Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När förstår barn vad det är dom ser?

Skrivet av Lisa
Hur gamla är barnen när de kan bli rädda för det som visas i TV? Ofta ammar jag min 5 månader gamla dotter framför TV:n eller bara har henne bredvid mig och ibland visas ju sådant som kanske kan uppfattas som otäckt. Ibland kan hon också titta ganska intresserat(?)på det som visas. Antar att det mer beror på att det är nåt som rör sig och låter än att hon skulle uppslukas av ett intressant program.

När behöver jag egentligen börja tänka på vad det är som visas i tv när hon är med?
Svar på tråden: När förstår barn vad det är dom ser?

Inte nödvändigtvis.

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Det behöver nödvändigtvis inte vara action, rysare och thrillrar som barnen blir rädda för.
När jag var liten så blev jag rädd och fick mardrömmar av ett barnprogram som hette Platon som var en teckningfilm. Jag tyckte inte om de olika uttrycken som skildrades. Än i dag vågar jag inte titta på bandet. :o
 

Det finns ingen tidsgräns.

Skrivet av  Lena_O2
Innan barnet börjar förstå sina egna känslor, känner dom av omgivningen ändå. Så ser du något som är upprörande så upplever ditt barn det också.

Det du kanske skulle ta beslut om, är hur du ska reagera och agera när vissa saker visas på TV.

Fast när dom är 5 mån så är det nog mest mamma & pappa & mat & sömn & kontakt som gäller.

Själv har jag lite äldre barn, och det är DÅ som många föräldrar släpper sina funderingar, och låter barnen sitta och titta fritt. På saker som dom egentligen inte skulle få se på.

Så behåll din tanke några år till. Då är det väldigt värdefull för ditt barn. Låter jättebra att du funderar.
 

Tänk på att...

Skrivet av  Birgitta
... det inte bara är bilder som skrämmer. Ofta kan musik, ljudeffekter, skrik osv vara betydligt mer skrämmande än bilderna. Ännu är det nog ingen fara, men när det blir otäckt är ju flytande och individuellt och omöjligt att veta exakt när det händer...