Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oönskad porrsurf

Skrivet av Modesty
Hittade ett nyinstallerat program på dator i morse "hot-erotica" eller nåt liknande, ett dial-upprogram, antar jag. Efterforskningar visade att min lilla 9-åring som är ensam en stund på eftermiddagarna surfat och på sin jakt efter söta hundbilder sökt på ordet "bilder" och fått fram diverse äckelsidor. Och tydligen lyckats laddat hem och installerat nåt porrsurfprogram.

Jag öppnade det aldrig, plockade bort det direkt och har bredband så inte kan det väl dimpa ner någon oväntad tusenkronorsfaktura framöver eller??

En annan undran? Något bra, lättförståeligt barnvaktsprogram (censurprogram) för att undvika att detta händer igen??

Jag som trodde att vi garderat oss genom att prata om vikten av att aldrig lämna ut information på nätet. Måste vi nu förbjuda surfning totalt?
Svar på tråden: Oönskad porrsurf

Oönskad porrsurf

Skrivet av  Peter75
Någon faktura tror jag inte kommer att dimpa ner eftersom dessa program brukar kidnappa modem. Det finns diverse program att installera men de är ofta krångliga. Däremot så finns det ett familjefilter på tex altavista som funkar rätt ok.
 

Bästa barnvaktsprogrammet = DU

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Tro det eller ej, men det effektivaste barnvaktsprogrammet är DU!
Fast det beror på vem du litar bäst på, en vuxen människa eller en robot.
Sedan när du anser att dottern är mogen nog att ensam kunna surfa på Internet så är din uppgift fullbordad. =)
Fast! Det gäller att hålla sig uppdaterad hela tiden. Du kanske själv råkar missa information om hot på Internet.
Du kanske skulle ta och fråga någon Internetkunnig bekant om du är osäker? Har du ingen så finns det gott om dem på nätet... bland annat jag. ;D
 

Prova detta...

Skrivet av  Objektivitetens förkämpe!
i browsern finns en meny som heter verktyg där går du in på internetalternativ gå in där, gå till "innehåll" där står klassificering av innehåll, välj "aktivera" välj sedan sex och då ser du att där är ett "reglage" där du kan justera hur mycket du önskar att skall tillåtas.
Du kan välja att censurera fler kategorier som exempelvis våld.
Om jag inte minns fel så får du även möjlighet att välja ett lösenord, sen krävs det ett lösenord för att kunna se det som du har valt att "censurera" .
 

Nu är jag ju lite sen...

Skrivet av  Mamma B
..men precis som tidigare kommentarer så är man ju som vuxen den bästa "vakten". Men man kan ju inte finnas närvarande hela tiden. Det finns program att ladda ner eller köpa som heter NetNanny som ska begränsa eller förbjuda en att besöka vissa sajter eller sidor. Sen ett stort steg att ha på sin dator är en "popup-killer". Själv använder vi en som heter "PopupStopper Pro" och är gratis att ladda hem. Så slipper man alla reklamrutor som anfaller en med diverse obarnvänliga bilden.

 

Artiklar från Familjeliv