Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

han har fastnat

Skrivet av Amelie från Montmartre
framför datorn! sonen alltså! han kan sitta HUR LÄNGE SOM HELST och blir GAAAALEN när man avbryter! hur länge är bra?! han spelar massa olika spel bla scooby doo. Han fyller 4 i oktober och det här har pågått bra länge...man vet ju själv hur ont man får när man sitter för länge (fn beroende...) och det kan ju inte vara bra för ögonen! eller? vad säger ni?
Svar på tråden: han har fastnat

Jag tillhör kategorin som...

Skrivet av  Dr Feelgood
... tycker att dataspel är bra för barn. Dessutom ogillar jag att kontrollera de små. Men å andra sidan har jag kloka barn som lyssnar när jag säger att det inte är bra att sitta FÖR länge. Det är ju trots allt ansträngande för ögon och andra delar av kroppen.

Det är inte heller så bra sett ur sociala aspekter och man vill väl inte ha en liten knatte med Gates-frilla?

Det är förstås inte bra att han blir galen; det händer även här hemma ibland, men då blir det STOPP. Barnen ska INTE bestämma i dessa sammanhang, tycker jag, och eftersom din kille befinner sig i ett av livets alla "testfaser" så bör du sätta gränser.

Men... vad vet jag, jag är ingen expert, det var bara lite spånande från min sida ;-)
 

Visst ääärr det treeevligt

Skrivet av  Dellen
när de små liven har fått ett så givande intresse.Enligt alla undersökningar jag har snubblat över bör de inte sitta mer än max två-tre timmar per dag + att de bör ha en tio minuterspaus varje timma...och det är ju väldigt lätt att följa.Stora killen har äntligen förstått att när vi säger stopp så ÄR det stopp.De små har just börjat och sitter väldigt sällan här.
 

Tänkvärt

Skrivet av  Patrik2
Jag vill absolut INTE PÅSTÅ ATT DET ÄR BRA att sitta så länge och mycket framför datorn när man är barn. MEN det kan faktiskt finnas vissa fördelar med tv-datorspel. Koordinationsförmågan och reaktionsförmågan blir klart bättre av tv-datorspelande.
Sen tänkte jag berätta en annan grej som egentligen inte har med det här att göra men som är en bekräftelse på att tv/datorspel kan vara till nytta.
Jag vet inte om du har hört talas om Björn Wirdheim. Jag kan i alla fall berätta att han kör F3000, klassen under Formel 1. För någon vecka sedan vann han Monzas Grand Prix i Formel3000 och detta berodde helt och hållet på att han hade kört banan på spelet F1 2002 till Playstation 2. Han memorerade in alla svårigheter, testade i vilka olika hastigheter han kunde ta respektive kurva osv. osv. Ibland kan faktiskt tv-spel vara till nytta hur otroligt det än låter...