Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

egen dator?

Skrivet av Vovv
Hejsan !

Hur gamla var era barn när de fick ha egen dator på sitt rum?
Svar på tråden: egen dator?

Mina var...

Skrivet av  mamman
Min son var 10 när han fick sin första egna dator och min dotter var 9 när hon fick sin.
 

Våran

Skrivet av  PiA-67
kille fick sin egna dator när han var 2 1/2-3år.
Vi har våran och hans dator i vardagsrummet. Vi tycker det är bra att ha datorerna bredvid varandra så man kan hjälpa till och ha ett koll på vad han gör också. Tror inte vi flyttar in hans dator till hans rum heller när han blir äldre. -Då får man nog alldrig se honom. *ler*
 

Precis så....

Skrivet av  jennie
har vi det också!!
Vår son är drygt 2 år nu och har precis fått en gammal 200mHz att använda. Den står placerad mellan min (dvs mammas) och pappas dator så vi kan hålla koll på honom och hjälpa till om det behövs.
Han har några spel på och elmos datortelefon.
 

Lång tid

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Jag fick vänta tills jag var 17 år innan jag fick min egna dator. Tidigare fick jag dras med min mammas gamla skruttiga sak som man KNAPPT kan spela Mp3or på. -_-\'
 

3 år ungefär

Skrivet av  nattugglan
Stora dottern hade egen dator på sitt rum där vi bodde förut. Tror hon var ungefär 3 år när hon fick den.

Nu har vi tre datorer står i samma rum, sammankopplade i nätverk. Det är en jobbdator (min), en speldator (allas men mest äldsta dotterns) och en gammal P90 som funkar utmärkt för 3-åringen att spela storasyrrans gamla lek o lär-spel på (används även till annat ibland).
 

har inte ännu

Skrivet av   jetta
och undrar om de nånsin kommer få - nej tror inte det.
VI har två datorer här i familjen och det får lov att räcka. Huvudsaken är att det finns dator i hemmet när man behöver det, sen tycker jag inte barnen behöver egna datorer _egentligen_.
Klart de är glada om de får en egen förståss omman har den möjligheten.
 

så tänkte vi också

Skrivet av  vinterbarn
förut, när barnen var mindre. Men nu när de är äldre (11 och 14) så installerar de alla möjliga slags spel, laddar ner musik och grafik, skickar mail, chattar osv. Och då finns det mycket större risk att datorerna börjar krångla. Och i den datorn där vi vuxna har våra dokument och viktiga saker vill vi inte har någon krångel. Då är det bra att barnen har sina egna för de lär sig oerhört mycket när de håller på. Dessutom räcker inte vår gamla burk till när det ska spelas spel(grafik och ljud är för gammalt, och minnet otillräckligt), men det räcker för oss. Dottern har haft sin dator i sitt rum sen 12-års ålder, och sonen från förra året.
 

Drygt 4

Skrivet av  Tigermamman
Min son fick min bärbara dator att spela spel på när han var drygt 4; ska han ut på nätet får han använda min, eller pappans, stationära. Han kan gå in på hemsidor med spel själv nu(4,5 år gammal)eftersom han både läser och skriver själv. Dock har vi ständigt koll på vad han gör och även koll på den tid han använder.
Nu när det är strejk har han varit med mig på jobbet och suttit mer än två timmar i sträck och spelat på t ex Legos hemsida. Idag gav han upp efter några timmar. Han sa själv att han var trött i benen och trött i huvudet. Och så satte han sig och läste istället - sjutton vet om det är så mycket bättre. Ungar ska springa (mycket i alla fall), vilket han gjort om det funnits möjlighet...

 

När vi fick plats.

Skrivet av  Lena_O
6-8 år ungefär.
 

Vid 2½ ..

Skrivet av  Micke [ barn: Simon 3 år och Emma 3 månader]
år fick vår son en egen dator. Han fyller 3 i sommar.
Han har de flesta Disneyfilmerna och ett antal spel lämpade för treåringar och uppåt...
Sen har han tillgång till bredbandet också.. men det får han endast använda tillsammans med oss.

Lämpligt operativsystem är XP eftersom han inte orkar stänga av den på rätt sätt. (så det inte blir några onödiga scanningar av disken vi uppstart)

 

6 månader....

Skrivet av  Björn
...Fast det var en ordentligt gammal avlagd laptop som fick tjänstgöra som leksak eftersom vår son tyckte det var så skoj att hamra vilt på tangentbordet... ;-)
 

Ska dom ha egna datorer när de är så små??

Skrivet av  Anciol
Det hade inte jag, jag var 20 innan jag fick en helt egen dator....min mammas gamla dator, hängde sig jämt, och ville inte vara med....
 

Ska och ska...

Skrivet av  Annika60
Jag antar att det beror på barnens intresse och på vad föräldrar prioriterar (kostnadsfråga etc).

Folk brukar häpna när jag säger hur många burkar vi har, men vi har det eftersom vi har kommit över burkar billigt som jag fixar med. Det är inga värstingar, långt därifrån, men de fungerar....

Själv hade jag inte dator "på rummet" förrän jag var 30, när jag köpte min första: en Mac LC, 1991. När jag var liten var datorer inget som fanns i var mans hem *s*
 

4 år

Skrivet av  Liam
Jag satte ihop en dator med en "barngränssnitt" så att han kom åt sina teletubbiesspel, ritbilder m.m. Jag vet att det är tidigt, men han tycker det är så roligt! Fast mest gillar han Briotågen förstås...
 

7 år

Skrivet av  Annika60
Var sonen.
Han är den enda som har dator på rummet, de andra står i ett gemensamt rum.

Han har en egen (och eget rum medan hans systrar delar) eftersom han har störst behov av att få vara ifred i lugn och ro, har större behov av ordning och struktur runt sig osv.

Han har ingen internetkoppling dock, han spelar sina spel på sin burk.
 

8år

Skrivet av  Mister B
Var jag när jag fick en egen dator. Det var en gammal Amiga, men som på den tiden var ganska hyfsad. Det blev dock inte mycket spelande eftersom det fanns inte så mkt spel till den. Jag fick istället lära mig göra spel. Jag blev den datanörd och programmerare jag är idag. Jag har inte några bestående men av det idag... eller har jag? Sitter jag 24timmar framför datorn? ;P
 

Skrivet av  Anya
 

Artiklar från Familjeliv