Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

datorer och kompisar

Skrivet av UlLi
Hej jag är ny här och har i ett litet problem, min son på sju år har lite kompisar och om dom inte får spela på datorn eller tv-spel så vill dom inte leka med honom jag vill ju gärna att han ska få ha kamrater men jag anser att barn ska kunna leka vanliga lekar och framförallt leka ute mer än fem minuter. Min son leker bra och gärna utan dator eller tv spel men de gör nästan ingen av hans vänner, jag har försökt förbjuda spel vissa dagar men då har jag en ledsen son utan kamrater här hemma, vad ska jag göra.
Svar på tråden: datorer och kompisar

Visst är det där jättesvårt...

Skrivet av  Helena V
jag har ingen lösning att komma med. Hos oss är det så här att vår pojke har en maxgräns på 1 timme/dag, ena syskonparet han umgås med får spela ½ timme var (och sen titta på varandra så det blir i praktiken 1 timme fraför datorn) och en annan kompis får nästan inte spela på datorn alls hemma. Vår pojke har alltså de "generösaste" ramarna, men det blir ändå trubbel när kompisarna kommer 5-10 min innan "speltimmen" är slut... Särskilt den kille som inte får spela hemma blir jätteledsen när jag säger åt dem att sluta! Känner mig som en häxa! Fast jag tror att allt blir bättre när det börjar bli vår och lite mer spännande att vara ute (vi bor i Luleå och här är det fortfarande vinter). På dagis kan de ju leka utan datorn, hemma är det inte omöjligt men sker under protest. Vi har haft nytta av att prata med de andra föräldrarna (som har samma inställning som vi) det kanske är bra för er också. Säkert har de andra barnen egentligen också restriktioner kring sitt spelande och de andra föräldrarna vill väl inte att deras barn ska gå runt i gårdarna bara för att spela mer, när deras egna speltider är "förbrukade". Det är jätteskönt att få ha en gemensam linje för sånt här!
 

Gemensam linje?

Skrivet av  titon
Hej, blev lättad på nåt sätt när jag läste om era grabbars spelproblem, trodde att vi var ensamma om detta pusslande med tider hit och dit. Vår pojke,6, skulle inte göra någonting annat än att spela om vi inte begränsade det, det har varit ett stort problem för oss, också känt mej som en häxa när jag tjatat om att han ska sluta.En gemensam linje kunde vara: inget spel i veckorna, ett par timmars spel om dan på helger. Då kan dom ju träffas hos varann och ha spelandet som ett slags "klubb."
 

Artiklar från Familjeliv