Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

TV-våld???

Skrivet av ulrika
Hur mycket våld tål små barn att se? Förstår de att filmer bara är på låtsas och hjälper det om man säger att den personen är dum och att man inte får göra så egentligen?
Vår son är 3 år och tittar på samma filmer som vi, med vissa undantag av filmer, scener vissa ljud. Tex tappade huvuden osv.... men även små saker som jag inte tycker passar för honom just den dagen.
Vi ser på honom när det gått för långt ibland utan att vi tycker så och för det mesta springer han själv i väg och säger att nu är det otäckt och gömmer sig under filten eller blundar och rusar iväg.
Jag önskar reaktioner på detta inlägg, bra och mindre bra, för att få igång en diskussion om detta.
Vi tycker inte alltid att detta är bra och får ibland lite dåligt samvete för vad han har fått sett, men samtidigt tror jag eftersom vi förklarar varför det är som det är i just den filmen, att han blir mättad av detta och till slut inte bryr sig.....
Vad tycker Ni??
Svar på tråden: TV-våld???

Hur bra är det att bli "mättad" ?

Skrivet av  antivåld Ceess
Jag tror att om man utsätter barn för just våld tills de inte reagerar längre eller blir just "mättade", det är då det blir ohållbart. Det är då som barn inte klarar att skilja verklighet från film, det är då de slår mer och hårdare, för på film "klarar man sig alltid", det är bara på låtsas......Det är då de inte kan sätta gränser och i värsta fall skada andra barn så svårt att de dör.

Det här är bara mina känslor för barn och våldsfilmer/spel/leksaksvapen/actionfigurer m.m m.m

Sen är det självklart att arv och miljö i övrigt spelar stor roll för hur barn klarar av att hantera våldsbudskap. Men varför tillåta våld när det finns så mycket annat att se som istället berikar livet och förhoppningsvis gör en till en bättre människa ??
 

Farligt med avtrubbning!!!

Skrivet av  Jos mamma
Han lär sig i dessa tidiga år att våld är något naturligt. Hur ska han kunna förstå, när han blir större, att även ett enda knytnävsslag kan ge skador för livet?
3-åringar bör inte se mer än Bolibomba på tv.
Censurera mera.
Jag låter inte min 6-åring se program med våld. Jag vill egentligen inte ens att han ser korkade tecknade program med våld men det är svårt att förbjuda Tom och Jerry när det är mitt i lilla sportspegeln, t ex.
Jag tror du gör din son illa. Borde han inte sova när dessa program är? Kan ni inte banda vad ni vill se och titta när han sover?
 

Hemskt

Skrivet av  Ulla
att vara tre år och bli utsatt för att se saker som är så hemska att man självmant springer och gömmer sig.
Jag tycker inte att det låter bra alls och jag tror inte att det hjälper att ni efteråt förklarar - han har ju redan upplevt obehaget och rädslan.
Jag skulle vara orolig att mitt barn antingen blir väldigt otrygg eller totalt avtrubbad och inte reagerar alls på att våld är fel.
Varför vill ni att han ska se våld?!
 

Ska man sluta titta på Tv

Skrivet av  Tetris
Tycker inte det låter bra att låta en 3 åring se vuxna program. Det kan inte vara bra att skrämmas så ofta. Har han mardrömmar? Gränsen för hur man sköter Tv tittandet bör nog gå innan dess. Du läser inte högt för din son ur deckarböcker för vuxna. Han skulle ju inte förstå innehållet i boken och skulle inte ha någon behållning av högläsningen. Vad tror du då att han ska ha för behållning av att se på vuxenfilmer? Kan ni inte titta på barnfilmer tillsammans. Men jag förstår för..
Jag har själv en pojke som är 8 månader och som ofta inte alls vill sova på kvällarna. Hans mamma och pappa har en ful ovana att sitta och äta framför Tv:n. Medan vi gör det så leker vår pojke på mattan framför Tv:n. Att påstå att han tittar på Tv vore för mycket, men jag undrar ändå..Kan han inte ta skada av att se våld (han tittar ju till ibland). Hur ska han kunna bli en varm medkännande människa när han ser den hårda, kalla, tuffa världen för banditer och hjältar som visas i Tv. Pistoler visas ju hela tiden. Även om man tittar på harmlösa program så kommer ju reklamen med hot och ja ni vet..Hur kan man lägga reklam för filmer med vuxen innehåll på tider då barn är vakna (kl.18 t.ex.).

Jag blir såå trött...
Ska man sluta se på Tv när man får barn.
 

Det är svårt...

Skrivet av  CVH
att veta var gränsen går. Vår son är också tre år och får nog se "fel" saker på tv ibland. Men han blir inte rädd. Vi försöker naturligtvis undvika hemska saker men hur ska man veta vad ett barn tål.
Tecknade barnfilmer kan också vara skrämmande.
Vi brukar prata med honom om att det på tv inte är på riktigt, att man inte får göra allt som görs på tv osv.
Man kan ju tro att barn som ser våld blir avtrubbade och kalla. Men vår son är väldigt mjuk och kramig och go trots att han har sett endel på tv. Han slåss inte och förstår att man ska vara snäll.
Men som sagt var går gränsen?
 

Artiklar från Familjeliv