Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det bästa vi har gjort....

Skrivet av Helena V
Förra sommaren kopplade vi bort "Cartoon Network" från vår TV, och våra grannar gjorde likadant. Vi sa att vi kanske skulle koppla in det till hösten, men gjorde inte det och nu känns det helt otänkbart att någonsin mer koppla in det. Vi förbjuder inte vår grabb att se Cartoon Network hos andra, men har vi det här hemma så är det så himla lätt att det blir timme efter timme...
Svar på tråden: Det bästa vi har gjort....

vi har tagit bort teven,

Skrivet av  Demeter
och det ångrar vi inte. Vi tog bort teven efter jullovet. Barnen tittade på mer program än vad vi hade kommit överrens om och när jag kom hem på eftermiddagarna så hade de inte gjort några läxor utan suttit i timmar och tittat på Baywatch, Ricki Lake osv och eftersom vi sagt att teven åker ut om de inte kan hålla sig till överrenskommelsen så åkte den in i förrådet på obestämd tid. Det har vi inte ångrat! Både jag och min sambo har långa dagar och vi kände förut att vi inte var tillsammans med barnen så mycket som vi borde. Jag hade dåligt samvete för att jag hade så lite tid mm men nu så inser jag att det faktiskt också var barnen som inte hade tid. På kvällen när vi skulle kunna ha tid att vara med varandra så hade de inte tid - de skulle se på Simpsons, Sabrina, Förhäxad och en massa annat på teve. Vi har datorn kvar för bl.a mail och diskussionsgrupper etc men inga spel.
Jonathan som är elva år har varit ointresserad av att läsa böcker men nu slukar han den ena boken efter den andra. Han vaknar fortfarande tidigt på lördagmorgnar men istället för att knäppa på teven och titta på tecknat så tar han sin bok, just nu läser han "Bilbo - en hobbits äventyr". Vi ska väl återföra teven så småningom, men det känns inte som något nödvändigt längre. Det är först nu som jag inser hur mycket tid teven har tagit från mig! Jag kan rekommendera er alla att pröva på "tevefritt liv"!!!!
 

Samma här!!

Skrivet av  Ulli
Vi brukar ha "tv-fria" helger och enda sättet att få barnen att låta bli Cartoon, utan stora bråk, är att vi ställer om inställningarna på parabolen så att kanalen inte går att få in!!
 

TV fritt rekommenderas både för barnen och förhållandet

Skrivet av  Matka
Jag och min partner har inte haft TV de senaste tre åren, det har lett till att vi pratar mera, läser mera, "tvingas" till att själva underhålla barnen och dessutom har vi ett "friare" liv. Jag är den lata typen och vågade inte ha teven kvar när vi fick barn eftersom det vore så mycket lättare att placera barnet framför teven än att ge barnet "kvalitets tid". När jag är hos någon som har teve och tittar på de barnprogram som sänds, blir jag ännu gladare för det beslut som vi har tagit att vara helt teve fria. Programmen är gjorda av vuxna för vuxna och handlar mest om pengar och makt. Så länge jag kan påverka det vill jag bespara mina barn denna bild av världen. Det skall inte uppfattas att jag "lurar" barnen, eftersom det faktiskt är pengar och makt som styr, men mina barn skall få det förklarat i små doser och på ett sätt som känns rätt för oss.

 

Lyssna på radio

Skrivet av  Janne i Årsta
Lyssna på radio, kassetter, CD-sagor etc.
Det uppmuntrar fantasin, men de första åren helst inte med hörlurar - förklaringar kanske behövs till vissa saker.
 

Artiklar från Familjeliv