Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Cartoon Network

Skrivet av Karina
Jag har en fråga angående tv-tittande. Vi är ett par som väntar vårt första barn tillsammans. sedan tidigare har han en dotter som bor hos oss varannan helg. När hon är här brukar hennes pappa ofta använda tv:n som barnvakt. Hon är 6 år och det första hon säger när hon kommer in till oss på lördagsmorgonen är om hon får titta på tv vilket hon alltid får eftersom pappan vill sova vidare. Nu är det inte direkt så att hon tittar på branprogram på SVT eller liknande. Hon tittar på Cartoon Network som visar tecknat hela dygnet. Vissa av dessa serier är i min mening väldigt agressiva med mycket onödigt våld, typ sprutande inälvor och dessutom är de flesta karaktärerna extremt skrikiga. Även serier som den populära "power Puff pinglorna" där ingen pratar normalt utal allt sägs skrikande med gäll röst. Utöver att det inte är så kul att vakna med detta i bakgrunden, har jag märkt att flickan inte verkar må bra av det. Hon kan lätt sitta i upp till 4 timmar om man inte stänger av. Om man stänger av för att göra något annat, är dte först efter en lång diskussion och hon blir jättearg och grinig. men även de gånger hon så att säga "tittar tills hon får nog" blir hon så här. Extremt kinkig, otrevlig, arg, grinig och gnällig.
Jag har försökt påpeka detta för pappan när jag såg sambandet mellan tv-tittandet och henner humörförändring, utan resultat. Han är av inställningne som många föräldrar har, att om man inte har egna barn, vet man inget om barn, kan inte dra egna slutsatser och har helt enkelt inget vett i det man säger. Jag har dock sagt att jag inte vill att vårt barn ska ha det så och det verkar ändå som han förstår. har också föreslagit av vi bytar kanalen till en mer "vänlig" barnkanal. det finns kanaler som visar tecknat 24 timmat om dygnet men som är mer disney och liknande och inte alls lika "aggressiva".
vad tycker ni om detta??
Svar på tråden: Cartoon Network

Nja

Skrivet av  Mamma Erik
I sig så tycker jag inte att Cartoon endast innehåller serier av dessa typer, det finns både Scooby Doo och Familjen Flinta. Men jag måste hålla med dig, jag tycker nog att rösterna är lite väl skrikiga (även om jag tycker nog innehållet i de allra flesta program är inte alls så dumma)
Det finns även en jättesöt robotserie som jag (och min son) älskar.
Jag tror inte att problemet är cartoon, utan att hon helt enkelt är beroende.
Nu har min fri tillgång till TV, men vi har aldrig haft dessa problem.
 

Uschk, för Cartoon Network

Skrivet av  inget råd bara medhåll!
Samma här, men vi har två som alltid vill sitta o titta på Cartoon Network. Ibland ger jag med mig för husfridens skull eller om jag absolut vill göra något ifred, som t.ex laga mat. Sedan får jag så dåligt samvete för det mest pedagogiska är förstås att låta barnen hjälpa till med maten istället för att glo på en enligt mig "skitkanal". Vi har ändrat inställningar på TV:n men de hittar snart kanalen igen....
 

Vi har tagit bort den helt från fjärrkontrollen

Skrivet av  Jessika
och våra barn tror att vår TV inte "har Cartoon", så ibland ser de hos grannen!
 

Ara ara... ^_^

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Varför inte plocka fram någon annan tecknad film som verkligen är välgjord? Då kanske barnen tröttnar på Cartoon Network.
 

Vi har också raderat kanalen

Skrivet av  Mamman
...liksom andra kanaler som vi anser som mindre bra. Visserligen finns det bra serier på Cartoon också, som FLinta, Scooby Doo och så, men då hyr jag hellre en film åt dem. Finns inte kanalen, så finns inte heller de jobbiga diskussionerna och man "slipper" ge efter för husfridens skull!
 

Kombinera bägge?

Skrivet av  Marcus "Elwin" Bjösr
Men då går det ju att kombinera nöje med pedagogik. Det finns ju tecknat för barn som är både underhållande och lärande, problemet är bara att sådant är sällsynt, då de flesta amerikanska tecknade filmer följer ett urvattnat koncept på många otänkbara och dåliga sätt.

Jag hoppas verkligen det kommer någon bra tecknad serie från Japan på TV, och då menar jag INTE Pokémon. Den serien har fått många okritiska föräldrar att tro att japansk tecknad film är skräp.
Jag skall i alla fall fortsätta kämpa för att försöka få TV-kanalerna att sända anime.
 

fy!

Skrivet av  moteld
Det är ju självklart att denna flicka inte mår bra av att sitta och glo på tv, vilket barn mår bra av det? Hennes far träffar henne varannan helg och då parkerar han henna fremför tv:n. Det skulle jag aldrig tilllåta, är själv styvmor till en sexårig kille. Nej låt far och dotter ha riktiga far och dotter helger utan TV. Skicka dem till simhallen, biblioteket, bowling, åka skridskor, skidor, barngympa mm ibland kan du oxå följa med. Sätt press på hennes pappa han verkar riktigt lat tycker jag... Hjälper inte det ta bort antennkabeln till tv´n de helger hans dotter kommer. Du kom ihåg... det är inte du som ska aktivera flickan, det är hans uppgift!
 

Förlåt...

Skrivet av  Marcus "Elwin" Björs
Ursäkta om jag väcker en kraftig anstöt som ger dig lust att ge mig en rejäl smäll i ansiktet, men jag tycker att du är alldeles för fanatisk.
Nog för att man skall kunna njuta av aktiviteter utomhus, men att helt motivationslöst förbjuda någonting är ingen bra lösning.
Om barnen nu gillar tecknad film, varför inte presentera något som är både underhållande och lärorikt? På så sätt kan barnen bli inspirerade till att göra något. Nu skall jag hitta på en riktigt bra tecknad film, bara för skojs skull. =)

Detta är en tecknad serie om den 12-årige pojken Lars. Han är ofta ensam i skolan och blir väldigt mobbad av de jämnåriga i kvarteret.
En dag när han går hem från skolan ser han ett några killar spela fotboll. Ett skott från bollen råkar träffa Lars av misstag att han ramlar och skrapar armen.
Killarna hjälper i alla fall Lars med skadorna. Lars blir väldigt glad över att det finns människor som verkar bry sig. Han blir intresserad av fotboll, och en av killarna erbjuder honom att komma på en fotbollsträning, och där börjar Lars\' sin resa mot sina drömmar. Ett liv som fotbollsspelare är inte helt felfritt, och man måste lägga ned mycket arbete på att träna för att bli bra.
Det finns människor som tvivlar på Lars i början, då han är väldigt klen och inte ens kan dribbla med bollen.
Lars är dock envis, och vill verkligen ge sitt bästa för att kunna tänja på sina gränser! Han tränar ofta på fritiden och gör sitt bästa på träningen. Snart får han spela med i laget, vilket är en fantastisk ära.
Trots att Lars inte lyckas göra så jättemånga underverk under matcherna, så imponeras lagkamraterna av att han inte ger upp, utan fortsätter jaga bollen, trots att han är helt slut.
Så fortsätter serien i samma stil. Vi får även se Lars konflikter med lagmotståndare och tvivlande vuxna, fast även hur han utvecklas och blir starkare, både i kropp och själ.
Vänskapen spelar också stor roll. Det är plågsamt, men Lars lär hur viktigt det är att tro på alla i laget. Han skaffar sig även många nya vänner i och med fotbollen.

Den tecknade seriens budskap är att man kan bli vad man vill, bara man verkligen ger fanken på att bli det!
Man måste satsa stort för att vinna stort, och har man en kraftfull passion för något så kan man klara alla psykiska hinder och de fleska fysiska hinder som finns.
Ingen är född vinnare.

Det är sådan tecknad film av den här sorten jag vill se på svensk TV!
Jag hoppas att du också försöker se poängen med mitt inlägg. Om det finns en tecknad film som inspirerar barnen att lyfta på sina lata arslen och ägna sig åt något nyttigt så behöver inga föräldrar hålla på att förbjuda en massa.
 

Artiklar från Familjeliv