Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnförbjudna filmer.

Skrivet av ac
Hur gör ni med det? Jag har två bonusbarn, två pojkar på 8 och 10 år. Hemma hos biomamman är det vanligt att de får titta på barnförbjudna filmer, de som är från 15 år. Problemet är när de kommer till mig och min sambo så vägrar vi låta dem se på sådana filmer. Vi kollar som mest på dem som är tillåtna från 11 år, men då är vi med.

Är jag mossig eller?! Får era barn titta på dessa filmer?
Svar på tråden: Barnförbjudna filmer.

Hos mej är det inte aktuellt ännu...

Skrivet av  Spuffyness
...men jag anser att det är individuellt vad var och en klarar av att se. Jag är helt emot åldersgräns på filmer eftersom det är att dra alla över en kam, och åldersgränserna är verkligen överdrivet högt satta.

Eftersom jag inte har lite större barn ännu så kan jag ju inte säga hur jag gör, men jag har ändå erfarenhet eftersom jag själv fick se 15-årsgränsfilmer från ca 6-årsåldern. Mina föräldrar satte aldrig en riktig åldersgräns utan jag fick se vad jag ville eftersom de visste att jag klarade av det.

Jag har inte tagit skada av det iaf.
 

vi...

Skrivet av  J
...har inga egna barn i den åldern, men min makes yngsta syster blir 15 nu i höst. Maken och jag har ett stort filmintresse och har därför en stor mängd filmer hemma.
Vi må vara mossiga, men vi har faktiskt inte låtit henne se några av de barnförbjudna filmerna när hon är på besök hemma hos oss. Hon har tagit det hela med ro, men gjort en lista över vilka filmer hon vill se nästa gång hon kommer på besök (är då 15 år) :o)
 

Bara om jag sett dem först

Skrivet av  A med L och A
Så jag vet om de är läskiga eller inte. Det finns ju ett skäl till att det finns åldersgräns på filmen. Men vad gäller lite äldre filmer så är det ofta 15 år på dem men om de skulle producerats idag så skulle de säkert vara barntillåtna (ex Crocodile Dundee).
 

*S*

Skrivet av  Mamma Erik
Då skulle min son aldrig få se en barnförbjuden film, för jag är supermesig, blundar på även barntillåtna filmer

Själv tycker jag att en del filmer för barn är otäckare än vissa barnförbjudna filmer.
 

Artiklar från Familjeliv