Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smaklöst med barn"dokumentär"...

Skrivet av Lotta
Har nu reagerat varje tisdag då SVT visat "barndokumentären" på Bolibompa. Blir illa berörd åå barnens vägnar som lämnas ut i sina konflikter och svårigheter på olika förskolor. Som föälder skulle jag aldrig tillåta att någon kom och filmade på mitt barns förskola för att sedan sända som "dokusåpa" i rikstv. Tanken kanske är god att visa barns vardag men mycket koncentreras på enskildas misslyckanden och i barnens konflikter uttalas ibland rena kränkningar barnen emellan. Jag undrar vad detta får för konsekvenser för de deltagande barnen - dels att de får se sig själva uthängda i TV och dels omvärldens reaktioner på det de sett barnet göra i TV. SVT har också en förkärlek att reprisera saker i evighet - hur kul kan det vara att tre år senare återigen få se sig själv gråtandes eller tilltufsad på barnens bästa programtid. Barn kan som bekant vara ganska hårda och elaka mot varandra och ett barn som blivit "avklätt" och visad sårbar kan nog få äta upp det med besked från andra barn. Helt bedrövligt att göra så här mot barn. Och de som givit sitt medgivandr till filmandet är naturligtvis de vuxna. Mot bättre vetande enligt min mening. Vi kan ju roa oss med att tänka tvärtom: du blir tillfråga om det är ok att ett filmteam kommer till din arbetsplats och filmar för en dokumentär. Filmarna vill särskilt få vara med vid personalmöten och handledning mellan personal och arbetsledning samt vid fikaraster. Man är mycket intresserad av att skildra konflikter och samarbetssvårigheter som förekommer på de flesta arbetsplatser. Så det är väl ok att vi är med när du får en kränkande och orättvis uppsträckning av dina medarbetare vid nästa personalmöte? Vem skulle svara ja på det????

Hej från Lotta
Svar på tråden: Smaklöst med barn"dokumentär"...

Jag reagerade också på det

Skrivet av  Mia
Men kanske inte lika mkt som dig...

Hur kul för den pojken som sagt, kunde de inte klippt bort det åtminstone?
Såg inte allt från början till slut, men det lilla räckte, det var inte helt ok för mig heller.
 

Det är föräldrarna som

Skrivet av  Dellen
avgör om deras barn får filmas,men visst är det dåligt att göra som ni beskriver.Såg inte själv programmet.
 

Har aldrig sett det

Skrivet av  Pernilla B
Om programmet är som du beskriver låter det helt förryckt. Jag arbetar som journalist och en etisk grundregel är att man alltid ska visa MYCKET stor hänsyn till de som inte är mediavana eller kan förstå konsekvensen av sin medverkan. Därför anonymiseras alltid barn i känsliga frågor.

Att en sådan "dokusåpa" på dagis överhuvudtaget kan sändas kan jag inte förstå. Vill man berätta något viktigt, typ om konflikthantering, får man faktiskt använda skådespelare! Media har mycket större genomslagskraft en än vuxen medelsvensson kan förstå - och barn förstår det inte alls. Och livslängden på det skrivna/sända är lång.

Det är självklart att föräldrarna alltid ska ge sitt samtycke om deras barn ska medverka i bild eller text. Men ibland kan man inte "gömma" sig bakom det - man måste ändå avstå från att publicera/sända eftersom skadan blir för stor för den medverkande. Allt blir så starkt i tryck - en del människor känner inte alls igen sina ord.

Jag är medveten om att många journalister frångår eller kringgår denna etiska grundregeln om specifik hänsyn, dock skulle jag aldrig medverka till ett sådant övertramp själv. Därför har jag ingen lust att här ta kollegialt ansvar för sådana övertramp.