Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det var nog bättre förr...

Skrivet av sportis
Idag finns det Gamecube, Playstation, Nokia 3310, Intel Penthium IV, Digitalbox, Cartoon Network, Barnkanal och en massa annat.
Det är nästan så man glömt hur det var förr...och det är inte för inte man undrar hur dagens barn skulle klara sig med hur jag hade det som liten, på tidigt 80-tal... och min flickvän som var ung på 70-talet intygar att det var lika för henne.

Ofta var man ute till gatubelysningen tändes. Man spelade hockey på gatan, man klättrade i träd, byggde lådbilar som man ibland tappade kontrollen över och kraschade ned i ett dike med brännässlor. Man skruvade ihop bilen, baddade nässelsåren och så ut igen...
Det var knappt någon dag man inte hade något plåster någonstans på kroppen...eller kläder som gått sönder för att man fastnat någonstans i sitt lekande.
Knän, armbågar skrubbades mest. Visst, det blev gråt emellanåt men den spontana leken var ändå övergripande. Och man hade förbaskat kul. Man lärde sig klättra i träd, bygga pappersdrakar och förstå av egna erfarenheter om vad som var varmt, kallt, torrt, vått, geggigt osv.
Jag minns bara att jag tittade på tv när jag var hemma från skolan och var sjuk. Och då visades allmänbildande program som Sverige i närbild eller Arbete i närbild eller för att inte tala om engelska program som Double Trouble eller Take it Easy.

Nåväl kanske en liten förskönande bild av hur barndomen var men så är den i alla fall som jag minns den. Kan vara tänkvärt i tider som dessa.
Svar på tråden: Det var nog bättre förr...

Eller

Skrivet av  Mamma Erik
Satt man och läste böcker i timmar, jag var stammis på biblioteket, eller så hängde man i stallet.
Men jag tycker nog att det är en liten skev bild, jag får dra i min son på kvällarna när han är ute med kompisar, och visst är barnen ute mycket nu också.
Sedan har barn långa dagar idag, går de på dagis är de väldigt mycket ute, även på min sons fritids, det är väldigt ofta det är barn ute när jag hämtar sonen.
Att barnen behöver tid att varva ned kan nog vara nödvändigt.
Visst Erik tycker om att titta på TV, spela datorspel (men det finns massor av bra och roliga datorspel), det kanske sker på bekostnad av sällskapspel, vet inte säkert.
Men han bygger lika ofta med lego, igår plockade han isär en klocka, konstruerade om ett flygplan.
När det är kompisar här, så är det inte datorspel som gäller, utan då skall leksakerna utforskas.
Fast ibland kan de få lov att spela spel, för att varva ned litegrann
 

Spela spel

Skrivet av  Pling
Hur varvar man ned när man spelar spel???Kan ungarna göra ingenting och på så vis varva ner eller måste man ständigt omge sig men ett elektroniskt flimmer i högt tempo är det ett sätt att varva ner på?
 

Det finns jättemånga bra spel

Skrivet av  Mamma Erik
Lite kluriga som inte alls stämmer in på den bilden du beskriver, bla har jag köpt Magnus och Myggan åt Erik, ett spel som innebär mycket funderande.
 

Artiklar från Familjeliv