Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni, stämmer det ?

Skrivet av cat med jero +dev
Barn under tre år bör inte titta på tv. Småbarn kan inte skilja på fiktion och verklighet, skriver elva barnläkare på DN Debatt. De kräver också att barn skall ha minst fyra timmars gymnastik och idrott i veckan under hela skoltiden.

så står det i dn idag, skriv och säg vad ni tror/upplever hur era barn förstår resp. inte förstår.
Svar på tråden: Vad tycker ni, stämmer det ?

Skurit ner på TV-tittandet

Skrivet av  Fyrkanten
Vi har dragit ner på TV-tittandet. Dottern har fåttt titta på hur mycket TV/video/data som helst tidigare (hon är dryga 2 år). Det har blivit en 3-4 filmer/dag på helgerna och minst en varje kväll plus TV på morgonen. Alltså ett "missbruk" utan dess like...... *skäms* Bekväm barnvakt kan man väl också kalla det. Till baksidan hör att hon fått svårare och svårare att somna på kvällarna, uppe till 21-tiden eller senare på kvällarna och vaknar tidigt i all fall. Vaknar flera gånger per natt och är allmänt orolig. Men nu är det slut på TV-tittandet här! Lite Bolibompa kanske men inget mer i fortsättningen. Får se om det hjälper men det tror jag fakktiskt att det gör!
 

Vet inte hur det är med era barn, men...

Skrivet av  68-an
Jag tycker att det är tydligt att en 2-3 åring (som ju faktiskt kan berätta hur han / hon förstår ett program,) inte kan förstå skillnaden på saga och verklighet. vår dotter som är tre år har lärt sig att saker kan vara "på låtsas", men det är helt klart att hon inte riktigt vet vad det betyder. Spöken är på låtsas, men ändå tror hon ju att de kan komma och skrämma henne.

Jag bestämde mig redan innan hon föddes för att aldrig använda TV-n som barnvakt. Än har jag hållit mitt löfte. Kan jag eller mannen inte vara med när hon tittar, så blir det inget tittande. Känner att jag tänkt rätt när jag läser vad läkarna skriver.

 

Oklar argumentation

Skrivet av  Kristina T
Jag har försökt förstå vad barnläkarna menade och på vad de grundar sin rekommendation, men det tycker jag inte framgår varken av artikeln eller av de intervjuer som hörts i radio.

Menar de osorterad TV där våldsinslag ibland kan dyka upp? I så fall TROR jag absolut de har rätt - det vill jag inte utsätta mitt barn för. Jag vet att viss forskning inte hittat samband mellan TV-våld och våld hos barn, men det finns en allmän tendens i samhället till mer och otäckare våld som enligt min mening måste bero på något.

Men däremot tror jag inte på att goda barnfilmer på video som man vet vad de innehåller är skadliga! Vår tre-årige son lärde sig alfabetet och att räkna på nolltid när han slukade Fem myror. För hans del går det till så att han älskar en viss video/figur under en viss tid kanske tre-fyra veckor, sedan går han över till en annan. Jag tror han lär sig något på dem och att han vill "se färdigt" tills han lärt sig det han vill.

I Vi Föräldrar för några nummer sedan fanns en notis om att två timmars Tv/video om dan gjorde att barnen utvecklades snabbare. Tyvärr mycket kortfattat och heller inte där med referens.

Vår son är stark, snabb och spänstig och jag tror inte finns minsta risk att han blir soffpotatis. Springet i benen gör att det blir automatiska pauser i tittandet.

Jag vill inte ta ifrån honom möjligheten att ta det lugnt framför videon på kvällarna efter maten. Han har ju hållit igång hela dagen med massor av aktiviteter och hög ljudnivå, skönt att slappa lite.

Det är också mysigt att sitta en stund före nattningen med en sagobok så video får inte ersätta det. Barnläkarna talar om att läsa en saga är en ersättning för video, men de kan väl inte mena att man ska läsa sagor i flera timmar på kvällen?

Kanske kan FöräldraNätet ta initiativ till att intervjua barnläkarna - be dem om fördjupad förklaring på hur de egentligen menar och vad de grundar sina förslag på!
 

Vår dotter...

Skrivet av  Trillian, Saga & lillebror BF 20/6
...som är 3 år... har fått titta en hel del på TV, främst då filmer som vi köpt och "kontrollerat". Dvs hon får inte själv sitta och titta på filmer med saker som hon inte verkar förstå.

Tex Tom och Jerry får hon INTE titta på,eftersom våldet där är svårt att förstå...

Bananer i pyamas, Alfons, Teletubbies har hon tittat på sen hon var rätt så liten. Nu när hon är lite äldre har hon börjat se på Disneyfilmer men vi är alltid med och förklarar när hon ser lite konfunderad ut
 

Jag hörde...

Skrivet av  Maja
en intervju för ett tag sedan med en av de läkarna som har skrivit under på denna deklaration, eller vad det nu kallas (det gällde ju även annat än tv-tittande). Han började denna intervjun med att det är vikigt att läkarna går ut med rekommendationer i dessa frågor som rör barns hälsa och att det också är baserat på forskning och fakta. Senare i intervju när det pratades just om detta med tv och barn under 3 år så sa han att det förstår väl vem som helst att det inte är bra med tv för små barn. Inget om någon studie utan enbart eget tyckande. Märkligt tycker jag.

Men kom ihåg att det är bara ett fåtal läkare som skrivit under.

Och i övrigt hade han mycket bra att säga vad gäller barns hälsoutveckling de senaste åren.