Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad får era barn se på TV?

Skrivet av Tokfia
Jag kan ta några exempel...

Xena
Eftermiddagssåpor
Star Wars
Harry Potter

Handlar om sjuåring (som bl a är helt säker på att hunden i Harry Potter fanns i vard.rummet när han skulle på toa en natt).

Lämpliga att de? Varför - varför inte?
Svar på tråden: Vad får era barn se på TV?

Lämpliga att se? menar jag såklart *imt*

Skrivet av  Tokfia
j
 

Min son är sju och han får se

Skrivet av  Mamma
Bollibompa
Ninja Turtles (tecknade sköldpaddor)
Tecknad Batman
Andra tecknade filmer (inte för vuxna)

Harry Potter har han sett men begriper inte intrigen riktigt
Vi tittar på Äntligen hemma tillsammans

Jag har som tur är inte fler kanaler än 1, 2 och 4
 

Stackars er...

Skrivet av  Migoo
som inte har annat än de kanalerna hehe :) Fler kanaler = mer att kunna välja bort*S* :)
 

Ninja turtles blev förbjudna i Sverige

Skrivet av  AJ och Lilla aj
dvs här döptes de om till aningen mindre krigs-propagerande *HERO turtles*..........
 

När förbjöds de och varför

Skrivet av  Mamma
Det skulle jag vilja veta. För min del tycker jag inte att det är något speciellt med de filmerna. Kanske jag inte tycker att det är bästa barnfilmer, men inte värre än Batman, Spindelmannen, Kalle Anka och annat.
 

Nja, inte FÖRBJUDNA förbjudna

Skrivet av  AJ och Lilla aj©
men man bestämde att titeln iunte skulle vara våldsförhärligande *ninja(s)* utan i stället hero(es)
turtles...
Apropå omdöpning av filmer, undrar om Chicago kommer att få heta Chikago eller om den får behålla sitt amerikanska namn???
 

tecknade batman kan vara våldsamt

Skrivet av  emberlin
Har sett det många gånger fast jag vet hur pojkar i den åldern är ;0)
 

För att

Skrivet av  Inger
som du beskriver: ditt barn tror att hunden i HP fanns i vardagsrummet. Hon/han har svårt att skilja ut verkligheten från filmen. Vet ej riktigt om du menar att ditt barn ser på de program du räknar upp eller om du funderar på om hon/han skulle kunna se det.
Skulle nog inte låta mina barn själva se något av de program du räknar upp. Xena vet jag inte vad det är.
Såpor visar en förfalskad version av verkligheten med vuxna som falska och intrigerande.

 

Tycker att det är svårt......

Skrivet av  Vevve m4
När min 7-åring har äldre syskon som tittar på tv!
Ska jag då säga: "Nej Elin nu får du gå ut från rumet när dom tittar på den här filmen"? Hmmm nä hon brukar få se lite mer än 7-årsgräns. Därimot så är jag hård när det gäller 12-åringen, han vill gärna se filmer från 15 år & uppåt. Men där säger jag tvärnej!
Som hemma hos sin pappa får han se när lammen tystnar & det är helt imot mina regler vad barn ska se för något!
 

Det är inte jag

Skrivet av  Tokfia
som låter honom se dem, det är hans mamma. Han är mitt bonusbarn, sambon och jag försöker se till att han inte ser på något olämpligt men hans mamma har inte alls samma kriterier. Hos oss får han bara se övervakad på t ex MTV eftersom de visar så mycket nakna tjejer som åmar sig, vi vill inte att han ska få fel uppfattning av hur man ska se på tjejer.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Tokfia
Glömde helt att tacka för svaren, det kändes som om det var vi som hade de "vettiga" reglerna...
 

Visst är det konstigt!!!!!!

Skrivet av  mio
att på MTV får man inte röka, inte dricka alkohol, inte visa fingret, inte ha ett vapen och GUD FÖRBJUDE, du får inte svära!!!!!!!!
Men det är helt ok att vara en "player" med 40 halvnakna tjejer omkring sig som kråmar sig och gör allt för att vara nära killen.
Snacka om snedvriden moral.
Jag är absolut ingen feminist, men detta upprör mig något enormt!
 

reaktionen på barnet

Skrivet av  angeln
jag har en dotter som är lite mer än tre år. Hon är lit lillgammal. Vi har suttit med när hon tittar på film eller tv. Det har varit ett sätt för oss att veta vad det är hon tittar på. Nu har hon börjat intressera sig för programmen i bolibompa efter halv sju. Särskilt hjärnkontoret. Jag tycker det är bra eftersom hon lär sig att utforska och lite vetenskap. Ibland förstår hon ej och då frågar hon oss. Märker vi att hon ej förstår vad det handlar om eller att hon blir rädd säger vi stop. Ibland ber hon att vi ska stänga av tv:n. Som förälder har jag möjlighet att följa med i hennes tankesätt.
 

Ypperligt

Skrivet av  Mister B
Att låta barnet titta på hjärnkontoret. Roligast är det när man väcker tillräcklig tankeverksamhet hos barnet att dom själva hittar på och ställer frågor av den natur som dom besvarar i programmet. Givetvis ska man väl försöka undvika den klassiska och klichéaktiga frågeföljden som fortsätter i oändlighet med "Varför det?" "Därför..." "Varför det?" ;)
 

test

Skrivet av  test
..