Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tids-stopp på internet?

Skrivet av Lillstrumpa
Någon som vet ett bra program för att begränsa internet-tillgänlighet? Alltså att föräldern kan ställa in mellan vilka tider internet ska kunna användas/inte användas.

Kan passa på att fråga hur ni gör med internet-tid och vad ni tycker om dylika program...
Svar på tråden: Tids-stopp på internet?

Jag söker det oxå

Skrivet av  Lottisen
Jag söker också efter dylikt... jag går in idag och stoppar diverse ställer som lunarstorm etc där jag inte tycker att min 10 åriga dotter ska hänga, tydligen dyker sådana här ställer upp hela tiden typ kamrat banana island etc...
Försöker prata dels med henne om att alla inte utger sig för att vara den dom de verkligen är dessutom så jag mess från "gubbar" som undrade om hon inte är intresserad av lite äldre killar... min dotter fattade knappt vad han menade
Är less på att hela tiden bråka om datorn och ha massa krångliga lösenord och komma ihåg att logga ur hela tiden... VILL HA TIDSTOPP PROGRAM
 

Fast det är väl bra

Skrivet av  Mina är 10 och 11 år.
att du pratar med din dotter om det.

För man kan inte skydda dom helt. Men man kan hjälpa dom, som du gör nu. Tänk på hur lätt dom har med tillgång till Internet på skolan, hos kompisar, på bibliotek mm. Det är ingen bra lösning att stoppa surfandet hemma.

Däremot så får man fortsätta att berätta om hur det går till ute i cyberrymden. Sitt med din dotter, låt henne få visa dig sitt krypin på Lunar. Då får du även möjlighet att förklara saker som dyker upp för henne.

Det är nog det bästa man kan göra. Att sitta med. Det har jag gjort i flera år nu, för mina började surfa så fort det fanns tillgång till Internet.

Det mina barn har lärt sig, är att inte jämföra Internetkompisar med riktiga som man har hemma. Jag tror att mina har lyckats rätt så bra att förstå skillnaden.

Men, jag har suttit så många timmar med dom, så det vore skräp om det inte hade gett något resultat.
 

Internet kontroll

Skrivet av  mh
Här kommer en länk som kan hjälpa er på vägen.
annars kan du alltid sätta datorn på en inlåst timer :)

http://www.microweb.com/pepsite/Software/filters.html
 

Tack!

Skrivet av  Lillstrumpa
Skickar vidare till maken! :-)
 

finns bättre community!

Skrivet av  Mia
mina barn (9 & 11) får inte lov att registrera sej på Lunarstorm och liknande ställen, pga jag anser att det försiggår alldeles för mycket där som de är alldeles för små för.. och pga att kontrollen på de sajterna är i det närmaste obefintlig!

Det finns en riktigt bra community för barn på:
www.hogwarts.nu
Man har en egen sida med eget info.. kan skicka post, chatta, skriva i många olika forum, spela spel och mycket mycket mer... och det finns alltid vuxna inloggade som håller koll på vad som skrivs om.
Tipsa din dotter om det och försök få henne att vara där istället - mina barn älskar det och många av deras kompisar oxå!!
 

Ja, mammaprogrammet

Skrivet av  Ö
man går helt enkelt dit och flyttar bort ungen. Helt idiotsäkert.
 

Artiklar från Familjeliv