Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anki & Pytte är bra

Skrivet av Pernilla B
Jag vill väldigt gärna rekommendera ett bra dataspel: Anki & Pytte och Kapysljakten. Vår femåring fick det i present i september och hon satte sig och spelade på egen hand från första stund, utan vägledning, och hon leker det än flera gg/vecka.

Guidningen genom spelet är bra och Ankis kommentarer helt underbara. Som när spelet stått ospelat ett tag, tex vid lunchuppehåll: "Hallå? Har du somnat eller?" gastar Anki. Eller när Anki ber om en orange kloss och man ger henne en grön: "Nähä, den är väl inte orange. Nu busar du med mig". Och så hela tiden detta smittande fniss. Man blir full i skratt bara man kommer in i rummet.

Anki & Pytte är förresten favoritbarnprogrammet här hemma, både hos barn och vuxna.

Myror i brallan är ett annat bra dataspel för vår 5-åring. Det har vår dotter spelat på egen hand sen 4 år cirka. Även tv-programmet är bra.

Fem myror är dock INTE bra som dataspel, det har bara samlat damm på hyllan. Men programmen är bra, vi har alla videofilmerna. Varning också för Betty Spaghetti - inte ens jag fattar vad man ska göra.

Har ni några tips på bra datspel till en 5-åring som kan spela bra på egen hand?
Svar på tråden: Anki & Pytte är bra

Pingu mm

Skrivet av  moteld
Hej!

Vi lånar cd-rom till barnen på biblioteket! man får ha dem mellan 1-2 veckor. Då ser man vilka som är värda att skaffa. Tex Pingu var väldigt populärt för femåringen. fem myror var kul även om han inte klarade riktigt allt.
 

Och jag håller med!!

Skrivet av  Jenny.A med 3
Vi har två barn. 3 och 4 år, speciellt 4 åringen är van dataanvändare. Vi har en himla massa olika spel, men de två som spelas så gott som dagligen, om och om igen är just Anki och Pytte, och Myror i brallan.
Anki och Pytte fick 3 åringen i födelsedagspresent, och hon älskar det. Ibland behöver hon hjälp av storebror, men de har lika roligt när de spelar tillsammans.