Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Problem! Hjälp!

Skrivet av ledsen mamma
Sonen, 9 år kom hem helt förtvivlad. Han bewrättade att ALLA (ja ni vet...) andra killar i klassen tittade på filmer sent på kvällen och retade honom för att han inte sett dom. Nu hade min son börjat ljuga om att han visst sett dom vilkte själklart gör det hela ännu värre och han blir mer retad. Dom kallar honom för mes,tönt, retas för att han inte får vara uppe så sent m.m.
Sonen har det jobbigt som det är redan med kompisar och vill själklart försöka hänga med i snacket.

Han är uppe sent tycker jag typ 22.00 på vardagar. Och han får se en hel del "vuxenfilmer" med oss som inte är allt för läskiga, våldsamma.

Nu vet jag att många av barnen FÅR se massa filmer och får vara uppe sent. Vi bor i ett månkulturellt område och jag har själv jobbat inom barnomsorgen så jag vet att det stämmer.

Hur ska vi hanskas med detta. Och hur förklara för sonen? Självklart blir han ledsen och utanför när det pratas om dessa filmer. Och ledsen när dom säger dumma saker till honmom.

Hur skulle ni gjort?
Svar på tråden: Problem! Hjälp!

Så sent...

Skrivet av  MB
får inte ens mina killar, 11 & 13 år, vara uppe. Okej, ibland, men då ska det vara något speciellt!! Mellan 21 och 21.30 går de och lägger sig och de får heller inte se läskiga filmer! Knotas ibland förståss, men vi hävdar att är en film rekommenderad från 15 år, så finns det en anledning. Jag brukar säja att de andras föräldrar inte bryr sig om sina barn lika mycket som jag bryr mig om mina, och det köper de till en viss del. Men hur man ska tackla det i övrigt vet jag inte!! Man vill ju inte att barnen ska bli utanför heller! Och barn kan verkligen vara elaka med varandra!
 

Men att säga

Skrivet av  Mustardseed
att de andras föräldrar inte bryr sig om sina barn lika mycket som du bryr dig om dina - menar du att du säger det till dina barn?

Det tycker jag låter hemskt om jag ska vara ärlig. Och inte är det sant heller, i alla fall inte baserat på om barnet får se en viss film eller inte. Det handlar väl mer om vilka värderingar man har och om man verkligen anser att det är skadligt för barnet eller inte.

Nej, jag tycker man ska kunna stå upp för sina val som förälder utan att nedvärdera andra föräldrar.
 

förstår

Skrivet av  mamma Tiam
jag umgås mycket med folk från olika länder och vet vad du pratar om. Att leva i ett mångkulturellt samhälle kräver ömsesidig anpassning. Man kanske måste ibland tänja på sina egna normer, men ändå hitta ett sätt som man tycker är rätt. Jag tycker i det här fallet inte att du ska låta honom vara vaken längre än du själv tycker är rimligt. Det är bara så att olika familjer har olika regler. Min 10-åring har nu "mognat" så pass att han faktiskt förstår att det är jobbigt att vara trött på morgonen om man är vaken för sent, och han går oftast och lägger sig självmant vid 21.00. Och jag är kanonsäker på att det inte är "alla" som får se på vuxenfilmer och vara vaken sent. Har du möjlighet att prata med några andra föräldrar i klassen så kan du kolla upp hur det ligger till egentligen. För tillfället kan det för din son kännas som att han är utanför när de andra snackar filmer, men jag är säker på att sådant här varar en period och sedan är det något annat som blir intressant för dem. Och du kan ju inte låta "alla andra" i klassen bestämma vilka regler ni ska ha hemma. Försök att få din son att förstå att det inte är så bra för de andra pojkarna att de får vara vakna och se på filmer, och att du har andra regler för att dy bryr dig om hur han mår. Stå på dig!
 

Prata med någon annan förälder i klassen

Skrivet av  Mamma
Kan du inte prata med någon annan förälder i klassen och höra om deras barn verkligen får titta på våldsfilmer. Det kan ju vara så också att barnen hittar på. Jag tycker själv inte att en nioåring ska se våldsfilmer, typ underhållningsvåld av grövre slag. Jag tycker att man som förälder måste få avgöra vad ens barn ska få se och inte. Att vara upp till 22.00 på vardagar tycker jag är försent. Fredag, Lördag okej.
Min son är sex år och han får vara uppe lite senare på fredag, lördag. Själv tittar jag nästan aldrig på TV, och har inte några betalkanaler. Han tittar på sina tecknade filmer, som han har ganska många utav: SHREK, Dinosaurier, Lejonkungen och många fler.
Jag tycker verkligen att du ska stå på dig. Försök ge din son självförtroende på annat sätt. Men jag vet att barn är elaka mot varann och kan retas för nästan vad som helst.
Ta upp det med läraren, föräldrar, vad som helst.
 

Min 9-åring är i säng vid 20-tiden...

Skrivet av  Birgitta
... på vardagar och skulle definitivt inte orka med skolan och allt annat om hon var uppe till 22. Så länge är hon vanligtvis inte ens uppe på helgerna. Men barn är ju olika...

Att pojken blir retad tycker jag du ska ta upp med skolan i stället för att anpassa dig till andras brist på regler och omsorger om sina barn. Det är inte du som gör fel som begränsar tittandet, det är de andra som är ansvarslösa, tycker jag!

Förklara för din son att olika regler gäller i olika hem och att de regler ni har är för hans bästa. Att andra får är inget argument. Föräldrar tycker olika.

Min dotter har sen hon var pytteliten fått som svar när hon säger att den och den får att "Jag är inte mamma till X, vore jag det skulle h*n inte få!" Numera använder hon inte ens det argumentet, hon vet att det är totalt meningslöst...
 

Artiklar från Familjeliv