Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spärr mot sexsidor på Internet?

Skrivet av Ellen
Hej!
Har tonåringar (och mindre barn) som sitter framför datorn och undrar nu om någon vet hur man spärrar bort sexsidor och andra olämliga sidor. Har för mig att man ska kunna lägga in någon sorts spärr utan att behöva köpa ett program. Hoppas att någon har ett gott tips!
Svar på tråden: Spärr mot sexsidor på Internet?

finns inget

Skrivet av  pappabalou
bra program för detta.dom har gjort en stor test där inget fick godkännt.
utan det enda och bästa skyddet är föräldern.
så ställ datorn på ett ställe där du lätt kan slinka förbi och se vad ditt barn gör på datorn.
 

Sex

Skrivet av  Nicke
Om du vet vilka sidor de brukar vara inne på så kan du spärra dessa. Nu vet jag inte vilken version utav Internet explorer du har men på min gör man enligt följande: Verktyg - Internet-Alternativ, Innehåll, Klassificering av innehåll, klicka på knappen aktivera, gå sedan till godkända platser. Där kan du lägga till adress som du vill spärra, vill man sedan komma åt sidorna måste man ange ett lösenord.
 

Finns inget som fungerar bra.

Skrivet av  Susanna
Det går att spärra bort en del, men inte allt. Det enda som egentligen hjälper det är att man som förälder sitter med när barnen annvänder datorn.
 

Finns väll värre

Skrivet av  Ralf
sidor än sex sidor på Internet?
 

Jovisst

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Propaganda, normer och hot tycker jag är värre än sex. Det är nog svårare att förklara för ett barn vad ovanstående är, jämfört med sex.
 

Ellen

Skrivet av  Bob
Det är omöjligt att spärra allt. Kör du med spärren i Internet Explorer, ja vad hindrar dina barn från att ladda ned Netscape, Opera?? Du kanske kan göra en användare som inte har rättigheter att starta program, men kör du t ex Win98 faller det med.

Det enda som funkar är nog att sitta med dem eller småkika..

Tja, man kan ju alltid logga allt de göra i en t ex brandvägg, men jag menar, hallå...lite privatliv ska de ju ha också!

I just IE finns det en "content" under Tools-->Internet Options. Där kan man ställa in lite saker, men jag vet faktiskt inte hur väl det spärrar... min lilla kille är inte så fixerad vid sådant, men så är han bara 7 månader också... ;)
 

Program

Skrivet av  2 barns mor
Finns det inget program som heter Netnanny? Har för mig om det
 

Finns program

Skrivet av  Ralf
Men inget fungerar 100% så då kan man lika väl vara utan, jag tycker det finns värre
 

Artiklar från Familjeliv