Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ingen TV till barnen?

Skrivet av Elefanten
Någon mer som anser att små barn ej bör se på TV? Detta är min åsikt, men jag skulle behöva stöd och stöttning då jag många gånger önskar att jag "kunde" sätta sonen en stund framför Tv´s barnprogram eller en video. Min son är otroligt aktiv och krävande (men "normal") men mycket av min energi går ju åt till arbete och hemsysslor och jag orkar inte "roa" honom på em/kvällen. Att läsa en bok är ju ett bra alternativ, men det krävs ju engagemang av mig...Tips och stöttning önskas! Tack!!
Svar på tråden: Ingen TV till barnen?

Vad menar du med "små barn"?

Skrivet av  nattugglan
Håller med om att det är helt onödigt att sätta barn framför TV:n före kanske 2 års ålder eller något liknande. Jag tycker inte att det är _fel_ att mindre barn än så ser på TV ibland men jag tror inte de har någon egentlig behållning av det.

Om du talar om större barn håller jag _inte_ med dig. Men jag antar att det inte var den diskussionen du var ute efter nu...
 

Min son är 2 år

Skrivet av  Elefanten
och jag tänker väl en si så där upp till tre-fyra års ålder...
 

Så här skulle jag ha gjort...

Skrivet av  nattugglan
Jag kan till viss del förstå varför du vill undvika TV:n ett tag, men man kan ju välja ut vissa filmer som man tycker är okej. Min yngsta dotter är 2 år och när hon tittar på videofilmer är det ofta sagofilmer. Alltså filmer som egentligen är högläsning av en bok med bilder till. Alfons är en favorit. Skymningssagor heter en film med flera olika sagor (har visats på Bolibompa). Pettson och Bamse är andra exempel.

Jag tycker det är lite larvigt att döma ut själva mediet när det är vad man använder mediet till som har betydelse. Själva TV-apparaten är det väl ingen som har något emot utan det är vad som visas på den som har betydelse. Visst är det lite sorgligt om TV:n blir _istället för_ saga eller samtal med mamma/pappa men det behöver ju inte alls bli så om man inte väljer att göra så som förälder. Det ena behöver inte utesluta det andra.
 

Man kan ju sitta med...

Skrivet av  Annis
När min stora pojke var 1,5 år började han bli intresserad av att titta på TV, eller video. Pingufilmerna gick varma hos oss och Maxkassetten. Han tittade alltid tillsammans med oss, han pratade om det han sett och vi kunde prata om det vi med eftersom vi såg samma filmer, vi föräldrar. Han lärde sig mycket hur allt fungerar, familjeliv osv. Jag tycker inte att ett sådant tittande har varit negativt för honom - tvärtom.
När han blev lite större fick han titta själv, men oftast var det filmer vi ändå hade sett och kände till.
Tyvärr har vi inte kunnat vara lika "duktiga" med lillebror. All uppfostran är ju svårare när man har flera barn... Men vi försöker i alla fall begränsa tittandet till Bolibompa, Nicke & Nilla och videofilmer som vi känner till. TV3 accepteras inte. Undantaget är att stora pojken tittar på Digimon på trean.
Så jag tycker att visst kan små barn få titta på TV om de är intresserade, men helst med sina föräldrar och på program som är lämpliga för små barn.
 

Nyligen gick en samling barnläkare

Skrivet av  Hatte
i stockholm ut med ett tiopunkts program för att förebygga barns ohälsa en av dessa punkter bestod i att barn under tre år inte ska titta på tvn. Man hade i en amerikansk undersökning kopplat tidigt tv tittande till våldsbenägenhet/våldsbrott. Det finns ingen forskning som visar vilka program som inte påverkar våra barn negativt. Vi kan inte här och nu avgöra de framtida konsekvenserna av de filmer vi väljer att våra barn ska se. Olika barn olika intryck!
Jag tycker debatten är intressant och kan i sammanhanget berätta att i dotterns dagisgrupp säger de ofta om något inte går som de vill eller någon är emot dem "Ska jag hämta Atlas så han kan smocka till dig?" detta visar hur barnen tar intryck av "underhållningsvåld"
 

Samband är inget annat än samband

Skrivet av  Rätt skall vara rätt
De studier som gjorts på tidigt tv-tittande och koppling till våldsbenägenhet är sambandsstudier. Och tyvärr kan man inte säga att det är tv-tittandet som gjort barnen våldsbenägna: Det kan mycket väl vara så att det är de våldsbenägna barnen som tittat mycket på tv. Jag menar inte att jag är för tv-tittandet även om jag nu inte är helt emot det heller.
 

Så här gjorde vi

Skrivet av  Elsa
Hej!
Vi har innen TV, men precis som du känner vi att just den där "barnvaktsdelen" av TV behövs ibland. Då har vi tagit till datorn. Inte bättre ur sitta still synpunkt, men vi väljer datorpgm med omsorg. PÅ nya datorer kan man köra DVDfilemr också och vårt bibliotek har Fem myror, som jag tycker är bbra.
När han blir lite större är det lättare att ge honom lite tips som - sitt och kika i en bok, rita en teckning åt mormor, bygg lite med lego o.s.v.
Lycka till/Elsa
 

Kan inte pappan hjälpa dig?

Skrivet av  Brukar vara kul även för honom.
Låt helt enkelt pappan få en "pappa helg" han kan ju ta med barnen på tivoli,ut och bada o.s.v

När jag var gift så tyckte jag att en hel helg med bara barnen och mig själv lät jättejobbigt men efter första pappahelgen så fick jag ut MYCKET mera glädje av det än vad jag kunde föreställa mig.
Sen tog det inte lång tid förrän barnen nästan glömde bort att dom också hade en mamma.

Nu har jag en idyllisk relation med dom barnen nu när dom börjar bli stora.

Nu när jag skilt mig så vill dom bara vara hos mig,
Så så enkelt är det att fixa avlastning.
Men i mitt fall så gick det kanske lite väl långt eftersom dom bara vill vara hos mig.

Om inte sen pappan vill göra så då har han missat mycket i förlägningen.
 

Har en son på 2 år snart

Skrivet av  lo
och anser inte att små barn ej bör se på tv..
Men här hemma väljer vi ut filmer som vi tycker e lämpliga..
Han har bland annat sett teletubbies, Lilla sjöjungfrun, peter pan och liknande filmer..
Har jobbat på ett dagis som hade film stunder.. Fast det tycker jag inte man ska ha på dagis.. Får nog barnen oftast tillräkligt av hemma...

Filmer jag inte tycker om e alla dessa våldsamma barnprogram som pokemon..
 

Sagokassetter är jättebra! (IMT)

Skrivet av  Imsavimsa
.