Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Porrfilmer ej lämpligt för barn

Skrivet av Kitty
De flesta föräldrar låter sina barn få titta på spännande filmer som kan bli våldsamma. Men däremot så när det gäller porrfilmer då blir det tvärstopp. Jag själv hoppas att mina barn inte kommer att råka ut för att bli pressade till att se på sådana porrfilmer (framförallt vår son). Vi ondgör oss över porrfilmer men låter våra barn få se thrillers och actionfilmer för att vi själva gillar det. Varför gör många föräldrar så? För vi borde väl i rimlighetens namn inte få låta våra barn se sådana filmer heller om våra barn inte får se porrfilmer. Vad är egentligen skillnaden? Det är mer acceptabelt att se action/thrillers än porrfilmer. I vårt fall så resonerar vi så som att sex hör ihopa med kärlek och får inte missbrukas. Det ska vara något fint och inte känslokallt vilket framgår i dessa filmer. Vore intressant att höra era åsikter.
Svar på tråden: Porrfilmer ej lämpligt för barn

Tja

Skrivet av  Tomas
...sex är ju mer tabubelagt medan våld är någonting som sker mer öppet. Nu vet inte jag hur gamla barn du har men personligen skulle jag inte låta min son titta på våld heller. Men allvrligt talat, hur laddat skulle det inte vara att sitta och titta på en porrfilm tillsammans med sina barn? Sett ur det perspektivet så är det ju inte ens jämförbart... Vet inte om det var några bra svar men tyckte jag kunde reflektera lite på det i a f.
 

Visst...

Skrivet av  Går ej att försvara föräldrar som låter barnen se sånt!!!!
Men om jag fick välja och bara hade 2 alternativ och måste göra ett val över vilka filmer som mina barn skulle få se så hade jag nog hellre velat att dom såg på porrfilmer och tog efter dom än att dom tog efter våldsfilmer och sparkade ihjäl någon.

MEN givetvis så anser jag inte att någon genre är vidare lämplig för barn av dessa två genrena.

Men när det gäller sex så skadar man ivarjefall inte oskyldiga.
 

där tycker jag du har fel

Skrivet av  Kajsa E
porr kan vara minst lika skadligt som våld, oftast dyker båda upp samtidigt och kan inverka till Ex. gruppvåldtäckter bland ungdomar, tidig sexdebut etc.

Barn och vuxenfilmer hör ej ihop! Barn har inte alls samma förmåga som vuxna att bearbeta sådant som känns otäckt eller konstigt. Ofta blandar de ihop dikt och verklighet.
Vad det också handlar om är att det är farligt när barn/ungdomar blir så avtrubbade så de inte tycker att våldet är särskilt konstigt,utan helt naturligt när man blir ex arg. Då sparkar man på kompisen istället för att uttrycka sig med ord.
Man kan även tänka sig hur den traditionella "doktor-leken" kommer att se ut efter att barnen sett på porrfilm, om de ska göra efter.. det är inte alls ovanligt att barn ska prova att slicka snoppen exempelvis, och det kan bli rejält kränkande för det barn som blir utsatt!
Ursäkta min frispråkighet, men ämnet är ju sådant..

Actions och thrillers kan man se när barnen sover, eller hur! Eller anlita barnvakt och gå på bio!
 

Måste man välja?

Skrivet av  jenny
Nu vet jag iofs hur stora barn du menar men måste man låta 10-åringar titta på thrillers och actionfilmer med våld. Skulle definitivt inte rekommendera att barn ser porrfilmer eftersom jag inte anser att de är särskilt kärleksfulla utan ganska ytliga, ibland ganska grova också. Vad är det för fel med att välja komedier eller barnfilmer till barn?
 

Artiklar från Familjeliv