Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska få ny Pc i Augusti, som jag tänkte dela med

Skrivet av Mamman
sonen som är sju. Min gamla har inte så hög kapacitet, bara 64 megabytes Ramminne. Och det känns lite onödigt att uppgradera den. Den har 3 år på nacken och beter sig lite konstigt ibland.
Men nog kan man väl dela sin PC med sonen. Den blir ju också kraftfullare för hans spel. Dessutom har vi ganska liten lägenhet (två på 45 kvm).
Eller måste sonen ha en egen PC på rummet?
Svar på tråden: Ska få ny Pc i Augusti, som jag tänkte dela med

Vad ska du själv använda Pc\'n till?

Skrivet av  Wesley, Aija m. Liam 020426 & bf 031007
Om det är köpta spel din son ska installera i datorn så bör det inte vara några problem.
Men om det är spel och dyl som laddas ner från nätet är risken stor att ni kommer att drabbas av virus och trojaner (program som gör att andra kan ta över din dator och även se information du har i den etc.)
Då gäller det att ni har en bra brandvägg och antivir. program som dagligen uppdateras.

Mitt råd är att inte dela datorn med din son om du ska använda datorn till t ex bankaffärer, studier aktieköp osv.

/Wesley
 

Virus

Skrivet av  Ralf
är inget att oroa sig för om du har et antivirusprogram som är uppdaterat, kör uppdateringar varje dag. Klart du kan dela, och när ni har en sådan liten lägenhet så är det bara dumt att ha två datorer stående.
 

Varför skulle det vara dumt?

Skrivet av  Spuffyness
Jag och min sambo hade 3 datorer när vi bodde i en etta på 25 kvm. Inga problem alls, bara praktiskt. :)
 

Jag betalar räkningar via internet

Skrivet av  Mamman
och har en del hemsidor som jag vill lägga in som Favoriter.
Min son spelar hittills bara på spel som är köpta, Mulle Meck, Pettson, Disney Classics m m. Jag har inte tillåtit honom att gå in på nätet och hämta spel.
Jag tycker att det skulle bli för mycket spelande om han ska ha fler spel därifrån också. Då skulle han inte göra annat anser jag.
Men det är det att jag inte har lust att kosta på något mer på min gamla dator. Jag tycker inte att det lönar sig att köpa mer minne. Eller gör det det på en tre år gammal PC?
 

Jag tycker...

Skrivet av  Spuffyness
...att det lönar sej att köpa mer minne till en tre år gammal dator. Tre år är inte så mycket egentligen, eftersom själva tjusningen med PC datorer är att man egentligen aldrig behöver köpa en helt ny, utan man uppgraderar de delar som behövs istället. :)

Min sambo har inte bytt dator på 5 år, men han har bytt ut delar allt eftersom så det är inte många grejer i den nu som är samma som för 5 år sedan.
 

Underlig

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Något som jag tycker är väldigt underligt är att många "Svensson"-användare råkar ut för virus oftare än de som är mer erfarna.
Själv kommer jag i kontakt med väldigt skumma sidor dagligen, men trots det så har min dator inte råkat ut för ett fel som innebär raderad hårddisk eller liknande.
 

Hade jag varit du...

Skrivet av  Spuffyness
Så hade jag gett sonen den gamla PCn, och haft den nya själv.

Dels för att jag tycker att det man har på sin hårddisk är privat, dels för att jag inte ville riskera att någon av mina filer suddas ut av misstag, och dels för att det är roligare att ha en alldeles egen dator (både för mamma och son! *s*).

Du säger att din gamla krånglar? Jag hade formaterat om den innan jag gett den till sonen. Det brukar göra susen! Också hade jag uppgraderat den efter hand som jag fick råd, börjat med mer ram-minne. 256 mb (antar att det är sdram) borde räcka till att börja med (det kostar dessutom bara 325:- på www.datorbutiken.com) så det är ju inga stora summor det handlar om. Nästa steg hade varit ny processor och moderkort, och det är inte heller så farligt dyrt om man inte ska ha det absolut nyaste.
 

Artiklar från Familjeliv