Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ser era barn på nyheter?

Skrivet av Anna
Bör man låta barn som är 5-7 år se på nyheter på TV undrar jag? Det är ju så mycket otäckt som visas.
Hur gör ni?
Svar på tråden: Ser era barn på nyheter?

NEJ, det gör de inte...

Skrivet av  Catarina
Våra barn är 5,5 7 och 8,5 år gamla och de får absolut inte se på nyheter. Inte heller Lilla aktuellt. Vi berättar inga hemskheter som händer i världen eftersom de bara skulle bli oroliga o rädda. Vi tror att de mår bra av att vänta så länge som möjligt med att få reda på att världen inte är så god som de tror.
De tar inte upp nyheter i våra barns skola/sexårsverksamhet heller. Annars hade det varit svårt att undanhålla dem nyheterna.
Den dag de kommer o frågar oss om någon nyhet kommer vi självfallet att förklara den för dem.
 

Lysande

Skrivet av  Ware
Det verkar ju hur bra som helst att inbilla sina barn att vi lever i en värld där alla är snälla. Mina barn 3,7,11 får se på nyheterna och det upplevs inte alls som negativt utan tvärtom. Det är klart att vissa saker är hemska men då får man ju förklara på ett bra sätt.
 

Lysande

Skrivet av  Ware
Varför skall man lura sina barn att tro att världen är en fridfull plats? Självklart skall man vara noga med att förklara det dom ser och vad som händer i världen men att undhålla det är ju bara löjligt.
 

Håller med, annat vore misshandel!!

Skrivet av  /Andreas
Håller fullständigt med. Att måla in barnen i nån sorts utopivärld är ju att nästintill chocka dem när man visar hur värkden egentligen ser ser ut när de bli äldre. Det är ju motgångarna som formar barnen och en värld som påminner om My little Ponnys är ju fullständigt bisarr att visa upp när så inte är fallet. Jag håller med Ware!
 

håller alltså med

Skrivet av  vinterbarn
Ware och Andreas
 

Jag håller också

Skrivet av  mio
med Ware och Andreas!
 

Snarare tvärtom!

Skrivet av  Jezz
Att skydda sina barn från olika saker som deras psykiska mognad inte kan hantera är väl knappast en utopivärld, utan snarare ett sätt att göra sitt barn stark så att de senare i livet orkar o reagerar emot orättvisor och krig. För mycket av sådant som barnens psyke inte klarar av gör dem avtrubbade, läs om de barn som mördat, eller varit med om olika traumatiska upplevelser... Jag är övertygad om att man har större empati om man som barn inte ser allt + slipper ha alla leksaker och istället får bygga själv, leka i träden och fundera på liv och död genom egen mognad istället för att se realtionsdramor på en teveapparat.
 

jezz

Skrivet av  
så du tror att för att barn någong gång ser på nyheterna (tror inte det är många som dagligen sitter och ser på tv och nyheter dag ut och dag in) så blir de avtrubbade och inte leker bra?
Tjohej.

 

Tror du att det var det

Skrivet av  Karin
som Jezz menade? Att alla barn sitter och kollar nyheter hela dagarna?

Har du ingen signatur?
 

De flesta barn väljer att avstå

Skrivet av  emberlin
Jag håller också med. Jag tycker att dom ska få bestämma själva, om dom vill kolla på nyheterna och se all skit i världen, så visst. Då blir dom ju inte överaskade senare. Om dom inte vill kolla, så gör dom inte det. Jag kommer ihåg att jag aldrig kollade på nyheterna när jag var liten för jag tyckte bara att det var så tråkigt, de flesta barn tänker nog så.
 

Wow! Om du

Skrivet av  Elisha
är allvarlig med det du säger, så kan jag lova att du redan har gett dem problem. Mina föräldrar var sådana och jag kan fortfarande inte se vad som helst och det är inte kul när man är vuxen. De kommer att få så mycket att kämpa med när de blir äldre, de kommer kanske inte att kunna se allt som visas i skolan när det gäller filmer i undervisningen = att de blir utanför för att de känner sig udda eller kanske undviker vissa lektioner pga att de inte klarar av det.

Jag minns i tvåan när vi talade om bl a förlossningar, vet inte varför vi gjorde det så tidigt, men det gjorde vi och skulle se en film. Men jag ville inte se och istället för att mina föräldrar förklara på ett lugnt sätt, kanske tittade på bilder i en bok och förberedde mig, så sa min mamma till läraren att jag inte kommer på lektionen. Gissa om jag har och fortfarande får betala för det här.

Givetvis kan jag se en förlossning idag, men du ger dina barn ett urjobbigt utgångsläge i livet.

Förstår att du vill skydda dem, men istället gör du dem sårbara.
 

ibland

Skrivet av   jetta svamlar
om nyheter och så råkar vara på så får de se om de själva vill förståss.
Äldsta har ofta på tv:n i rummet själv också och itne tänker jag vakta vad hon ser och inte ser. Kan ju säga att på den tv:n ser hon inte några satellitkanaler utan enb svenska ettan och tvåan.
(tänker på porrfilmer som jag inte är så villig till att hon ser ;-) )
Minsta ser inte så mkt på tv, jo på DIsney channel emellanåt och nån videofilm nån gång i veckan. Men hon är inte så jätteförtjust i tv faktiskt.

Men till saken - vill de se får de se om det råkar sig så att de är uppe och vi råkar se nyheterna då.
Jag tycker visst de kan se nyheter.
De måste ju få veta hur det _egentligen_ är i världen, varför hålla det hemligt?
Varför tro att allt och alla är goda?
Det är ju inte sanningen.
Dessutom vet jag att de pratade om tex kriget i Irak i skolan och likaså om 11 september osv osv
Det diskutteras en del i skolan och jag tycker inte det är fel i det, Pratar en del hemma också och undrar hon så frågar hon.
HOn är inte heller rädd av sig eller drömmer mardrömmar el liknande.
Jag tycker inte man behöver hymla, och hyssja så mycket egentligen.
 

Jag håller med dig...

Skrivet av  Margurit
Jag tror att barn, speciellt mindre barn mår bäst av att ställas inför problem som de känner att de kan påverka. Jag är uppvuxen under 70-talet i en familj som var väldigt politiskt engagerad, och det är i och för sig bra, men jag kan säga att hos mig som 7-8 åring väckte det bara ångest, inte förståelse att ligga och tänka på bilder av svältande barn och undra hur det skulle bli om det blev kärnvapenkrig när man skulle sova på kvällen. Kan fortfarande se en bild av en napalmskadad flicka framför mig som jag såg någon gång som ganska liten. Bilder påverkar så otroligt mycket starkare än om föräldrarna berättar upplever jag. Jag minns inte ens vad repotagen handlade om, men bilderna minns jag ganska väl.
Jag tror inte att man behöver ge en alltigenom positiv bild av världen, men jag tror att det är bra om man känner att man kan påverka, att man kan förbättra.
Min 6 åring kan inte ens ordentligt förstå att hon själv jag och pappa kommer att dö en gång, hur ska hon då kunna ta ställning till att flera 1000 människor dog i tex world trade center? Jag känner också själv att jag inte blir mer empatisk ju fler svältkatastrofer jag ser, utan snarare mer benägen att byta kanal. Så jag tycker att du ska stå på ig!
mvh.
 

först nu 10, 8,5 får de se

Skrivet av  Nettan
nyheter typ Lilla Aktuellt, Sydnytt, Nyhetstimmen vid 18 tiden, snälla inslag... men jag har varit benhård i alla år. Vi kör även med att det är vuxen-TV efter 20.30-21 tiden. Då visas sånt som jag inte tycker barn ska se. Mina har i flera år fått se alla typer av tecknat som är barntillåtet, naturprogram och vissa familjeprogram som söndagsöppet, jepordy, time-out mm. Jag tror att det finns en period i livet då de mår bra av att skyddas för allt för mycket verklighet. De matas med det så mycket resten av livet så det räcker och blir över... men det är min åsikt. hälsn. Nettan
 

Hoppsan

Skrivet av  Anna
mina barn får se allt nästan. Självklart lilla aktuellt.
Inga barnförbjudna filmer dock.
 

men inte

Skrivet av   jetta
sitter väl barnen och ser på tv timme ut och timme in var eviga dag?
Inte mina i alla fall.
Klart man sållar vad de får se och inte, men jag tycker nyheterna inte är såååå farliga ändå, och jag tycker det är rätt självklart att de inte är uppe sent och ser typ actionfilmer, skräckisar och sådant.
Mina ser Bollibompa, veterinärerna, Gladiatorerana, Jeopardy, söndagsöppet, småstjärnor och liknande. Vill de (vilket inte händer ofta) så får de se en snutt av nyheterna, men att de sett nyheter eller liknande så har det varit i väntan på något annat program eller sysslsättning/nattning och så.
Total tv tid per dag bli kanske 1 timme skulle jag gissa här.

 

verkligheten inte så skoj alla gånger men...

Skrivet av  Christina
min åsikt är att om man inte låter barnen vara delaktiga så blir "uppvaknandet" desto tuffare sedan... Vi har alltid tittat tillsammans med barnen på sådant som behöver förklaras, typ rapport etc. Det har blivit ganska naturligt att vartefter de blir större så kommer intresset för omvärlden. 5-åringen visar inget större intresse för nyheterna och vi pressar ju inte ner honom i soffan direkt!
Sedan en liten tanke att verkligheten vi lever i ibland är värre än nyheterna på tv. Mina barn förlorade sitt äldsta syskon i höstas, han blev 11 år och gick hastigt bort en dag hemma i sitt rum.
Man kan inte gömma verkligheten för sina barn, den kan komma inpå oss när vi minst anar det.
 

beklagar, mycket tråkigt att höra.sänder...

Skrivet av  Nettan
sänder här orka-gå-vidare-kramar. Så tråkigt!
MVH Nettan
 

verkligheten

Skrivet av  vinterbarn
är grymmare än det ser ut. Mina barn har också alltid fått se på nyheter i den mån de själva har velat. Och vi har förklarat. Skulle våra barn inte klara av att se en glimt av den verklighet som många barn i världen lever i dagligen? För mig känns det som att vi överbeskyddar barnen om vi stänger ute verkligheten. Vem ska då stå för de svaga när de växer upp?
 

Men det barn ser på teve

Skrivet av  Jezz
är inte verkligheten för dem. Det handlar om människor som de inte har en relation till. Empati skapas genom att man upplever saker. Självklart ska man inte undanhålla saker för sina barn, men teve är inte något som skapar kreativitet hos barn, snarare tvärtom. Lagom av allt är väl det bästa!
 

men att uppleva

Skrivet av  
svältande barn i Afrika är svårt! Visst skulle det var mer lärorikt men går liksom inte för de allra flesta. Men att då se det på tv är bättre än att låtsas som det inte finns!
 

Men återigen

Skrivet av  Jezz
är det bara genom teven som "saker som är jobbiga" finns?

Det finns barn som är mycket medvetna (kanske till och med mer) genom att ha LÄST, och pratat och ritat och tittat på bilder...
 

återigen

Skrivet av  
har jag sakt att det inte är enbart tv tittande och inte heler altid utan nu och då.
Har faktist heler inte förnekat att man lär sig av att läsa böcker och höra sagor.
Jag sade att det KAN vara ett KOMPLEMENT när de har svårt att förstå vissa saker ävenom man försöker beretta
 

Okej, då ber jag om ursäkt

Skrivet av  Jezz
för att jag missförstod dig!
 

nej

Skrivet av  angeln
vår dotter är tre år och hon får ej se på tv:s nyheter. Hon är inte mogen för den typ av media. Jag har läst att barn klarar bättre av fiktivt våld eftersom de vet att det är bara på låtsas men nyheter är ett program där man visar verkligheten. Jag fick folder från BVC om att inte förrän de är tolv som de kan reflektera över och dra egna slutsatser om vad de ser i rutan. Det stod också att man som förälder ska visa att man inte accepterar våld. Vi försöker att inte se på nyheter när hon är vid tv:n.
 

BVC...

Skrivet av  mio
har också sagt att barn ska sova på mage och att man inte får skämma bort barnen genom att lyfta upp dem när de är ledsna, och att man inte får amma mer än vart 4:e timme.
Visserligen för ett tag sedan, men med det där resonemanget så borde ju inga barn börja i skolan före 12 års ålder.
Nej, jag tycker att man ska visa barnen verkligheten för vad den är, och låta de få tolka den på sitt sätt.
Att vi lär dem kärlek och omtanke, så att det inte blir så som idag...
Sen tycker jag också att tre år är lite tidigt, vår pojke är 2,5 år och vi tittar inte heller på saker som kan uppfattas skrämmande.
Men 12 år låter lite (!) överdrivet tycker jag! Herregud, 3 år senare så får man ju ha sex, då måste man väl ha lite skinn på näsan?
 

Ja

Skrivet av  Ulrica
Mina barn 4, 7, 9 år gamla får se nyheterna MEN vi diskuterar det efteråt för att de ska få "ventilera" allt otäckt som ibland visas och för att jag ska kunna förklara vissa saker för dem som annars är obegripligt för ett barn!
 

De får se det mesta

Skrivet av  KATJA,-97,-98,-00,f/d-02,bf 13/6
på TV, och har de frågor svarar vi naturligtvis.
Och inte med undanflykter och lögner.
Sanningen är nog bäst, det upptäcker dem nog i sinom tid.

Filmer som "Sagan om ringen" är jättekul för dem att titta på, och jag tror inte på att det skulle skada barnen.
 

Eftersom barn i alla fall råkar se nyheter

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
så kan det bli ibland att vi glider in i nyheterna, gärna på ett redan inspelat band där jag redigerat lite så det inte blir så långt innan nästa film tar vid...
Det är bättre att vi ser det tillsammans, antar Pappa AJ, och sedan kan vi prata om det (Dottern frågar ofta).
Däremot sätter jag inte på nyheterna för att titta med henne, det är om det råkar bli så...
Dock har jag berättat att det hänt hemska saker i världen, och hon har redan vetat det då...
(typen 11 september, krig i Kosovo, krig i Irak, barn de letat efter osv).
 

Bra att veta hur världen ser ut

Skrivet av  3-barnsmamma
Jag håller ochså med Ware mfl att man inte ska undanhålla sina barn hur det ser ur i världen. Varför ska de leva i en "rosa idyll" bara för att vi är rädda att de ska bli rädda om de får veta sanningen? Tänk vad besvikna de blir den dagen de får veta att föräldrarna har mörklagt nyheter, att jag som barn gått och trott att världen är god. Som sagt jätte chock det skulle bli. Vi pratar ofta hemma om hur världen ser ut, och allra helst att det finns så många fattiga barn och barn i krigsområden som det är synd om, som knappt har kläder, mat och ett hem som vi bortskämda svenskar har.
 

Varför skulle världen vara

Skrivet av  Jezz
en rosa idyll för att man låter bli att visa nyheter och vissa teve-program för sina barn. Är man inte lite teve-skadad om man anser så?

Livet kan vara väldigt nyanserat utan teve. Det finns massor av barn som är mycket medvetna om att barn i andra länder svälter, eller som är politiskt medvetna trots att de aldrig sett på teve.
 

men men

Skrivet av  
det ÄR mycket lättare att förstå hur det är att leva i svält eller i krigsdrabbat land om man ser det på tv.
Skall det vara så svårt att förstå.
Visst man klarar sig bra utan tv, men om du som föräldrer så förklarar 10 gånger för ditt barn hur barnen som svälter har det, att de kanske bor i en pappkartong och letar smulor på soptippen det är mycket svåarare att förstå om man inte ser bilderna.
Så är det bara
 

Så du menar att utan

Skrivet av  Jezz
teve ingen empati?

Hmm, låter ganska märkligt!
 

nej det sa jag inte

Skrivet av  
heller.
Jag sa att det är enklare för et barn att förestäla sig hur det är när de _ser_ bilderna framför sig ockskå.
Jag skrev _lättare_ inte enbart om de ser bilderna du vill tydligen missförså allt
 

Absolut inte!

Skrivet av  Jezz
Försöker inte alls missförstå dig, jag är bara så fascinerad över att man kan tro att teve är det ultimata sättet att skapa empati. Självklart är film och många program på teve viktiga för att öka förståelsen, men nu diskuterar vi små barn som inte ännu har förmågan att kunna precisera sina tankar och funderingar i ord, det är inte ens säkert att det finns någon vuxen där för att förklara.

Jag tror inte att teve är skadligt, men allt ska vara med måtta, framförallt när det handlar om våld och elakahet. Barns värld är tillräckligt svår utan att även föra över vuxna människors krig och problem på dem.

 

Min yngsta som är

Skrivet av  Elisha
drygt 6 år ser ibland, inte ofta. Vi har tittat på Irakkriget och han har tagit det bra, han är sansad och resonerar med oss och andra om saker som händer. Han vet att barn dör och vi har pratat om att det är hemskt att det händer.

Även 11/9 har ju visats om och om igen och det har vi tittat på och pratat om mycket. Jag har vänner där och därför har vi varit extra intresserade. Jag tycker att om man kan förklara saker - på barns vis naturligtvis - så lär de sig, får medkänsla och förståelse samt att de inte kan leva skyddade jämt.

Vi har även ett fadderbarn och han vet att han inte alls har det som vi och jag vill lära mina barn att bry sig om andra och bry sig om dem som har det sämre.

Men man ser väl på sitt barn hur de reagerar. Själv blev jag överbeskyddad och det säger jag, det är värre än att se en otäck sak för mycket. Gör aldrig det misstaget, jag lider av det fortfarande.
 

Artiklar från Familjeliv