Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips för er som funderar på att köpa TV-spel

Skrivet av sportis
Det bästa köp ni kan göra är att köpa Playstation2. Dels så är utbudet av spel klart störst och dels kan man ju använda spelkonsollen som DVD-spelare.

Dessutom har man nu börjat komma ut med billigare spel under namnet Playstation2 Platina, där man kan hitta spel från allt från 199 spänn, spel som var nya i fjol och som varit storsäljare men som nu har utgått ur det ordinarie sortimentet men ändå är fullt spelbara för det.

Jag vurmar ju speciellt för sportspel, så om ni funderar på att köpa såna, så kolla efter spel tillverkade av EA Sports eller EA Big. De gör de klart bästa spelen. Förutom Mohammad Ali Boxing så är det inget blod eller våld i spelen. (Visst en och annan tuff tackling i NHL2004 men ändä...).

Xbox är visserligen bra men handkontrollen har nästan FÖR många knappar och därför blir spelen ofta svårare att hantera från början och risken är överhängande att man tröttnar direkt. Dessutom kan man inte spela DVD-skivor med konsollen.

GameCube sjunger på sista versen och man har slutat tillverkningen av den i Japan. Det är därför man har "dumpat" priserna här i Europa för att sälja slut på sina lager. Det är oklart vad som händer hos Nintendo, antingen väljer man att lägga ned verksamheten helt vad gäller större spelmoduler och ägna all kraft åt att utveckla Gameboy Advance eller utöka samarbetet med Nokia N-Gage eller så arbetar man på en ny spelkonsoll. Efter att SuperNintendo kom i mitten av 90-talet har dock Nintendo förlorat oerhört massa pengar på senare år och tappat i stort sett alla marknadsandelar man hade till Sony (som gör Playstation).

Playstation 1 kommer nog bara att leva vidare i ett eller högst två år till. Det släpps inte alls många nya spel till den. En annan fördel med Playstation 2 är att man kan spela sina Playstation 1-spel på den, om man har en sådan i sina ägor sedan tidigare.
Svar på tråden: Tips för er som funderar på att köpa TV-spel

Fast nu bidde det allt lite fel...

Skrivet av  Mamma B
Jag kan bara inte låta bli att kommentera det du skrivit om de olika konsollerna. Xboxen kan absolut använda som dvd-spelare. Så det du skriver är allt lite galet.

Sen vad gäller kontrollerna så är det ju en smaksak, mina barn tycker att det i svårighet är detsamma, men att xbox kontrollen är skönare att hålla i handen.
Men som sagt, det är ju olika efter smak och tycke..


Ja ja...
 

inte riktigt...

Skrivet av  sportis
Vi har båda rätt ;-) Man kan spela DVD-skivor på Xbox MEN då måste man köpa till en sådan adapter. På Playstation2 är det bara att stoppa in sin DVD och köra.
 

Vi har ingen adapter...

Skrivet av  ac
Vet inte riktigt vad du menar. Vi kör standard X-box med tillval av en fjärrkontroll (?!) och stoppar in DVD och sen är det bara att köra. Funkar utmärkt! Vi har två killar i familjen, 8 och 10 år, de har överhuvudtaget inga problem att hantera kontrollerna heller.

Jag tror att de två är likvärdiga, Playstation och X-box. Det är nog mer en känsla om vad man vill ha och inte.
 

Artiklar från Familjeliv