Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Win NT - 98

Skrivet av Christopher
Jag kör Windows NT hemma, främst för att komma åt säkerhetsfunktionerna; då kan jag sätta behörighet på alla filer och lugnt låta barnen sitta vid datorn. Lyckas de ta bort några filer är det mitt fel, inte deras.
Bekymret är bara att många program för Win95 inte fungerar under WinNT, trots Microsofts policy att program inte får godkännas för -95 om de inte fungerar under NT. Speltillverkare tar tydligen inte så hårt på det.
Vad jag undrar är: Finns det motsvarande säkerhetsfunktioner i Win98? Inloggning, administratör för systemet, accessnivåer etc eller är det bara en uppfräschning av Win95?
Svar på tråden: Win NT - 98

Win 2000

Skrivet av  
Har liknande vad du ar efter.
 

Tack, men

Skrivet av  Christopher
...det var inte riktigt det frågan gällde. Alla spel etc görs för Win98. Vad jag undrar är om det finns några säkerhetsfunktioner i Win98? Om inte får jag väl skaffa mig en större disk och partitionera den i två logiska diskar.
 

säker het kring win 98

Skrivet av  louis
nej det finns inga säkerheter kring win 98. vad jag föreslår är att du skaffa nuts & bolts 98 till din dator, och du att partitoner behöver du inte göra och det är dessutom inte bra för maskin varan som du har
 

Partitioner farligt???

Skrivet av  Johan
Ursäkta mig louis, men att partitionera en hårddisk är Inte farligt för hårdvaran. Var har du tagit de uppgifterna ifrån?
Det kan till och med vara så att du blir tvungen att partitionera (dela upp) din hårddisk i mer än en del. pga att många system inte tillåter operativsystemet på hur stora diskar som helst. Ex. min dator tillåter mig inte att använda en större systempartition än 7,5 GB.
 

sakfel

Skrivet av  jonas björk
Du skriver att alla spel görs för Windows98. Det är ett litet sakfel. De flesta nya spel skrivs för DirectX och fungerar med Windows 2000 också. De spel som är skrivna för DirectX 3 (och en del för högra DX versioner) fungerar även i Windows NT 4.

mvh\ jonas björk, västerås
 

kanske ett svar

Skrivet av  Ulla
Win 98 har samma säkerhetsfunktioner (i stort) som win 95. Det erbjuder alltså inte på långa vägar sådant som du hittar i NT.
Att ha två partitioner: en NT och en Win 95/98, är nog en bra lösning.
Då skyddar du ju allt du har i NT, men kan låta barnen "härja" i 95/98. Kanske blir det så att du får installera om emellanåt.
 

Tack

Skrivet av  Christopher
Då får jag nog göra så. Det är visserligen trist, eftersom man inte gärna kör om FDISK-kommandot och disken säkert utnyttjas sämre, men jag släpper inte in barnen att härja hur som helst bland mina filer!
 

Sämre?

Skrivet av  jonas björk
Hårddisken utnyttjas snarare _bättre_ om du skapar mindre partioner på den. Det så kallade "slacket" (det vill säga det område som inte kan utnyttjas) minskar radikalt med mindre partitioner. Ett enkelt exempel: du har en klusterstorlek på 4k och din fil tar upp 2k, filen på 2k tar då upp hela 4k klustret och du förlorar därmed 2k uttrymme. Jaha? säger du då, "jag har ju inga filer som är 2k stora (små). Problemet ligger i att alla filerna inte är jämnt delbara med klusterstorleken och du får alltid "slack".

Angående ursprungsfrågan om säkerhet i Win98, visst finns det. Med hjälp av policys kan du begränsa användarnas möjligheter att använda vissa saker. Du kan till och med låsa vissa programfiler. Jag misstänker att du vill låsa hela mappar på hårddisken och då fungerar inte policys. På www.winfiles.com hittar du många tredjeparts program som ordnar detta åt dig i Win98.

mvh\ jonas björk, västerås
 

Tack för tipset

Skrivet av  Christopher
Tack för www-adressen, jag skall kika där och se vad jag hittar.
Vad beträffar utnyttjandet menade jag snarast att jag måste förutse hur mycket utrymme jag behöver till varje system när jag kör FDISK-kommandot, det vill man ju inte gärna behöva köra om. Per definition gissar man alltid fel och det ena systemet får för litet plats.
 

Lösning: Mätverk

Skrivet av  LB Cid

Jag hade ungefär samma problem, men löste det hela med att köpa ytterligare två beg. 133Mhz, tre nätverks kort samt lite kabel. Nu kommer jag åt allt på barnens två datorer och de ingenting förutom en skrivare på min.

Perfekt.