Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Harry Potter-spel.......

Skrivet av HelloKitty
Vi funderar på att köpa Harry Potter och hemlighetens kammare till vår 7 snart 8 åring (PS2). Är det någon som har någon åsikt om det, bra dåligt????
Svar på tråden: Harry Potter-spel.......

Bara köp!

Skrivet av  Marcus W
Det finns så många mycket värre spel man kan koncentrera sig på att stoppa.
Men sätt en tid per dag barnet får spela & håll den!
Fast helst skulle han/hon väl leka på riktigt...
 

Vilket konstigt svar!

Skrivet av  nattugglan
Frågan var väl om det var ett bra spel, inte om det bör stoppas? Och vad menar du med "leka på riktigt"? Varför kan man inte leka vid datorn lika gärna som någon annanstans? Eller vad menar du?
 

Jag menar..

Skrivet av  MarcusW
...att det finns många spel som är så fruktansvärt blodiga och råa. Man kanske ska koncentrera sig på att inte släppa in sånna spel på datorerna.
Och leka "på riktigt" är såklart med männskor av kött & blod.
 

okej

Skrivet av  nattugglan
Jag ser att du svarat frågeställaren redan så vi behöver ju inte dra det hela mera - ett missförstånd helt enkelt.

Jag diskuterar gärna vidare om att leka "på riktigt" kontra vid datorn om du är intresserad. Jag misstänker att vi har lite delade meningar i det ämnet... ;-)
 

Halv generalisering

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Självklart finns det många spel med opassande innehåll för barn enligt tillverkarna. Fast dessa spel blir ju ändå märka med en rekomenderad åldersgräns.
Jag tycker inte att man skall förbjuda barnen att spela spel som innehåller våld.
Om barnet ändå fattar intresse för sådana spel är det viktigt att man som förälder hjälper barnet att skilja fantasi från verklighet.
 

fast.............

Skrivet av  hellokitty
....... vet du vad? Min fråga handlade inte om moraliska aspekter huruvida barn ska spela tv/data-spel eller hur länge. Du kan rimligtvis inte veta hur länge han spelar eller leker med andra barn.

Jag tro inte att din intention var att vara otrevlig men att ge ombedda råd är sällan uppskattat. Speciellt när du inte har en aning om hur vi gör här hemma.
 

Men...

Skrivet av  Marcus W
...frågan var ju "Bra eller dåligt" och jag missförstod tydligen vidden av den frågan.
Jag är ledsen och drar öronen åt mig skamset.. :-/
 

flåt......

Skrivet av  hellokitty-skamsen
jag läste min fråga och förstod varför du missförstod den. Det hade jag kunnat gjort oxå, min fråga var förståss huruvida spelet var bra eller dåligt inte om man jag skulle köpa det eller inte :O)

Självklart är det bäst att leka med "riktiga" barn....*ler* men tv-spel är ju så kul, själv är jag helt hooked på supermario i alla färger och former....
 

??

Skrivet av  BOB
Ställer man en fråga ska man faktiskt bli glad, eller åtminstone tacksam ifall någon FÖRSÖKER svara på den, även om han missförstod så behöver man väl inte sticka en högaffel i magen på honom.
 

Man skall inte mata trollen...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Nej, överreageringar är väldigt vanliga. Nu när vi pratar om individer som är under den viktigaste utvecklingsperioden i livet så är det väldigt känsliga saker man pratar. Det är lätt att missförstå varrandra.
 

Spelet är BRA men ganska svårt...

Skrivet av  Susanne m 3 barn
Min son, som fyllde 8 år i februari, fick Harry Potter och hemlighetens kammare (PS2) i födelsedagspresent.
Han är mycket duktig på Tv-spel överhuvudtaget, men det här bjöd på ganska mycket "motstånd". Dvs. det är ganska svårt.
Grafiken är jättebra! Och han tycker spelet är roligt.

Jag antar att det var ett sånt här svar, alltså hur spelet är, som du ville ha????

Vi är nöjda, men jag tror att han kommer att ha lite mer glädje av det lite längre fram. Han spelar hellre på sitt andra Harry Potter spel, som är lite lättre.

Hälsningar
 

Mina barn tyckte tvärt om!

Skrivet av  Ulrica
Hej!

Mina barn gillade båda Harry Potter spelen men tyckte att 2:an var lättare än 1:an! Själv så tyckte jag att grafiken i 2:an är jättebra (PS2) och handlingen spännande så jag tycker du ska köpa spelet åt din son!
 

tack för era svar......

Skrivet av  hellokitty
......vi har fortfarande inte köpt något spel, vi får se hur vi gör.....
 

Köpte det förra veckan

Skrivet av  nattugglan
Hittade det för 165:- på rea så jag köpte det till dottern (9 år). Då var det PS1-versionen iofs, men ganska billigt ändå för ett så pass nytt spel tycker jag. Dottern och hennes kompisar gillar det helskarpt - roligare än ettan säger de. Själv har jag inte haft tid att pröva än så länge...
 

Artiklar från Familjeliv