Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur lång tid per dag?

Skrivet av Jessis
Ni har kanske haft upp frågan tidigare men jag tar den i alla fall.....

Hur lång tid per dag är det OK för barn mellan 5-8 att sitta per dag?

Min snart 8-årige son sitter inte så mycket, inte så som hans lillebror på 5 år gör i alla fall..... Slagsmål varje gång man ska få bort honom från datorn..... Gråt och tandagnissel och är jag trött eller på annat sätt inte lika pigg som i vanliga fall så orkar jag inte tjafsa utan då får han sitta.....

Hur har ni löst det? Hur mycket sitter era barn? Och vad är en rimlig tid per dag enlig er?
Svar på tråden: Hur lång tid per dag?

Svårt

Skrivet av  Ullen
Jag tycker också att det är svårt att begränsa dator-spelandet. Som "tur" var har båda våra killar (8 och 11 år) blivit förtjusta i att sitta vid datorn numera (förut bara den yngre, som för er) så de reglerar det själva genom att ha en äggklocka och spela 45 minuter vardera. De har också många kompisar som vill göra andra saker och som faktiskt kommer ofta och ibland lyckas få våra söner att slita sig från datorn.

Men på helgerna kör vi också med att datorn ska vara helt avstängd i minst 3 timmar. Under den tiden får de inte heller titta på video och åtminstone en del av tiden ska de vara någon annanstans än i lägenheten, helst utomhus.

I höst ska vi också försöka köra med att datorn ska stängas av till middagen och inte sättas på förrän båda har gjort läxorna. Risken är väl bara att den äldre, som har mer läxor, kommer att bli stressad av lillebrors tjat om att göra läxorna fort så att datorn kan sättas på igen.

Annars är jag av den uppfattningen att datorspelande inte är sämre än andra stillsamma lekar, t.ex. spel, pussel och legobyggande. Men det får inte bli så att de rör för lite på sig och att det går ut över läxorna.
 

1timma!

Skrivet av  Caroline
Vardagar max en timma om det inte är något skolarbete som skall skrivas på datan, spel och annat alltså en timma. På helgerna har de 2 timmar som max, i vissa fall lite längre om det är ruskväder ute tex. Annars så är det andra hobbies som tar tid, vi vill se dem vara ute mycket och röra på sig, båda barnen sportar en del och så är vi aktiva i hop på helgerna då vi alla gillar att ex. spela golf, på vintern blir det mycket skidåkning...Våra barn är 8 och 10.
 

Att samla datakraft

Skrivet av  Karin
Hejsan
Vi kom på en ganska fiffig metod att begränsa vår sons datorspelande, och även öka den fysiska aktiviteten.
Eftersom han var en ganska van dataspelare (vid 5 års ålder) var han väl förtrogen med att olika figurer i spelen ibland tappade kraft, och kanske t.o.m "dog".
Vi införde därför begreppet datakraft, som går ut på att man laddar sig själv och datorn genom att vara utomhus alternativt sporta (promenera, simma, gympa etc) och lika lång tid som den aktiviteten pågick, lika lång tid kunde man spela.
Det gick t.o.m. så långt att dottern (7 år), som är familjens rättrådige domare, var på oss vuxna om vi satt för länge vid datorn och betalade räkningar. "Nu är datorkraften slut för er med..."
Testa den metoden om ni vill - för oss var den kanon.
 

Artiklar från Familjeliv