Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om teletubbies...

Skrivet av ??
Enligt en god vän som såg ett inslag om just teletubbies så är det framforskat just för att få småbarn att sitta still och titta!!! De har alltså testat olika typer av pilotavsnitt på småungar och sett vilket som lockade dem mest... Det är ju helt sjukt tycker jag!!! Småbarn ska inte sitta still utan röra på sig och upptäcka sin omgivning, sin familj och sin närmiljö, precis som vi vuxna behöver röra på oss mer... Varför bidrar ni till att barnen blir stillasittande, även om de "bara" tittar en kvart per dag?? Tids nog upptäcker barn TVn ändå. Jag är absolut ingen "anti-teknik-fundamentalist", utan jag undrar bara för jag tycker det verkar så dumt!!
Svar på tråden: om teletubbies...

jag tycker det är bra med både ock

Skrivet av  Uk
dvs både sitta stilla och röra sig. Varför är du så rädd för att dom ska sitta stilla en kvart??
 

jag är inte rädd...

Skrivet av  ??
... för att barn sitter stilla i en kvart. Det jag menar är att man behöver inte lära barn att bli fysiskt passiva och "matade" med lättillgänglig underhållning, som ju TV-tittande bidrar till för barn, och även för vuxna.. Det kan ju knappast ge dem särskilt mycket att titta på teletubbies, egentligen, men vuxna verkar däremot tro att det ger i alla fall \'min ett-åring mycket, han/hon sitter ju helt still och tittar...\' den eventuella upplevelse som så småbarn möjligvis kan få av teletubbies måste väl vi som vuxna kunna erbjuda utan att barnen ska behöva passiviserade framför TVn??? Vad består teletubbies av egentligen...färger, musik, ljud och rörliga bilder och "gubbar" som inte kan prata rent (om jag förstått det hela rätt?!)...
Det är inget farligt i att sitta still en kvart varje dag, det gör min ett-åring också -givetvis-. Som sagt; tids nog upptäcker de TVn ändå, och jag tror inte att barn som "upptäcker" TVn senare har halkat efter på något sätt jämfört med andra jämnåriga.
 

Dottern - tv freak vid 2 år.

Skrivet av  Anna-Maria
Nja, nu överdrev jag en smula, men ska sanningen fram så har hon alltid varit fascinerad av tv. Teletubbies tittar hon gärna på men hellre Fem myror... och Nalle Puh. Ibland oroar jag mig för att hon får se för mycket på tv men sen tycker jag det är OK.
Varje morgon när hon vaknar vill hon titta, det är hennes sätt att långsamt vakna till. Varje eftermiddag när hon kommer hem från dagmamman vill hon titta, för att varva ner. Är vi ensamma en hel dag tittar hon inte alls på tv, då leker vi istället.
Det kan verka som mycket tv för en 2 åring, men så länge hon hellre leker när hon är pigg så tycker jag det är ok.

Sen är det jätteskönt att få fixa middagen i lugn och ro efter jobbet.
 

Har du inte missuppfattat lite?

Skrivet av  Mia
Att det skulle vara framforskat för att få barnen att sitta stilla och titta....ja, de har gjort det så INTRESSANT som möjligt (sett ur barnes synvinkel)
Det är DÄRFÖR de sitter stilla för att det GER dem någonting.

Bara för att man tittar är det inte alltid ren underhållning som du kallar det, utan kan även framkalla glädje, igenkännande,nyfikenhet mm.

Just Teletubbies tror jag barnen kan förlika sig med, samma språk (på samma våglängd) "blöjliknande" bak, de sjunger de enklaste melodier, mkt upprepning som barn älskar! ja, för mig med är det så naivt att jag knappt står ut, men det är inte gjort för att tilltala mig som vuxen.
NÅGOT är det, för barn älskar dem ju!
Mina är alltid glada när de ser det och härmar deras rörelser och upprepar det de säger, tar på tvskärmen mm.

Varför skulle det vara sjukt att testa vad som lockar barn mest?
Helt enkelt det som är BRA och ger något som sagt, det är väl bra tycker jag.
Än att ge ut ngt utan att ens ta reda på om barn gillar det.
Man kan ju inte tvinga barn att sitta still om de inte vill det.

Jag är helt övertygad om att barn ser och snappar upp massor som de tar vara på genom barnfilmer, i form av tal,rörelser,känslor olika händelser och deras innebörd mm mm.

Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att mina barn får se NÄSTAN obegränsat på film här hemma.
Varför må dåligt av att de sitter still med kroppen en stund, när jag ser hur det "rör" sig i huvudet istället av alla olika synintryck från filmerna.

Jag med två som älskar att se film ser hur mkt de lär sig från dem.
De sjunger visor från filmerna,härmar ljud och händelser, spelar upp med dockor mm.
Jämför och sammankopplar skeenden mm.
Mina barn är aktiva både ute och inne och vi umgås mkt med dem,leker,målar sjunger dansar så tv´n är INTE barnvakt här.
Utan ett komplement till deras utveckling OCH avkoppling i vardagen som de behöver lika mkt som oss.

Jag bidrar inte till att mina barn blir stillasittandes.

Jag ser det som att de även får använda hjärnan!
för de LÄR sig av sitt tittande.
Svårt att förstå kanske om man inte själv fått uppleva det från sina egna barn om de ej varit intresserade eller får se lika mkt.

Jag tycker det verkar bra att de forskar i barnens filmer.
Så olika kan vi alltså se på saker..

 

Men måste det finnas tv program för två åringar?

Skrivet av  aggebagg
Och i så fall varför kan dom inte prata rent. Det irriterar mig mycket att man upprepar något som varje förälder vet så väl att man inte ska göra, utan prata tydligt och inte säga kjäääääm och kjaaaaaaam hela tiden. Snacka om inlärning!!!!!!
 

ja, varför inte?

Skrivet av  Mia
Mina barn har varit intresserade av filmer strax efter ett års ålder (dottern tidigare) faschinerades nog direkt av rörelser och ljud från tv´n.

Visst bör vi föräldrar tala rent och riktigt till våra barn, men kanske just därför de dras till just Teletubbies, de är som dem själva, som alla andra barn i deras ålder de också möter.
Inte pratade min dotter rent vid två, inte fullt så barnsligt som Teletubbies heller, men de blir ju glada av filmerna och mina har inte skadats av att se det så jag tycker det är intressant hur ett så enkelt program kan vara så faschinerande för dem!

Allt behöver ju inte vara så lärande hela tiden, jag menar i tex att lära sig tala, de kanske snappar upp annat som är minst lika viktigt för dem?
Just: jättekjaaam tycker mina är jättemysigt och kramar varandra... och alltid detta leende på läpparna då de följer filmen!
En röd tråd som följer Teletubbies är ju faktiskt just vänligheten och medkänslan för varandra, jag tycker de är rara.
DET tycker jag också kan läggas till inlärning.
 

Är det filmer eller TV:n som drar?

Skrivet av  aggebagg
Kusinbarnens favorit program var lottodragningen om jag inte kommer ihåg fel. Även "myrornas krig" stod högt på topplistan. Så jag vet inte om det är just _filmer_ som intresserar. Sen håller jag med dom som inte tycker att man behöver lägga ner krut på att forska för att hitta tv program för två åringar. Men det är klart att det säljs en och annan docka och videofilm.
Jag tycker inte heller att allt måste vara lärande, men det behöver ju inte sträva åt andra hållet heller, och det tycker jag det gör när man inte pratar rent. Mina barn hade en period när dom härmade teletubbies, då hittades det på andra alternativ kl 07.00 hemma hos oss kan jag erkänna.
 

Här är det filmer,och

Skrivet av  Mia
Inte vilka filmer som helst, de är mkt noga med vad som skall sättas på.
Det duger INTE med vad som helst.
Bolibompa är nästan uteslutet.
Det skall vara rena barnfilmer,tecknade.
 

Snart nog går barnen över till

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
Andy Pandy och Bananer i pyjamas och sedan Psycho III. Kan dock inte se tjusningen i Teletubbies, även om de är bättre än Pokèmon...
 

håller med o tillägger

Skrivet av  aggebagg
att tweenies skulle jag vilja stänga av ljudet på. Fattar inte att man lägger på så dåliga röster. Skrikigt och fånigt!!!
 

Funkar inte på min pojke!! *s* (imt)

Skrivet av  Velma
cvxc
 

Just teletubbies...

Skrivet av  Trillian, Casper 020618, Saga 990403
...har varit en underbar räddare i nöden när jag velat sitta i fred på toa.... hur goa min ungar än är behöver jag ibland några minuters "privatliv" och då är tubbarna bra att ha :-)

 

Artiklar från Familjeliv