå ut med detta.
Min son, numera sex år har fått titta på Bolibompa samt andra filmer ganska obegränsat. Ibland förlägger jag ätandet till halv sex, ibland till sju. Om jag själv är hungrig äter jag lite frukt innan, och min son får äta frukt innan maten om han är hungrig. Förut fick min son äta framför TV:n varje kväll utom söndagar då min man är hos oss, så att vi äter tillsammans. Nu har jag också sagt att sonen får äta middagen i köket varje dag utom torsdag, fredag och lördag. Då får han sitta framför TV:n. Han sitter framför TV:n på frukosten också och det tycker jag är helt okej, när han är morgontrött.
Nu när det är varmt vill han gärna leka ute på gården efter dagis och då hoppar han över Bollibompa.
Så ser det ut hos oss.
Din man kan väl äta något litet innan middagen så han inte blir vrålhungrig.
 

Om han iaf

Skrivet av  Monica
tittar så är det väl smidigast att ha TV:n i köket så att ni kan sitta samlade där vid middagen.
Vi har TV i köket men den är mest på under morgonen när jag irrar runt o fixar o donar. Även under tid när jag är hemma och spenderar tiden i köket. Men den är ytterst sällan på när hela familjen sitter och äter tillsammans.