Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dator till 3-åring?

Skrivet av ?
Vilken dator passar till 3-åring? Kan de ha en vanlig vuxendator eller specialgjord till barn (har sett en på leksaksaffären)? Med mus? Finns det bra pedagogiska program för 3-åringar? Är datorn ett sätt att lugna ner när barnet är överaktivt?
Svar på tråden: Dator till 3-åring?

Oj, svåra frågor...

Skrivet av  nattugglan
Det är alltid svårt att svara generellt på sådana här frågor men jag gör det ändå ;-)

En 3-åring kan absolut ha en vanlig vuxendator med vanlig mus. Eventuellt kan man ha en lite mindre (men vanlig) mus som ofta brukar finnas till bärbara datorer. Att använda särskilda barnprylar till datorn tycker jag är dumt eftersom barnen då inte lär sig "rätt" från början. Däremot är det viktigt att tänka på att arbetsplatsen blir anpassad till ett barn ur ergonomisk synvinkel. En bra stol är viktig, en lite mindre mus som sagt och att skärmen hamnar i lagom höjd osv.

När det gäller program finns det massor av bra program för 3-åringar och datorn kan fungera som ett alldeles utmärkt sätt att locka ett överaktivt barn att sitta stilla en stund.

 

Fredrika har haft sin egen..

Skrivet av  Helena och Fredrika
..i snart 1½ år nu.
Hon var 1½ första gången hon provade på datorn och har succesivt introducerats mer och mer.
Efter att ha tröttnat på att hon lyckades krascha våran dator för femtielfte gången så fick hon en egna bättre begagnade *s*
Jag vet inte om jag törs räkna hur många spel hon har men en del av dom har hon faktiskt sparat ihop till själv med egna pengar och många är sådana där som är köpta då dom har varit kraftigt rabatterade.
 

Min tvåårige son...

Skrivet av  jennie
har sin egen dator. Det är en 200mHz som vi (mamma och pappa)har "pensionerat", men som nu "återanvänds". Vi gjorde så för att undvika eventuella datorkrascher på våra datorer.
Datorn han har är alltså en "vuxendator" med en gammal datormus (till vuxen), musen är dock mindre än de som finns idag och det är att rekommendera då småbarn kan ha svårt att greppa en normalstor mus (och får då indirekt svårt att styra den).
Jodå, det finns bra program! Vi har bla lek&lär minsting, ett bamse, blinky bills otroliga äventyr och elmos datortelefon (det sistnämnda är en "telefon" som kopplas till datorn och spelet styrs via telefonknapparna. Rekommenderas till små barn, min son älskar det! Mer info: http://www.comfy.nu/)
Min son vill gärna sitta där en liten stund på kvällen, efter kvällsmaten, innan sängdags. Han sitter då där 10-30 minuter (med oss i bakgrunden) och varvar ner.
Tilläggas bör att min son tittar inte mycket på tv:n utan väljer hellre datorn. Kanske för att han själv kan påverka vad som händer på datorn (interaktivitet)...?
 

Beror mycket på barnet

Skrivet av  Tina T
Vår flicka är drygt tre år, och hon använder vår dator med trådlös mus o tangentbord.

´Hon får inte ha den utan att vi är med i närheten. Det gäller att man kan höra när hon ropar på hjälp, annars kan hon trycka igång ett helhaveri.

Hon är duktig, men vi litar inte på att hon förstår vidden av vad som händer om man hanterar datorn fel.
Vi kommer inte att lägga ner pengar på en egen dator till henne (åtmisntonde inte förrän skolstarten), utan hon får sitta vid vår ca 15-30 minuter (max) per dag, och det är inte alla dagar hon frågar efter det.

 

Vanlig dator går bra

Skrivet av  "Datanörden"
Vår 3-åring har fått gamla hem-pc:n som sin dator, (en 600 MHz med 256 Mb RAM) och de spel som körs där fungerar bra.
Lite mindre mus finns att köpa på Claes Ohlsson för drygt 200:-
Nu är i och för sig vi en "datafamilj" där bägge arbetar inom branchen, så datorerna är ständigt på här och då behövs en dator var.

Det som spelas mest är Lek & Lär minsting, Elmos telefon, Anki & Pytte samt att man kan kika på någon dvd-film ibland..... (DVD-spelaren är på nedervåningen och sitter vi i datorrummet på övervåningen så vill vi ju ha koll)
 

nej

Skrivet av  jorbra
Jag tror inte det är bra med för mycket dator eller TV för barnen. Tänk på att de måste "samla ihop och anlysera informationen" någon gång. Jag tror snarare ett barn blir mer oroligt.
En fyraåring har säkert fått tio gånger så mycket information inmatat än vi hade ett fått i motsvarande ålder. Nä låt dem utvecklas lugnt och stilla. Dem hinner lära sig tids nog...
 

Självklart

Skrivet av  Linda
Min son har suttit vid vår dator sedan han var 2 år (nu 4,5 år) han är jätteduktig med att styra musen, barn lär sig mycket lättare än oss vuxna. Det finns massor med spel för 2 3 4 5-åringar som är pedagogiska. Min son är väldigt vild av sig så ibland är det skönt att ha en dator som han kan sitta vid och ta det lugnt, dessutom är det framtiden.
 

Absolut

Skrivet av  A med L och A
Min kille började intressera sig för datan när han var runt två år. Nu fyller han snart fyra år och är jätteduktig på datan! Han klarar program som kräver både mus och tangentbord och han har lärt sig basic-grejerna (enter-knappen, X-knapp när man stänger av ett program etc). Just nu delar han data med oss andra men snart ska min man få en ny från jobbet och då flyttar vi nog in den här datan på hans rum. Han spelar helst Anki och Pytte, Rummel & Rabalder, Alfons Åberg, Pippi, Bolibompa, Lek och Lär (minstingen, lekis, förskolan), 5 myror är fler än 4 elefanter etc. Det finns massvis med bra dataspel på marknaden nu!
 

Klart grabben skall ha en dator.

Skrivet av  Fredrik
En vanlig vuxendator skall nog fungera utmärkt, går förmodligen bra att köpa en begagnad för några tusenlappar då barnprogram och pedagogiska lek och lär grejer inte tenderar att kräva så mycket prestanda och eventuelt kan man ju uppgradera är kraven höjjs.

Att vänja barn vid datorer på ett sunt sätt redan från början tycker jag är väldigt bra. Vi kommer bli mer och mer beroende av informationstekniken framöver och då är det bra att ha en viss datorvana från början så man inte får ta hela smällen på en gång då den kommer.
 

Artiklar från Familjeliv