Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En annan sida av ämnet TV/dator

Skrivet av anonym
Det diskuteras ofta här hur ofta barnen sitter vid skärmen och om det är bra eller dåligt, men finns det fler än jag som har problem med att som vuxen vara beroende och inte kunna bryta det?
Vi har sedan snart 1 år tillbaka fast uppkoppling och det blev förödande för mig. Innan satt jag 1-2 timmar varje kväll, mer hade jag inte råd med. Nu sitter jag betydligt mer, nu när jag inte behöver bry mig om kostnaden. Jag är arg och ledsen på mig själv som sitter bara sitter här jämt, men jag kan inte bryta det. Datorn är som en magnet och det första jag gör på morgonen är att sätta på datorn för att kolla om det kommit mail, kolla om det kommit nya inlägg här och kolla på Aftonbladet om det hänt något nytt.
Jag har skärpt till mig lite grann sedan jag insåg att jag hade problem, och numera kan jag hålla mig borta några timmar om datorn är avstängd, men ofta sätter min man på datorn istället då och då är det kört. Då går jag av och an och väntar på att datorn ska bli ledig.
Jag längtar nu efter att vi ska flytta härifrån till ett ställe som inte har fast uppkoppling.
Jag tror inte att jag är ensam om detta, jag har flera vänner som säger samma sak, att sedan de fick fast uppkoppling så sitter de betydligt mer.
"Bredband åt alla" ser jag inte längre som något positivt. Det borde kosta mer att surfa 10 timmar om dagen än vad det kostar att surfa 1 timme.

Nu har min dotter somnat och nu sitter jag här med min ångest. Jag undrar varför jag så sällan läser böcker för henne. Jag undrar varför jag aldrig bakar några bullar, jag tycker ju det är roligt att baka. Jag undrar varför det är så länge sedan vi var i lekparken. Det är inte bara regnets fel att vi så sällan går ut och hittar på något. Jag måste ju bara kolla mail först...
Finns det någon hjälp att få för sådana som mig, som fastnat i dataträsket? Jag skulle verkligen behöva hjälp. Helst skulle jag vilja göra mig av med datorn, men min man vill ha den kvar.
Svar på tråden: En annan sida av ämnet TV/dator

Straffa inte alla pga några missbrukare

Skrivet av  Ej för höga avgifter
Det borde verkligen inte vara dyrare att surfa bara för att några har problem med sin självdisciplin.

Försök att motivera dig till att dra ner på tiden framför datorn, håll dig sysselsatt med annat, skaffa en ny hobby.

Fungerar inte det så kan ni ju alltid sätta ett lösenord på datorn som bara din man kan. Detta gör visserligen att du inte kan använda datorn alls. Å andra sidan så ska ju inte alkoholisterna dricka den minsta droppe alkohol.
 

Artiklar från Familjeliv