Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Darkwing Duck

Skrivet av Gosalynn :)
Jag älskade det när jag var mindre, och blev helt förkrossad när SVT tog bort det ur Disney Klubben pga att en minoritet gapiga upprörda föräldrar tyckte att det var för våldsamt(!?!). *suckar och himlar med ögonen*

Nåja, är det någon som vet om det finns någon kanal som det går på, någon som har Disney Channel och vet o det går där?
Jag skulle väldigt gärna vilja se Darkwing Duck igen (fast att jag är "gammal") och skulle tycka att det var kul om mitt barn fick se det också, eftersom det betydde så mycket för mej när jag var liten. Har inte sett något annat barnprogram som kommit upp i samma klass när det gäller roliga o engagerande karaktärer, intrig och humor.
Svar på tråden: Darkwing Duck

mitt tangentbord behövs..

Skrivet av  Gosalynn :)
..tydligen bytas batterier på: "någon som har Disney Channel och vet _OM_ det går där?" skulle det naturligtvis stå, inte bara o. :-/
 

Har inte sett det där....

Skrivet av  J
Tyvärr var det länge sedan jag såg Darkwing över huvudtaget, och på Disney tycker jag det mest är Herkules & Timon & Pumba.........
 

Vad är DD?

Skrivet av  Old Mom
Har aldrig hört talas om figuren. Är det någon släkting till Kalle Anka?
 

Darkwing..

Skrivet av  Spuffyness
Inte hört talats om honom? *eek* Då har du gått miste om något. :) Den coolaste tecknade serien någonsin ju. Gick dock bara ett år på svensk TV, så det är inte konstigt att många inte sett det... :(

Han är ingen släkting till Kalle Anka, men däremot så är Sigge McKvack (från DuckTales) hans pilot. :)

Darkwing Duck visades på SVT 1993-1994, handlar om Drake Mallard som är en vanlig anka om dagarna, men på nätterna är han en maskerad superhjälte. Han har också en adoptivdotter, Gosalynn. Avsnittet där han adopterade henne (ett av de första avsnitten av serien) var ganska gripande för att vara en tecknad serie.
 

Lättroad?

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Ja, du var väldigt lättroad lär jag säga. Personligen så lär jag säga att Darkwing Duck inte är någonting annat än stereotyp "slå sig"-humor som allt annat man ser på Cartoon Network etc.

Kanske det vore läge att rikta blicken mot öst? =)
 

Huh?

Skrivet av  Gosalynn
I beg your pardon? Du kan inte ha tittat mycket på DD du, eftersom du säger en sådan sak. *skakar på huvudet*

Lika lite som jag kan yttra mig om att anime är skräp efter att ha sett ett par avsnitt av Sailor Moon (för övrigt fyllda med pedofilvänligt fan-service crap).
 

Fördomar är mumsiga att kontra

Skrivet av  Marcus "Elwin" Baltia
Jodu. Jag har sett mycket Darkwing Duck som liten. På den tiden fanns det inte så mycket annat att kolla på, dessutom så var man helt fast i den dåvarande trenden - Disneydags på 1:an klockan 19:00-20:00 och därpå Fångarna på Fortet på fyran.
Serien är exakt som alla andra av Disneys verk (Duck Tales, Rescue Rangers, Goof Troop, Hercules och uppåt), fast i olika skal.

*suck*. Som vanligt använder du dig av de fördomar som man alltid använder mot anime - Våldsporr från Japan. Nåja, det kommer nog att brytas med hjälp av mer kunskap och Manga Mania som faktiskt kommer ut om 3 dagar där man säljer tidningarna.
Får jag fråga vad det är för pedofil-fan service du syftar på? Det finns faktiskt en anledning att huvudkaraktärernas kjolar är korta - helt enkelt för att det är mer praktiskt och enklare att teckna och animera. Dessutom förstår jag inte varför det är så farligt med att se ett trosor under ett par sekunder. Det som är en av storheterna inom manga och anime är speciellt de advancerade kameravinklarna, och om trosorna blottas för ett ögonblick så visst. De som vill bli upphetsade över det hela eller bara gnälla har ju fått sitt vatten på sina kvarnar.
Sexismen inom vissa Kalle Anka-serier verkar ingen då lägga märke till. Kan det vara för att det är en "normal serie"?
I vilket fall, bombardera mig med mer argument om vad det är så farligt med japanska serier.
Jag kan i alla fall säga att det vara ett liknande rabalder på 50-talet om serietidningar. Nu är det TV som har tagit den rollen istället.
 

Inga fördommar...

Skrivet av  Gosalynn
Tro det eller ej, men jag har inga fördommar mot anime. Jag tror inte heller att det är skadligt för barn att se, faktum är att jag själv kollade på anime när jag var liten (för Ray grottpojken, Sandy Bell, och Candy Candy räknas väl till anime antar jag?).

Vad jag ville ha fram var att jag faktiskt tycker att serier som Darkwing Duck och DuckTales är bättre. Jag tycker inte alls att de är lika varandra i upplägget (bara teckningsstilen), utan tycker att det är två olika, men väldigt bra välgjorda serier. Säga vad man vill om Disney, men i slutet på 80- början på 90-talet så hade de verkligen en peak med några riktigt välgjorda serier (storymässigt). Tycker inte alls att man kan jämföra Darkwing med skräp som Hercules, Timon o Pumba och allt vad de heter nuförtiden. *skakar på huvudet*

Att jag drog in Sailor Moon och sa att det är pedofil-vänligt står jag för. Det finns ingen bra anledning att ha någon "avancerad" kameravinkel (det var bland de roligaste jag hört förresten! :D) som filmar under tjejernas kjolar när de cyklar.
Men jag är medveten om begreppet fan-service inom animen, eftersom jag har många vänner som är anime fantaster. De har förresten många gånger försökt få mig att börja titta och gilla anime, men ärligt talat så gillar jag det inte alls. Det är inte min stil helt enkelt, och jag tycker inte att det gör mig till dum i huvudet för det? Anime har inte bättre storylines än t.ex Darkwing Duck, de har en mer annorlunda typ av storylines, och eftersom vad som är bra eller inte är väldigt subjektivt så passar anime helt enkelt inte alla.

Såg förresten ett avsnitt av Sailor Moon häromdagen, det gick ut på att Sailor Moon tyckte att hon var tjock och hennes föräldrar höll med och tyckte att hon skulle banta.
Saken var den att Sailor Moon såg precis lika onaturligt pinnsmal ut som vanligt! Vad ger det för signaler till barnen?
Jag är annars mycket liberal när det gäller TV-program, och tycker att barn kan se i princip allt på TV.
 

Anime...

Skrivet av  Anciol
Det finns ju olika sorters anime, en del för barn, och en del för vuxna. Den för vuxna kan vara jääääävligt illa, med alla sina tentakelmonster som våldtar flickorna i alla hål.....

Men det finns bra anime också:) Jag vet, jag har ett gäng hemma:)
 

Idag gick den

Skrivet av  Anna Maria med Li 24/5-02
på tv-3,
 

Jag bara ÄLSKADE Darkwing Duck!!

Skrivet av  jessica m Ava & lill*n i magen
Har inte sett det på jättelänge...Har ej Disney Channel så jag vet ej om det går där...
 

Artiklar från Familjeliv