Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son önskar sin PlayStation

Skrivet av Mamman
Är det till TV:n. Vad är det för skillnad på spel till PC och Playstation? Varför måste man ha det? Är det bättre kvalitet, mer avancerat eller vad?
Jag vet så lite om spel och sånt eftersom jag själv är ointresserad att spela, men förstår att min son som nu är 7 år tycker att det är kul. Är det dyrt? Kan man köpa begagnat. Måste man ha någon slags ny box?
Tacksam för svar från er andra experter.
Svar på tråden: Min son önskar sin PlayStation

Skillnaden..

Skrivet av  Spuffyness
...mellan en PlayStation och PC är dels typen av spel, och dels att man slipper krångla med att uppgradera sin PlayStation som man måste göra med en PC för att köra de nya spelen.
Många tycker att PlayStation erbjuder en bättre spelkänsla, och det kan jag i viss mån hålla med om (även om jag är en inbiten PC fanatiker).

Om du ska köpa en till honom så ska du inte köpa den första Playstation som gjordes eller Playstation One, köp en PlayStation 2! PlayStation 1 är omodern nu och då kan han inte spela de senaste spelen, men däremot kan man spela gamla PlayStation 1 spel på PlayStation 2.
På ElGiganten tar dom 1.990:- för en ny PlayStation 2, så den är inte så farligt dyr tycker jag inte... Jag hade aldrig köpt begagnad själv eftersom man vet aldrig vad folk gör med sina saker. Om man köper den ny i affär får man också oftast 3 års garanti.
 

Tillägg!

Skrivet av  Christopher
Glöm inte att varje spel till en Playstation ledigt kan gå på 500:-!

Det gäller förstås för PC också, men där kommer det nya spel i sådan takt att de som är ett år gamla ofta reas ut.
 

Ett tillägg till

Skrivet av  Zingo
I Playstation 2 sitter det även en DVD spelare.
 

Nänänä

Skrivet av  Anciol
Inte då, man kan köpa BRA spel för 100-200 kronor, nya. Det finns platinum också, jag köpte just FFX där. Köpte även Kingdom Hearts, det var inte så dyrt.

Begagnat kan man köpa spel också, och jag rekommenderar tv-spelsbörsen om du åker till stockholm, ligger mitt emot Åhléns.

 

Skilnaden.

Skrivet av  Fredrik
Den stora skilnaden mellan en konsol(som playstation är) och en PC är som någon redan sagt att en playstation kommer du aldrig behöva uppgradera medans du kommer behöva uppgradera en pc för ett ett par tusenlappar över en 5 årsperiod om du vill kunna spela de nyaste spelen etc.
Men PCn kan du samtidigt använda till så mycket mer än att bara spela.

Ett nytt playstationspel går på runt 500-600kr och det tar ganska långtid innan de reas ut till specielt mycket lägre priser.
Ett nytt PC spel kostar mellan 400-500kr och då finns det ett ganska stort utbud av lite äldre spel sk pc best buy för runt 200kr.
 

Kolla kompisarna !

Skrivet av  Jonas
Kolla gärna vad kompisarna har så dom har möjlighet att låna spel av varandra !



 

Spelia

Skrivet av  Stefan
Om du bor i Stockholmsområdet så har Spelia mycket inom begagnade spel att erbjuda.

Jag är själv PC-anhängare, men ska man "bara" spela, och inte vill ha "avancerade" spel, utan mer köra-bil, hockey-spel o.dyl, så är en Playstation 2 det bästa valet, tycker jag.

Fördelen om du köper är en PC är ju att du kan använda den till annat än bara spel. Internet, ordbehandling, lek&lär program, mm mm.

Nackdelen med PC jämfört med PS2 är framförallt priset, samt att det ibland kan vara svårt att få en del spel att funka felfritt från början.

Nytt eller begagnat?
Jag tycker att det helt klart är värt dom extra kronorna att köpa nytt när det gäller själva spelkonsolen (maskinen).
Spelen kan du köpa begagnat om du gör det i en affär (t.ex Spelia).
 

Artiklar från Familjeliv