Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Cartoon Network :-(

Skrivet av trebarn65
Åh, vad jag tycker illa om den kanalen!
Visst är det upp till föräldrarna att hålla koll på barn o TV, men jag tycker den blippar upp så fort jag vänder ryggen till.
vi har försökt få bort den till annat kanalnummer men barn har en förmåga att hitta den. ("vet du, nu ligger Cartoon network på kanal 198!!")
Tacka vet jag Saltkråkan.....
Svar på tråden: Cartoon Network :-(

Javisst är det skit!

Skrivet av  Stuga 18
Känns som det bara är en massa tecknat våld. Inget roligt "bara" massa olika varelser som slår sig och slår andra!
Fast det har Tom & Jerry gjort i alla tider säger en del..
Javisst, men inte varje dag, 24 timmar om dygnet.. eller hur?
 

Medhåll- Tack!

Skrivet av  trebarn65
Det var mest det jag var ute efter...
 

Visst är det skönt..

Skrivet av  Stuga 18
..att inte behöva känna sig ensam om en åsikt? :-)
 

Långsiktigt tänkande

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Jo, det kan jag hålla med om... men blir det för mycket av det goda så kan man bli helt förkrossad om någon annan tycker annorlunda.
 

Tveksam inställning...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Jovisst, men du måste verkligen vara beredd på att det kan finnas personer som tycker annorlunda, och då gäller det att kunna debattera!
Nu är ju jag på din sida, men jag ville bara varna dig. =)
 

Håller med!

Skrivet av  Isabelle med Oliver 3/9-00 & Robin 7/8-02
Men Tom & Jerry tycker jag var med glimten i ögat.
Barnkanaler som är bra är Nickelodeon som är "våldsfri" och SVT´s Barnkanalen.
Nej usch, jag gillar inte Cartoon Network, och än värre är Fox Kids!!!!!
 

Nickelodeon

Skrivet av  Linus och Antons mamma
Jag undrar vilken ålder som Cartoon riktar sig till! Jag har censurerat de flesta programen för min treåring (vad 17-ton håller power puff pinglorna på med förresten, de bara slåss ju!), Tom & Jerry får han titta på och Scooby Doo. Magnus och myggan går också där (har gått på bollibompa) och det är helt ok. Var lycklig ett tag för då fick vi in Nickelodeon, men den försvann tyvärr igen...
 

Åldersgränser suger

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Det där med åldersgränser är ett ganska dåligt sätt att gruppera saker och ting. Vissa barn tycker om meningslöst animerat våld, medan andra föredrar mognare saker.
5-10 år har jag för att Cartoon Network riktar sig till.
Det är viktigt som förälder att leta sig fram till något som verkligen passar barnet, och samtidigt kunna titta tillsammans. Jag tycker det är lite synd att vissa barnprogram bara är 100% barn - föräldrar.
Det är viktigt med närvaro, även vid TV:n.
 

Mätningar... jojo

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Se bara till så att din rädsla för våld inte blir överdriven.
Det finns en massa överdrivet våld i tecknade filmer som inte har någon mening, men man skall inte utesluta det helt. Ibland kan det vara nödvändigt i ett dramatiskt ögonblick.

Det var länge sedan jag såg på Nickelodeon, så jag kan inte uttala mig, men jag har för mig att det är mest amerikanskt tecknat där också, eller?
Inte för att jag påstår att all tecknad film från USA är dålig, det är bara det att majoriteten av det man får därifrån är ren smörja.
 

Barnkanalen är bättre

Skrivet av  emberlin
Ja Fox Kids är absolut för större barn...tacka vetja Barnkanalen, någon som tycker om den?
 

Jag!!

Skrivet av  jessica m Ava & lill*n i magen
Min 7-mån bebis kollar på barnkanalen jämt ;-)
Nickelodeon & Cartoon Network är skit och Fox Kids är definitivt för äldre barn
 

Sant, så sant

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Du har alldeles sant. Men det är den formeln som många amerikanska tecknade serier är uppbyggda på.
"Tecknad film skall endast vara till för barn, och det skall helst vara så löjligt, barnsligt och så slarvigt tecknat att barn skrattar och har roligt".

Jag har faktiskt sökt mig hit för att diskutera tecknad film och fördomar med er föräldrar, så det finns antagligen möjölighet för dig att följa intressanta debatter där jag är involverad.
 

Jag håller också med!

Skrivet av  Kickan
Vi har beslutat oss för att säga upp Canal digital bara för att bli av med cartoon network och foxkids.
Vi har inte lyckats få in SVT:s barnkanalen vet inte vad vi gör för fel.
Men vi säger upp abonnemanget bara för att slippa nämnda kanaler.
Visst är det upp till mig som förälder att se till när det tittas på TV men det är som någon sa, att så fort man vänder ryggen till...
Skönt att man inte är ensam om den här åsikten.
 

Vist val, antar jag

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Att göra sig av med Cartoon Network och Fox Kids var ett väldigt bra val. Jag håller med om att det som visas där inte är särskilt lärorikt.

Håller du inte med mig om att barnfilm skall kunna vara lärorik, inspirerande och underhållande på samma gång? =).

Själv har jag blivit väldigt insatt i frågor som denna.
 

Både ja och nej

Skrivet av  Mamma Erik
Jag kan bli toooookig på skriket från Dexters Laboratorium, men lite tårögd av den den figuren som inte har en enda kompis i världen och vad den gör så blir det bara fel och elakt.
sedan tycker jag tecknat är kul, sitter gärna med min son och tittar på toonani-timmen. Visst förekommer det våld, men personligen tycker jag mycket sämre om Karlsson på taket, det är en riktig elaking, så jag vill inte att Erik tittar på Karlsson.

Skulle vi förbjuda Erik att se "häftiga" program, så skulle han knappast titta på Saltkråkan i stället. Han har aldrig tyckt om Astrid Lindgrens sagor, utan gått därifrån. Det är mer mamma som tittar på dessa *ler*
 

Toonamis namn har nämnts äntligen...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Toonami? Jag vet inte hur det är här i Sverige, men i USA visar de japansk tecknad film på den tiden.
Det är serier som i sin helhet är väldigt välgjorda, fast olyckligtvis censurerade på grund av kulturrasism och rädsla för tappade tittarsiffror.

Du tar upp en väldigt viktig punkt, och det är ju vissa föräldrars överdrivna rädsla för våld. Det är ju trots allt skillnad på våld och våld... för vid vissa tillfällen är våld nödvändigt för att det skall bli dramatiskt, och notera: NÖDVÄNDIGT VÅLD.
Meningslöst våld á la Tom & Jerry kan man dock klara sig utan, enligt mig, eftersom det är så gammalt.
 

Håller med dig fullständigt

Skrivet av  Mamma Erik
Det finns våld och det finns våld, Erik tittade på prinsen av Egyptien och det var första gången han blev riktigt rädd, det var flera scener som gjorde honom illa berörd, men en timme senare kunde han titta på Jurassic Park och inte ens lyfta på ögonbrynen när en dinosarie tog en ko till middag (mamma blundar *S*)
Jag tycker som du, många japanska teknade serier är riktigt bra och deras våld är i mina ögon mer harmlöst än i många amerikanska filmer. Jag tycker faktiskt att både pokemon och digimon är sevärda.
Erik tycker att många svenska teknade program är helt enkelt barnsliga och fåniga
 

Intressant

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Väldigt intressant fall lär jag säga. =). Personligen så tycker jag att ingen skräckfilm slår barnprogrammet "Platon" som sändes samtidigt som Björnes Magasin. Jag blev så rädd för teckningarna när jag var liten, och är det fortfarande idag. =/.

Jag är glad över att du har fått upp ögonen för japanskt animerat, men jag måste tyvärr berätta att både Pokémon och Digimon är offer för amerikanarnas kulturrasism. Scener är klippta, vissa detaljer är censurerade och på vissa ställen är dialogerna ändrade.
Jag hånskrattar fortfarande åt risbullarna som blev "syltmunkar" i Pokémon och det nya smaklösa introt till Digimon.
Spirited Away som vann en Oscar för bästa animerade film kommer på svensk bio i höst. Det är en underbar familjefilm som rekomenderar jag varmt!
... ja, jag är väldigt insatt som du ser. ;).
 

Fast jag måste

Skrivet av  Mamma Erik
erkänna, jag diggar Scooby doo fortfarande *ler*. Jag tittar en hel del på tecknat och har en hel del åsikter, både positiva och negativa.
Jag tycker det är fel att ensidigt att säga att Cartoon och dessa kanaler är dåliga med massor av våld och inget annat.
Det finns massor av bra tecknade filmer för alla åldrar och massor av dåliga likaså.
 

Tecknat enligt USA

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Vad är det du tycker så illa om Cartoon Network?

Själv tycker jag att den tecknade film som sänds där är så typiskt amerikansk och meningslös. Det märks att stilen inte har ändrats ett dugg sedan Kalle Anka och Tom & Jerry på 40-talet.
Bara för att fallet är sådant nu, så tycker jag att det vore synd (Om så är fallet) om du börjar tycka illa om tecknat på grund av Cartoon Network.
Det hoppas jag verkligen inte. Det finns faktiskt tecknad film som verkligen ÄR bra, både för barn och en äldre målgrupp.
Fast de amerikanska producenterna av tecknad film verkar ha gett sig fanken på att det skall vara för barn och att det skall vara så larvigt som möjligt, samt följa ett gammalt recept sedan den tecknade filmens barndom.

Saltkråkan? Jo, filmerna som är baserade på Astrid Lindgrens böcker är verkligen bra, även om de kan bli ganska gamla. Det är ju inte lätt för ett barn att identifiera sig med det modé som fanns på 70-talet.
Av det menar jag bara vid första ögonkastet. Astrid Lindgren hade jättemånga fina budskap i sina böcker, och många av karaktärerna fungerar som jättefina förebilder för barn.

Jag är dock besviken på den tecknade versionen av Pippi Långstrump. Om den skicklige producenten Hayao Miyazaki hade fått tillåtelse att göra en tecknad film av Pippi Långstrump på 80-talet så hade det sett ganska annorlunda ut... på ett mer positivare sätt, eftersom jag är bekant med de fina tecknade filmer han gjort! Hans senaste tecknade film Spirited Away vann föresten en Oscar i år, och filmen kommer på bio! Den rekomenderar jag er att se tillsammans med era barn när den kommer till Sverige. =)

... själv kämpar jag för att göra japansk tecknad film mer populärt i Sverige. Jag vet att det är många föräldrar som har fördomar på grund av Pokémon-fenomenet så därför har jag sökt mig hit för att reda ut saker och ting.
 

Andie

Skrivet av  Anneli
Om du nu är så himla säker på att dina åsikter är de rätta, varför vågar du då inte ens ge dej in i en debatt med de som tycker olika?
Tycker att det är ganska barnsligt och ignorant att bara fiska efter folk som håller med en, utan att bry sej om att ta till sej det folk skriver som inte håller med.

För övrigt vill jag bara säga att jag tycker att Cartoon Network och Fox Kids är relativt bra kanaler, vissa program kanske är lite tråkiga (iaf för oss föräldrar ;), men jag ser ingen anledning till att förbjuda mina barn att titta på dem.
Låter du dina barn kolla på Tom & Jerry? Det om något är poänglöst övervåld. I t.ex. Powerpuff Girls (som till och med jag uppskattar) och de flesta andra serier så kämpar hjältinnorna/hjältarna mot de onda. "Våldet" är verkligen så harmlöst och orealistiskt som det kan bli, och de ger sej bara på "skurkarna". Annat är det i Tom & Jerry, stackars Tom så mycket stryk den oskyldiga lilla katten har fått i sina dar, vilka signaler ger DET till barnen?

Och sedan tycker jag inte att du borde vara så otroligt ignorant mot vad dina barn vill se. De tycker ju säkert att Cartoon Network har jättebra och underhållande program, eller hur?
Bara för att du föredrar "Vi på Saltkråkan" så behöver inte dom göra det, vem tänker du egentligen på i första hand? Dej själv eller barnen?

Hur går det förresten när de andra barnen på lekskolan/dagis/fritids diskuterar programmen de har sett, blir inte dina barn utanför då?
 

jag

Skrivet av  PiA-67
tycker inte Cartoon är skit. Tecknat är fantasi= finns inte i värkligheten för mig/oss. Det är värre att se på nyheterna då man ser tex krig, barn som far illa.
 

Skitkanal

Skrivet av  Lena_O
Mina döttrar är förbjudna att titta på denna kanal.

Figurerna ser ut som vandrande könsorgan.

Inget innehåll av värde. Totalt värdelöst och osmakligt.

Ju dummare desto mer dialekt eller utländsk brytning har figurerna. Hur bra är det då?

Man försöker ju att få sina barn till trevliga medborgare.

Annars har jag inga restriktioner. Men Cartoon Network, no more!
 

scooby doo

Skrivet av  Blomman
och Flinta är det enda vetiga som visas på CN. Jag förstår inta att man kan vissa så mycket biligt dåligt tecknat. Det finns så många bra barnprogram som skulle kunna visas i stället.
CN har förändrats väldigt mycke på senare år. Det är bra om så många som möjligt säger ifrån.