Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låter ni era barn titta på TV hur mycket som helst

Skrivet av Mamma
d v s utan begränsningar? Jag gör det, förutom om tiden är för sen eller om jag vill se något. Nu har jag i och för sig inte fler kanaler än 1, 2 och 4, medvetet valt så. Dels hinner jag knappt se det som visas på dem och dels vill jag inte att han ska ha så mycket film hela tiden. Jag hyr barnfilm ibland eller så lånar jag från biblioteket. Han har också fått många filmer som han tittar på då och då.
Framför PC:n sitter han inte så mycket. Han är 6 år. Spel som Mulle Meck, Pettson, Förskolan har vi. Ibland lånar jag på biblioteket eller om det är på rea.
Hur gör ni andra?
Tror ni att det är skadligt om det tittar så mycket?
Svar
nej
De får inte titta och sitta vid datan hur mkt som helst.
Men hur det än är så är det inget problem här för de ser aldrig mer än en film på raken inte ens på samma dag, och se sitter inte vid datan ens varje dag, och inte mer än max 30 min!
Det har bara blivit så - deras val.
Jag har nämligen gått och funderat på hur man skulle begränsa just detta, men det verkar inte behövas nu.
Det är sällan de ser på tv/film dagtid - det är om de är sjuka nån dag och inte orkar nåt annat.
Annars ärdet Bollibompa på kvällen som gäller.

Tror det beror på _vad_ de ser på tv, och om de harnågon att "vädra" upplevelserna och känslor, frågor med sedan. Tror ju inte det är bra att titta på våldsfilmer och sånt!

Tja det är så som vi gör här hemma....
Skrivet av  jetta
Absolut inte
Jag kan inte tycka att det ska vara bra för barnen att titta hur mycket de vill på tv. Det finns mycket som jag anser att barn inte behöver se så som nyheter och allt vad det innebär. De har inte samma möjlighet att uppfatta och förstå, och de kan med sina få års erfarenhet tolka tv programmen endast utifrån det.
Samt att de blir ju helt förslappade i både kropp och hjärna, fram för mera användning av den egna fantasin. Det är ju inte tv´n man vill minnas som barndomsminne.
Skrivet av  AlinaG