Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spel för små barn?

Skrivet av Marie
Den här frågan har säkert ställts här förr men jag är ny här. Kan någon ge mig tips om bra och lärorika,helst också roliga, spel för små barn. Har en på 4 och en på 2.Vill gärna ha tips på sådana som inte kostar alltför mycket, typ 400 - 500 kr. Barn har ju en tendens att tröttna.Finns det någon bra barncd klubb att gå med i? Tacksam för svar.
Svar på tråden: Spel för små barn?

Lek & Lärs "Minstingen" är för 2-4 år,bra spel tycker jag(imt)

Skrivet av  Anna
.
 

Kanske inte så lärorikt...

Skrivet av  Nena
min 3 åriga dotter började använda datorn när hon var 2 år och då hade vi "Minsting" till henne.Men det hon fastnade för var sin systrers Pippi Långstrump,där är mycket att klicka på och händer mycket.Man kan spela memory,höra saga och lägga pussel och lite annat.
Hon spelar det fortfarande med stor förtjusning.
 

Ja, Pippi är bra..

Skrivet av  Sara N
min 3åriga dotter klarade inte av musen när vi skaffade dator.Men efter att ha spelat Pippi så hade hon lärt sig de små musrörelserna.
 

Kolla biblioteket!

Skrivet av  Ztina
Ett tips är att kolla m ditt bibliotek o testa deras ev CD-rom skivor innan du köper. Vårat bibliotek har några att välja bland. Lånar just nu "Knakka på" på biblioteket för min son på 18 månader. Vi sitter tillsammans o spelar, och det blir nästan som att titta i en bok, fast med ljud och rörelse. Kanske inte så väldigt lärorik, men kul. Kanske inte så kul för 4-åringen?

Krakel Spektakel kanske är bra, har ej testat, kanske andra kan info hur detta är?
 

kan man låna

Skrivet av  Flisan
CD-rom spel på bibblan???
Det hade jag inte en aning om
 

Yes, åtminstonde på vårat biblo.*IMT*

Skrivet av  Ztina
.
 

Inte på vårt :-( imt

Skrivet av  Flisan
 

Tanka hem gratis...

Skrivet av  TG
...från exempelvis,
http://barnens.pp.se/internet/index.htm
Där finns små enkla spel som min son gillat.
Även Minsting och Knacka på har varit poppis.
Nu är han snart 4 och gillar Pingu, Här kommer polisbilen, Spöket Laban och Sy med Castor.
 

Ett bra och billigt spel

Skrivet av  Anna
är Digitala Sandlådan, det hittade jag på posten, kostar 99:-, från 1.5 år. Min dotter är snart två år och det har varit en lagom start för henne tycker jag.
Visst är det väl dataspel du menar????
Jag tycker överhuvudtaget att dataspel verkar vara jättedyrt, sedan vet man ju inte förrän i efterhand om barnen tycker om det eller inte. Men kolla på posten, dom verkar ha många fina spel till bra pris!!
 

Visst är det lite märkligt!

Skrivet av  Birgitta
Musik för 150:- kan man få provlyssna på innan man köper, men ett dataspel för 500:- får man inte provspela! Jättedåligt, tycker jag!

Tjata och kräv provspel i butiken!
 

Här kan du i alla fall få bra recensioner:

Skrivet av  Sara
www.testhuset.nu

Jag tycker i alla fall att deras åsikter stämmer väldigt bra överens med min när det gäller de spel jag redan har.

Men visst är det dåligt att man inte kan provspela eller åtminstonne se en demo över spelet innan man köper det.

Det är ju samma sak när jag ska köpa dataspel till mej själv, det finns hundratals flashiga kartonger och jag har inte den blekaste om hur spelet är.

Men som sagt, testhuset tycker jag i alla fall är bra.

Sara
 

Gör ett själv!

Skrivet av  Lena
För tvååringen kan du göra det bästa dataspelet själv i word. Du tar fram rita symbolerna, drar upp en massa cirklar kors och tvärs och i varandra sen klickar du på färgburken tror jag att det är tar en färg och så får barnet klicka. Då kommer det färg i fältet barnet klickar på, efter en stund kan du byta färg. Det här är jättekul, det blir en så bra effekt och barnet lär sig musen. Båda mina äldsta började med data på det här viset när de var runt två år.

Bra köpspel tycker jag är Pettson och Findus, Villes värld, Landet för längesedan, Lejonkungen och Pingu.
 

tack för tipset!

Skrivet av  Indie
Vilken bra idé... min snart 4-åriga styvdotter vill lära sig men har problem med koordinationen med musen - hon klickar liksom hela tiden och verkar inte ha förstått kopplingen mellan musen och pilen på skärmen. Jag vill absolut inte pressa henne, men det här verkar ju vara en kul grej! :-)
 

Artiklar från Familjeliv