Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är så trött på alla de här våldsfixerade spelen...

Skrivet av Kitty
Vår son tjatar om att få riktigt våldsamma krigsspel på data. De är numera så verkliga att vi tycker det är direkt obehagligt att man vill sitta och spela spel där man mejar ner andra. Det är inte bara pang pang utan ren aggressivitet. Även om det är så på skoj. Vi tycker det är helt ok att vår son leker krig ute för det har pojkar gjort i alla tider men då har fantasin funnits där. Det har ändå varit långt i från verkligheten.
Finns det inga bra roliga alternativ?. Vi har ju t.ex Sims. Men det vore väl finnas flera roliga dataspelm som 10 åriga killar gillar.
Vår son fyller 10 alldeles snart så vi behöver verkligen tips.
Svar på tråden: Är så trött på alla de här våldsfixerade spelen...

Zoo Tycoon!

Skrivet av  In vivo
Vi har spelat Zoo Tycoon hela sommaren och hösten. Jätteskoj! Och garanterat våldsfritt... Man bygger sitt eget zoo, och ser till att djur och besökare trivs. Enkelt koncept, men rackarns roligt!
 

Rollercoaster Tycoon!

Skrivet av  andiegirl
Ja, i princip alla Tycoon-spel är väldigt bra och beroendeframkallande. ;)

Rollercoaster Tycoon går ut på att bygga ett nöjesfält, och jag har själv suttit hur många timmar som helst vid det spelet. Just nu har jag tröttnat dock, men rätt som det är så har jag en intensiv period då jag spelar det igen.
 

Civilization

Skrivet av  Christopher
OK, det innehåller vissa strider men för att klara dig skall du utveckla dimplomati och vetenskap. Helst skall man förstås kunna engelska.

Europa Universalis finns på svenska och kan jämföras med Risk med litet historia inlagt.

Båda de spelen är stillsamma, strategiska spel. Om det är för tråkigt finns det ju t.ex. bilspel som ColinMcRae Rally eller NeedForSpeed m.fl.
 

Artiklar från Familjeliv