Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har frågor om Lunarstorm!

Skrivet av Kajza m Elias 1 år och 2x15+3
Hej på er. har aldrig varit härinne innan, har bara en 1 åring så det har inte behövts direkt.

Nu undrar jag en sak å jobbets vägnar. Jobbar på lågstadie/fritidshem och idag visade en tredjeklassare mig hur Lunar fungerar. Hennes mamma förbjuder henne att surfa där men pappan tillåter det. (skilda)
Inte vet jag hur vi ska tackla det på fritids. Vi har tillsammans gjort en helt anonym profil som hon fick använda lite idag men vi präntar in i dem att INTE lämna ut namn mm.
Hon är ju dock bara 9 år. Är så små barn verkligen på lunar och chattar???
SKA de vara det?
Om inte...varför? Jag vet inte vad jag tycker, Lunar verkar rätt ofarligt förutsatt att man inte lämnar ut sig då.

Hm...HJÄÄÄÄÄÄLP...har lovat henne ett beslut på om hon får vara där på fritidstid eller inte nästa vecka.
Vad skulle ni som föräldrar tycka?

Hälsn Kajza
Svar på tråden: Har frågor om Lunarstorm!

Jag tycker...

Skrivet av  Issy
...inte det eftersom hennes mamma är emot det. Även om pappan struntar i mammans åsikt behöver ju inte ni göra det. Jag tycker inte att det ska vara tillåtet på fritids överhuvudtaget, eftersom det ofta är väldigt olika åldrar på barnen (åtminstone här). Jag har en åttaåring och tillåter inte lunarstorm än. Jag vill själv vara med när hon börjar chatta där. Det är viktigt att föräldrarna får en inblick i barnens datavanor och den inblicken tar ju ni ifrån denna flickas mamma om ni tillåter henne att använda lunarstorm mot mammans vilja.
 

TACK!

Skrivet av  Kajza m Elias 1 år och 2x15+4
Jag känner idag att jag tycker som du!
Ska prata med övriga personalen på måndag.
Tror att det är bra om vi vuxna sätter oss in i VAD barnen gör på nätet och är med som du säger!

Tack för dina tankar!

Kajza-lite klokare!
 

Håller med

Skrivet av  Flugan
Jag skulle inte vilja att mitt barn fick chatta på Lunarstorm på fritids. TAck för din fråga förresten, jag har en åttaåring som går på fritids. Nu kom jag på att jag ska kolla med dom så att inte ungarna får chatta.
 

Jag tillåter

Skrivet av  Leena
inte min 10 åring att vara på Lunar
Är själv där anonymt för att ha lite koll på min brors barn som han bett om ...bara kolla så hon inte lämnar ut namn och telefonnummer och så
Det är juinte så att jag lusläser det de skrivet utan bara skullar där en gång i veckan var 14 dag eller så
För övrigt så skulle jag inte gilla att mitt barn surfade på fritids då det lätt kan komma in på sidor där de inte borde vara...vi surfar här hemma tillsammans
 

Det kom nått gott av det...

Skrivet av  Kajza
Jo flickan i fråga vågade prata mer om internet med sin mamma OCH tala om att pappan tillät det. Förhoppningsvis tar de två en diskussion.
Vad gäller surfandet på fritids har vi bestämt att inte chatta. Ev bygga hemsidor OM föräldrarna tillåter det och anonymt.

Men såklart att vi personal är med OM barnen är på nätet på fritids. Det finns så mycket skit på nätet att man MÅSTE vara med.

Tack för era åsikter de är värdefulla.

Kajza
 

Skönt att höra att

Skrivet av  Leena
ni sitter med om de surfar
Tyvärr har jag kommit på att det inte ä så på alla ställen.
Både på ställen jag jobbat och där mina barn gått
 

Det är nog tyvärr så...

Skrivet av  Kajza m Elias o 2x16+3
Många barn och lite personal då är det inte så enkelt att alltid sitta med. Vi har bara 5-6 tredjeklassare och försöker därför satsa lite tid på dem när de väl ÄR på fritids. Har också ett rätt bra personalantal. Många händer alltså. Flera av oss jobbar deltid och det gör det svårt att lägga schema men ofta är vi flera personal på fritids än om alla hade jobbat heltid.

Rörigt...haha ja.

Men vår situation på fritids just nu är helt ok. Till hösten skolas dock 18 nya 6åringar in men bara 5-6 tredjeklassare slutar. Jisses...DÅ blir det inget surfande för barnen på ett tag.
(Bara treorna som är aktuella för internet hos oss)

Ha det bra
Kajza
 

Skönt att höra att

Skrivet av  Leena
ni sitter med om de surfar
Tyvärr har jag kommit på att det inte ä så på alla ställen.
Både på ställen jag jobbat och där mina barn gått
 

Lunar

Skrivet av  Lena_O f10+f11
Mina döttrar var yngre än 9 när dom chattade för första gången. Men man bör sitta med, för att kunna förklara direkt det som ser och tittar på.

Det finns mycket länkar man kan klicka vidare på, det är där man som förälder måste vara med och förklara. Att bara chatta är ofarligt, det är själva beteendet man får se upp med, vart chattandet leder till.

Min 11 åring är jag inte längre orolig för. Hon har nät-kompisar som hon inte är intresserad av att träffa "live". Men min 10 åring, vill ha fler kompisar att spela fotboll med. Henne har jag inte "informerat" klart ännu. Så där får jag sitta med lite då och då.

[Gränser]

Jag och deras pappa har stor datorvana, och även av Internet. Vi sätter tidsgräns vid rena datorspel. För det är som att sitta vid TVn med film efter film efter film... Vid Internet, vanligt surfande, byggande av hemsidor mm, där man själv agerar lite mer, har vi hittills inte satt någon tidsgräns.

Vi har datorförbud som straff, och det är väldigt effektivt, kan jag säga.

[Ovan]

Är man inte så van vid datorer och surfande, så kanske man inte heller ska låta sina barn göra det heller.

Tänker på det du skrev, om att mamman inte vill att dottern surfar. Det bästa är väl att träffa båda föräldrarna samtidigt, och ge dom uppdraget att TILLSAMMANS skriva ner vad dotter får och inte får göra. Kan dom inte komma överrens, så får fritidspersonalen avgöra rätt eller fel. Det är ju ändå ni som träffar flickan på dagen och ska ta itu med dom konflikter som dyker upp.

Jag har själv 100% förtroende på fritidspersonalen, när det gäller mina döttrar.

Jo, jag har själv ett ID på Lunarstorm, så kan jag fråga mina döttrar till råds, när jag "inte förstår" något. Då visar dom mer än gärna vad dom själva gör för något. Vilket gör att jag lättare kan ifrågasätta den text dom själva har skrivit på sina sidor...
 

tillåter

Skrivet av  johnny
Först skulle jag ta en diskussion med mamman och pappan och fråga mamman varför hon inte tillåter det - kan ju vara så enkelt att det kostar pengar att surfa hemmifrån och mamman inte har råd. Kan å andra sidan också vara så att hon är rädd att dottern skulle lämna ut personliga uppgifter.

Jag har en dottter på 9 år och hon använder inte Lunastorm så mycket, föredrar hogwarts.com men jag tror att det finns en del fördelar med internet på så sätt att barnen får en chans att "träffa" nya kompisar på internet som dom inte träffat förut, lära sig dator, lära sig skriva mm. Samtidigt är det klart en risk att man lämnar ut känsliga/personliga uppgifter och kan råka illa ut.

Jag har "smygkollat" på min dotter några gånger för att se så hon inte lämnar ut uppgifter om sig och det har hon inte gjort (vi har försökt förklara att det kan vara farligt).

Jag är lite klyven till om det ska vara tillåtet eller inte, som din fråga är, men jag tror jag kan lita på dottern så hon hade fått göra det på fritids eftersom hon gör det hemma (det är ju lika stor risk att hon lämnar ut uppgifter här som på fritids - eller som i ditt fall hos pappan). Varför inte fråga om tillåtelse för alla barn så har ni ryggen fri?

Däremot tycker jag inte barnen ska sitta så mycket framför datorn som de gör, speciellt inte nu när det är fint väder och de hellre ska vara ute och rasta av sig.
 

Lunar

Skrivet av  Susanna
Eftersom jag är relativt ung så brukar jag hålla till på lunar (har många vänner på nätet) och IMM är lunar inget för 9 åringar. Det krävs mer mognad och förstående för att få ut "allt" från lunar. Och även om Lunar har skärpt till sig så finns det mycket där som inte är bra. Personligen tykcer jag att man bör vara iaf 15 år för att det ska vara lämpligt att vara på lunar.
 

Hej..

Skrivet av  Sun
Har en 10 årig dotter som inte får vara inne på lunar..
Anonym el ej spelar ingen roll tycker jag..
Hon är för liten.
Hon har däremot klass kompisar/vänner som är inne på lunar..
 

Det är inte så bra

Skrivet av  Suzanna med Emelia 001219 + Bebben bf 17/11
att låta henne vara där om mamman ej tillåter det. Hon har säkert en bra anledning till varför flickan inte får. Det stod i tidningarna för några månader sedan om en 14 årig flicka som blivit våldtagen av en man hon träffat på lunar.
 

Hmmmm

Skrivet av  Anciol
Var det inte flickan som träffade mannen på aftonbladets chatt, och fortsatte prata med honom på lunar?

Men det är bra ni håller barnen borta från lunar, det är ytterst jobbigt att få inlägg från små fjortonåriga pojkar som undrar om man vill ha sex med dem......
 

Artiklar från Familjeliv