Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni om våldsspel för en 7-åring?

Skrivet av Osäker i spelvärlden
Min granne tycker att de bara ska ha i princip Kalle Anka och pedagogiska spel, inte där de håller på och skjuter på varandra eller på föremål.
Jag håller väl med till viss del. Min son önskar sig Spidermanspel som jag antar är mer våldsamt.
Påverkas barn som håller på med skjuta, döda-spel så att de får vapenkännedom osv? Vilken ålder ska man då tillåta sådant. De går ju på bio och ser våldsamma filmer redan vid 11-års åldern. Där filmen är lämplig för 11 år. När det är 15 kan de ju se barnförbjudna filmer.
När jag var liten på 60-talet fick jag se filmer som många av mina jämnåriga klasskamrater inte fick se.
Däremot fick jag inte gå med och se A clockwork orange när jag var 12 år.
Svar på tråden: Vad tycker ni om våldsspel för en 7-åring?

Beror lite på spelet.

Skrivet av  Fredrik
Vissa spel tror jag man påverkas av i större utsträckning.
SoF är ett bra exempel på ett spel som förmodligen påverkar många. väldigt mänskliga fiender och extremt slaffsigt.

Däremot så tror jag spindelmannen inte är så farligt. Dels för att jag själv spelat det och dels för att det ändå är så pass orealistiskt, knappast något blod. Sen är det ett spel där man känner igen karaktärerna (har han sett programen?) och då påverkas man nog inte av det i samma utsträckning.

Just my thoughts.
 

Håller med...

Skrivet av  Bonusmamma till 2
Jag tror att det beror på två saker om det är lämpligt eller inte. Dels på hurdant barnet i sig är när det gäller våld osv, dels vilket spel det är.

Samtidigt om det står på spelets baksida att det är rekommenderat från 18 eller 15 år så begriper jag inte varför man skall ge det till ett barn. Det finns förmodligen en anledning till åldersgränsen. Oftast handlar det om grovt eller mindre grovt våld sedan är det ju ofta på engelska och då fattar de ändå inte vad de skall göra.

Min bonusson är 8 år och hans största dröm är att få "GTA 4" - ett eländigt våldsspel, jag köper det aldrig! Sist vi var och köpte spel blev det "Kannan" och "Hälge", det var alldeles lagom nivå för honom. Allt på svenska och lite småklurigt som han kan sitta och greja med. Han gillade dem båda två efter att han hade prövat!!
 

ooops..

Skrivet av  mamma med pojkar
..Vi har GTA Vice City (gissar att det är det som du kallar GTA4). Mina barn (10 och 8) gillar det helskarpt! Jag VET att man kan döda rätt besinningslös i spelet om man vill MEN det är inte det som får spelet att gå frammåt utan vissa uppdrag man ska göra. Uppdragen är inte alltid småbarnsvänliga men våldet har ett SYFTE, dvs. man ska skydda någon och det kan då innebära att skjuta en krypskytt. Dessutom så gillar mina barn att bara åka runt och köra bil och att köra helikopter!

Dock respekterar jag att andra föräldrar har andra regler. Bla. så har flera kompisar velat låna det och jag har då berättat för föräldrarna att det är våldsamt. Vissa föräldrar har då nekat till lån medans andra sagt att det är ok ändå.

Nu ska jag tillägga att jag arbetar mycket kring våld med mina barn så jag kan ärligt påstå att de VET att våldet som förekommer i spelen inte fungerar i verkligheten. Detta gör jag regelbundet eftersom de trots allt är barn och kan lätt glömma....!
 

Jag känner...

Skrivet av  Bonusmamma till 2
att ett spel som beskrivs som "Wow, va mycke action! Gillar du snygga brudar massor av coolt action måste du köpa detta!!". Alla rekommendationer jag har läst har varit att man bör vara minst 18 år för att spela spelet - det är inget jag vill sätta i händerna på mina bonusar i alla fall. Men som tur är så är ju inte alla lika - känner du att det funkar för dig och dina barn så är det väl bra det med!
 

Min man

Skrivet av  Mamma grön
säger aldrig i livet och påpekar att var det en film vore det minst 15års gräns. maken har spelat spelet och han anser att inget barn är moget att förstå och ta in de som händer även om vissa delar kan vara spännande att se eller prova på när man är 10 är helheten för våldsam

man kan köra över oskyldiga och råna dom gå till horor. vist har han uppgifter att lösa
våldet som används är våldsamt blodigt och verklighetstroget.

vi har en tioåring och han skulle aldrig få spela de spelet även om han spelar vissa strategi spel som är lite våldsamma men inte i närheten av detta.

de spelet har även de gått ut med varningar om från skolan, då vissa barn leker de spelet på skolgården
samt att visa barn spelar hos kompisar fast föräldrarna inte tillåter det är man tio så ljuger man gärna inför andras föräldrar bara för att få verka lite cool och ha provat spelet alla pratar om
 

Absolut inte...

Skrivet av  Jessica
våld ska inte finnas i en sju-årings värld.
 

Artiklar från Familjeliv