Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Datatokig

Skrivet av Sabina
Vår son är 7 år och helt datatokig. han har nu fått datadagar varannan dag och på helgen till kl.14 på lördagar och från kl.14 på söndagar. han har inga krigsspel bara pedagogiska, men ändå? Är vi för hårda? han gråter och säger att dataförbudsdagarna är jättetråkiga och försöker gå till kompisar för att spela där istället? Vad gör man? Till och med skolläkaren har sagt att vi måste begränsa datan och få honom mer fysiskt aktiv så att han äter bättre. han är rätt smal-ca 21 kg.

Svar på tråden: Datatokig

Jag var också "datortokig"

Skrivet av  j
När jag var nio år gammal köpte min pappa den första datorn till mig (det här var 1985) och jag spelade hela dagarna, jag gjorde nog egentligen inget annat. Efter ett tag så tröttnade jag på att spela och började vara mer kreativ, jag skapade egna program. 1989 gjorde jag ett löneuträkningsprogram till pappas kompis som var egen företagare. 1991 fick jag ett mer socialt liv och började upptäcka att det fanns flickor, datorn hamnade lite i skymundan och jag skaffade mig ett socialt liv. 1994 var det dags igen, ut på Internet. Sedan dess har jag varit aktiv både på Internet och i det verkliga livet.

Vad jag menar är att trots att jag inte lekte så mycket med andra barn när jag var liten så har jag kommit väldigt långt. Jag sitter som ordförande i bostadsrättsföreningen, jag utbildar mig inom dator. Hunnit tagit "Datorkörkortet" (ECDL) och Microsoft Certified Professional (MCP). Jag driver ett par webbplatser. Har hjälpt folk att starta företag, bland annat webbfirman Kanel (www.kanel.nu). Jag sitter ju dessutom som snackvärd för -99/00 Vinterbarn och HTML-snack. Jag har varit tillsammans med min sambo i över fyra år, trots att hon avskyr datorer. Har hunnit få en dotter (nov-1999).

Jag är jätteglad att mina föräldrar tillät mig sitta med datorn så mycket som jag fick göra. Man behöver inte bli asocial för att man gillar datorer!

mvh\ jonas björk, västerås.
 

Byta en timme utelek mot en timme data

Skrivet av  Katt
Har en kille som idag är snart 10 år som verkligen älskar sin dator. Den har gett honom mycket gott då han t ex lärde sig läsa helt själv som 5-åring - kanske lite hjälp av sin två år äldre syster. Tror även att han har stor chans att att ha nytta av all kunskap om datorer i framtiden. Dock så får det ju inte bli för mycket. Numera har vi infört att för att få använda datorn t ex en timme krävs det att man är ute och leker minst en timme, dvs vi byter en tid vid datorn mot utelek. Fungerar hyfsat bra tycker jag. Han har möjlighet att påverka det själv och jag får ut honom utan tjat. Lycka till!!
 

Skrivmaskin

Skrivet av  AJ
Lärde mig skriva med skrivmaskin vid 3½ till4 år.
Läste gjorde jag via brevlådeinkasten och rev av almanacksblad (pappa hade köpt extrablock på "rea"),
samt satt med föräldrarna och läste gemensamt morgontidningens rubriker och lite mer.
 

Artiklar från Familjeliv