Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bara spel i huvudet!

Skrivet av Hunnie
Jag har en 9-årig son som bara har spel i huvudet. INGENTING kan få honom att glömma spelandet. Jag har begränsat spelandet till ca en timme per dag (data, gameboy, playstation) och det är dagens höjdpunkt för honom. Han blir jätteupprörd när det är dags att sluta, eller när det inte går som han vill på spelet. Är högröd i ansiktet och irriterad efter att han suttit sin timme. Han spelar hellre än leker med kompisar, pratar helst bara spel, och ritar spelfigurer samt läser speltidningar. Är inte intresserad av någon sport utan spelar hellre fotbollsspel, skateboardspel på datorn o s v. Livet är knappt värt att leva om han inte har råd att köpa det eller det spelet, och när han köpt det och spelat det några dagar sätter han igång och längtar efter ett annat. Detta gör mig tokig! Funderar ibland på att låta honom spela så mycket han vill, men är 99% säker på att han inte skulle ta sig för och göra något annat överhuvudtaget. Han o hans syster hade önskat sig en kanin jättelänge så vi skaffade en för ett par veckor sedan. Två dagar var han intresserad, sen blev han bara irriterad för att han inte fick ha datorljudet så högt för kaninens skull. Någon som har erfarenhet av detta??? Snälla HJÄLP!!!
Svar på tråden: Bara spel i huvudet!

Inte ovanligt med fixering..

Skrivet av  christine
i den åldern tror jag. När killarna periodvis varit sådär uppslukade(besatta) av spelandet, har vi faktiskt gått in och helt brutit av spelande och ibland även tv-tittandet. För att sedan efter en helt "drogfri" period, tillåta vissa stunder med dator, tv-spel eller tv-tittande.

Klara regler och helst bestämda tider när det är så här. Och Även om han läser om det, ritar och pratar så försök alltid att spåna vidare till något annat när han pratat av sig lite. Det är himla svårt det här, när de blir så beroende, men det är tur att man reagerar trort jag. Sedan finns det de som inte alls tycker att det finns anledning att begränsa eller sätta stopp utan låta dem hållas, man får väl göra det man känner verkar vettigast själv kanske.
Hopaps det lugnar ned sig snart, för det är ganska påfrestande för både er och honom. Lycka till...
 

Känner igen

Skrivet av  cene37
Efter mycket längtan fick han äntligen ekonomi till att köpa ett gameboy med pokemonspel i.

Första veckan i skolan fungerade han inte. Han hade bara dataspel i huvudet.

Så han blev tvångskommenderad att spela HELA helgen. Han fick inte göra NÅNTING annat.

Då kom han ur den värsta "abstinensen" och sen kunde han spela mer normalt mycket.

Han spelar också gärna Age of Empire på datorn. Sen så bygger han olika landskap i lego tillsammans med sin kompis.
 

Samma här

Skrivet av  Lilli
min nioåriga kille är eller har varit fixerad av datorn nu är det lite lugnare.
men vi kör med stenhårda regler 30 min på vardagar och onsdagar helt spelfri. helgen får man spela en timme.
sedan har vi fått förbjuda spelsnack både hemma och i skolan under lektionerna.
känner ibland att han lever sig så in i spelen att det blir verklighet för honom därför har vi försökt vara väldigt tydliga med våra regler för han förstår ibland inte att vi inte vet vad han pratar om hans värld är ju så verklig så han vill ju skryta om den (spelar just nu Egypten)

sonen har också en playstation och gameboy men dom får han bara spela regninga dagar och då 30min.

här skulle inte ett fritspel hjälpa sonen de skulle däremot själpa honom han skulle fastna.

 

Min son är likadan

Skrivet av  Lilja
han fyller 9 till hösten och det är bara spel som gäller, playstation/data och gameboy. Vi har begränsat det med 1 timme på vardagar och3 på helger _om_ han spelar tillsammans med nån kompis, vilket han oftast gör.

Det är så mysigt att sitta och lyssna på dem för de är så inne i denna världen och när de inte spelar så pratas det mycket kring de olika spelen.

Jag låter det vara lite, för jag tror att alla barn har något de fachineras extra mycket för. Vissa barn har bara hästar de funderar på, andra spelar rollspel...ja, det är en period i barnens liv...

Jag har även en killkompis som är extremt intresserad av att spela playstation, han kan sitta uppe halva nätterna och spela, även när han inte spelar är han inne i vad spelet handlar om osv.

Jag har andra intressen jag tycker om, som jag gärna gör ofta och mycket, som jag tänker mycket på ...

Jag hoppas att du förstår vart jag vill komma, det är nog ionte så farligt, låt det vara och se tiden an...han kanske utbildar sig och blir den som _gör_ spelen till slut, vem vet...*ler*
 

glömde...

Skrivet av  Lilja
spelen min son spelar är ofta strategispel och det tycker jag är bra...spel där man slåss och så har han några, inte så "farliga" men de är han inte så intresserad utav.

Strategispelen uppmuntrar socialt umgänge i familjen genom kamper och diskussioner mellan olika familjemedlemmar.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Hunnie
Det var intressant att få läsa att det finns fler med samma problem, och era åsikter angående detta. Skönt att höra att ni också begränsat spelandet, för ibland verkar det som om många andra barn får spela så mycket de vill, och att jag är tråkig och dum som säger stopp.

Jag har lättare att acceptera strategispel och andra spel där man "tänker mer än man stressar". Det är ofta spelen som är på tid, som min son mår dåligt av.

Har väldigt svårt för våldsspel typ Tekken och har faktiskt sagt bestämt nej till detta. Min exmake däremot tycker att jag är löjlig och vill att han ska få skaffa sig även sådana spel. Svårt, mamma är dum och pappa är snäll, blir resultatet!

Jag önskar att min son skulle kunna spela ihop med andra, men han blir bara irriterad om de gör fel, och låter knappt någon annan spela.

Fortsätter gärna att diskutera, det är så intressant att ta dela av andras åsikter!

 

Försök att hitta något spel

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 24/12
som uppmuntrar till att spela flera, tex. Worms (visseligen lite våldsamt men på ett humoristiskt sätt, man är en daggmask). Om han börjar med spel där man spelar MOT varanda utan att slå ihjäl varandra så lär han sig nog att det är roligare att vara flera. Även pusselspel där det gäller att tänka ex. The Incredible Machine är bra för där behöver man ofta vara flera som diskuterar fram en lösning. Min halvlillebror var som din son och jag köpte lite "spela tillsammans" spel i julklapp till honom och nu är det bättre. Han och hans syster spelar ganska avancerade spel nu där de vet att de tillsammans kan lösa problemen och att de är bra på olika delar av spelet. De har oxå tidsbegränsning på sitt spelande. Äggklocka som ringer efter 60 min och då har de 5 minuter på sig att spara och stänga av.
 

MIn son var likadan...

Skrivet av  esh
Han fyller 10 i år...
Han blir frustrerad arg och irriterad. Vi har inga spel tider eller regler på så vis.
Han har Gameboy Advance, dataspel och X-box.
Men vi gjorde så att när han blev frustrerad och arg så blev det totalt förbud. Då fick han inte alls spela på flera dagar. Om han höjer rösten eller blir arg på sina kamrate/syskon för att de gör fel så åker han direkt bort från alla spel apparater. Jag stänger av så om det är mitt i spelet....Tänka dig vilket liv det blir...

MNe idag behöver vi bara påminna honom om att tånka sig för och det funkar faktiskt bra. Vi samtalade massor över varför han blir så arg på en maskin....Det är ju inte maskinens fel utan bara hans eget. Han var tungen att lära sig att kontrolera sina känslor och börja tänka lite. Idag kan han känna själv att han suttit för länge framför en apparat så då stänger han av och går där ifrån...

Oj. detta blev långt...

Men idag så begränsar vi aldrig spelandet utan det får de kontrolera själva. Ibland spelas det massor men långa perioder inget alls. Gameboyet har han mest när han reser. Sitter i bilen eller på flyget och då är det som nytt.

Kram på er och hoppas att det lugnar sig...
 

Gör begränsningar...

Skrivet av  peggy sue
...och sätt gränser.
Ha speciella "datafria" dagar.
Hos oss funkade det.
Barnen var med och valde, besrämde en del själva så det var inget problem senare.
Men barn testar ju våra gränser hela tiden...
Risken kan ju vara att de isolerar sig lite för mycket!
 

vi gjorde så här

Skrivet av  buffalo
min fru och jag har 4 barn och alla är lika speltokiga, vi frågade barnen vad dom tyckte var bäst att få spela ett visst antal timmar per dag eller ha speldag varanan dag dom valde då att få spela varanan dag och då gäller det allt både gameboy datorer .mm
det har funkat bra ibland blir det lite knorr men kan man faktist säga det att dom själva valt att ha det så.
 

Artiklar från Familjeliv