Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Robinson

Skrivet av FiaMamma
Jag har en son på 6 år som vill se Robinson som har premiär snart. Själv är jag lite kluven, jag tycker att tävlingarna är helt okej att se men det brukar ju vara en hel del bråk och intrigen som visas. Jag ser gärna själv på Robinson, det är faktiskt den enda doku-såpan jag har följt, men är det lämpligt för en sexåring?

Hjälp mig med argument både för och emot.
Svar på tråden: Robinson

Erik såg Robinsson

Skrivet av  Mamma Erik
förra året, när det var intrigsnacket så blev han totalt ointresserad, men ville att vi skulle ropa när det var tävlingsdags, så min personliga erfarenhet är att min son var totalt ointresserad av allt utom tävlingarna eller om det var något annat av äventyrskaraktär
 

Ett tips

Skrivet av  värsta språket
Vi gör så här med fortet. Han får se det på reprisen på söndagmorgon, på fredagkväll lägger han sig mellan 19.30-20.00. Vi tittar inte heller på fortet (vi är intresserade av det alls)När han ser reprisen på söndagar brukar han ledsna efter typ fem minuter. Skulle han vilja sitta i soffan och se det så vore det ok. Men jag tror mycket att han bara vill vara uppe lite längre men det tycker vi att han är för liten för han behöver sin sömn. Han är sju år.
 

Fast...

Skrivet av  Nattugglan
Jag förstår inte riktigt vad det skulle hjälpa att se reprisen om man är tveksam till själva programmet?

Jag säger som jag brukar...det beror på barnet. Min 9-åring har sett både Farmen och sporadiskt på Big Brother och liknande. Jag har inga som större betänkligheter när det gäller just henne men skulle absolut inte rekommendera barn i allmänhet att titta på dokusåpor. Jag tycker det är värre en våldsfilmer!
 

Vad jag menar

Skrivet av  värsta språket
är att om man inte gör tv-programmet till "fredagkvällens höjdpunkt" med godis mys etc utan låter barnet kolla på reprisen så ser man ju tydligare vad det är barnet är intresserad av. Självklart har vi familjemys framför tv.n ibland men då är det med något på skärmen som vi alla gillar, en bra familjefilm tex. vi kan ha ett sådant mys tex en regnig helgeftermiddag osv. Personligen längtar jag till Robinson men vår sjuåring kommer att få se det på reprisen om han visar intresse för det.
 

nja...

Skrivet av  FiaMamma
Jag tror inte det skulle fungera för oss. Sonen skulle kunna sitta i evigheter framför teven så vi har ganska hårda restriktioner om hur länge och vad han får se. Han klarar helt enkelt inte av att bryta själv när han väl sitter där.

Ska han få se Robinson vill jag inte attt han sitter själv och ser det utan någon vuxen skall vara med. Det är trots allt del intriger och diskussioner som kan skapa frågor hos en 6-årig "tänkare".