Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp!

Skrivet av LenaA
Vad ska jag göra? Min son leker ofta i en familj med barn mellan 6-12 år. Där får alla barnen se och spela allt. Det finns mycket barnförbjudna dataspel och videofilmer, även parabol obegränsat. Senast idag komm jag på dom med att se på en thriller. Jag stängde av och skickade ut dom. Det är inget farligt sa deras son för det är på riktigt. Dvs filmen byggde på en sann historia. Hur ska jag säga till min vännina att jag inte gillar det hennes barn får göra? Det känns som att jag då kritiserar hennes barnuppfostran.
Svar på tråden: Hjälp!

Jag vet inte...

Skrivet av  Nattugglan
...hur du ska göra, men du kan inte ställa krav på att andra familjer skall inrätta sitt liv efter DITT sätt att resonera kring vad barnen bör och inte bör. Missförstå mig inte, jag menar inte att det är nåt fel på dina åsikter om vad barnen bör få se och spela. Där håller jag med dig. Men tänk efter om det vore tvärtom. Din väninna kanske verkligen tycker att barnen BÖR få se den typ av filmer du ogillar (av någon anledning). Skulle du då vara tvungen att visa sådant när hennes barn är på besök? Jag vet, det var ett dåligt exempel. Men vad jag är ute efter är att vi KAN inte börja ändra på regler och normer i familjen efter vad vi har för besök för tillfället, det vore ABSURT.

Jag håller med dig om att det är ett svårt dilemma du står inför. Jag har egentligen inte något bra råd, men det är viktigt att komma ihåg att acceptera att andra har "sina" sätt att se på saker, och deras sätt är lika rätt för dem som dina är för dig.
 

Tack

Skrivet av  LenaA
Jag förstår vad du menar, helt riktigt det du säger. Men problemet kvarstår. Tycker du att jag gör rätt eller fel när jag stänger av? Min son vill sova över där, men jag funderar på att styra det så att dom sover hos oss i stället. Är jag för överbeskyddande?
 

Jag tycker...

Skrivet av  Nattugglan
...du gör rätt så länge du känner dig övertygad om att det är det bästa för dina barn.

Jag har själv aldrig haft speciellt "stränga" regler när det gäller TV-tittande och dylikt, men det finns ju gränser. Jag skulle inte låta min sexåring se en riktig skräckis typ Poltergeist (som gick här i veckan). Hon har däremot sett en del ganska våldsamma filmer som exempelvis "Bond" och liknande. Hon är dock inte speciellt intresserad så det har inte hänt många gånger. Däremot är hon intresserad av våldsamma spel. Helst ska blodet stänka, då är det riktigt roligt. Jag tycker inte det är speciellt passande, men hon lugnar mig alltid när jag frågar om hon inte tycker det är läskigt. -Det är bara på LÅTSAS mamma! Det är inget farligt, som tecknad film ungefär.

Jag tror att man märker om barnen inte mår bar av att se våld på TV eller i spel. Alla barn är ju olika och vissa kan nog vara känsligare än andra. Det viktiga är att man som förälder är MEDVETEN om vad barnen ser och inte ser. Det farliga tror jag är när barnen lämnas vind för våg framför TV:n eller datorn, och föräldrarna inte har en aning om vad barnen ser. Då kan man ju inte heller prata om det efteråt om det är något särskilt "läskigt" barnen sett.

Jag känner så väl igen mig när du undar om du är för överbeskyddande. Jag kanske inte är så överbeskyddande i just den här frågan, men i andra avseenden är jag nog det ibland. Man vill så gärna att ens barn skall skyddas mot allt ont och farligt i världen så länge det bara går. En dag är de stora, och vi kan inte skydda dem för all evighet. Det blir en balansgång mellan att släppa taget så de får växa, och att fortsätta att skydda dem från de farligheter vi KAN skydda dem ifrån. Visst, jag är en "hönsmorsa" i mångas ögon, men det står jag för.

Oj, vad långt det här blev. Avslutningvis vill jag bara säga att jag tycker du gör rätt i att försöka styra över övernattningen till er istället. Det vore ett smidigt sätt att lösa problemet. Annars kan du ju prata med mamman lite "försiktigt". Lägga fram det som att du inte vill att din son skall se "läskigheter" för att han får mardrömmar av det eller något liknande.

Lycka till, och kom ihåg att DU vet bäst vad som är rätt för dina barn.
 

trevlig höst !

Skrivet av  LenaA
Vad skönt att prata med någon som förstår, även om vi kanske inte tycker lika. Många gånger är jag helt övertygad om att jag gör rätt. Men stunderna då jag tvivlar blir fler och oftare. Det känns som att jag inte orkar stå emot grupptrycket. Det jag berättat om är inte ovanligt. Jag vet bara en till i klassen som har liknande regler.

I övrigt så tycker jag att han förstår skapligt när jag försöker förklara filmer och liknande. Han tar mina regler med ro, talar om för kompisar att det gör vi inte här. Låter det präktigt? Jag är inte det alltid. Även jag faller för trycket ibland. Tex så har vi sett Jurasic Park.

Jag tror: det barnet inte sett mår det inte dåligt av. Därför ska intrycken minimeras. Förstår du? Låter inte klokt? Hoppas att det inte missuppfattas av någon.

Har tänkt på att tala med min vännina om detta. Vad är en vänskap som inte klarar en diskussion? Det kommer att gå bra. Däremot vet jag inte hur jag ska prata med mammorna i klassen om detta. Skolan ska ha en föreläsning om media i höst, jag får se vad som händer då.
 

Artiklar från Familjeliv