Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Filmer från 11 år, är det lämpliga för 7-åringar?

Skrivet av Mamman
Hör att många som är sju år redan sett JURASSIC PARK, BATMAN ( med skådespelare ), SAGAN OM RINGEN m fl filmer redan.
När min son är med pappa brukar han ofta köpa någon film, på rea. Nu fick han just Jurassic Park.
Jag förstår själv inte riktigt vitsen med att låta så små barn se sådana filmer. Vad ska de då se när de blir kring 10-årsåldern?! Är det TERMINATOR, RESERVOAR DOGS, PULF FICTION eller vad?
Är verkligen barn i dag mer "mogna" för dessa filmer än de var på 60-talet?
Ibland tror jag att det är mest föräldrarna som tror att barnen vill se filmerna. Kanske kompisarna i skolan pratar att de sett dem.
Men behovet finns väl inte hos en sjuåring egentligen.
För min del tycker jag filmer som Hitta NEMO, Ice Age, eller andra filmer som är lite vänligare är mer lämpade för just den här åldern. Man kan ju inte bara trappa upp deras krav på action hela tiden.
Så tycker i alla fall jag.
Svar på tråden: Filmer från 11 år, är det lämpliga för 7-åringar?

Tja

Skrivet av  Mamma Erik
Eftersom jag tillhör de där hemska föräldrarna som låter min son titta på sådana där "hemska" filmer, så håller jag givetvis inte med dig, visst är Ice Age och dessa filmer också bra, men jag tycker inte de filmer du nämnde är så otroligt farliga eller otäcka för barn (sedan finns det vissa barn som tycker dessa är otäcka, självklart skall de inte se dessa filmer heller)
Jurassic park är nästan sönderspelad hemma, en film som Erik har älskat (och älskar fortfarande)

Sagan om ringen är spännande och verkligen fantasy, men den filmen fick han inte se själv.

När Erik såg Batman så tyckte han den var rolig.

Sedan finns det filmer som han inte få se, som har mer rått våld, men fantasyfilmer ser jag inte som någon fara, ifall barnet klarar av det.
 

Lika hemsk! :)

Skrivet av  Ulrica
Hej.

Jag är en lika hemsk mamma jag med. Mina äldsta barn (10, resp 8 år) får se ganska mycket filmer. De har sett sagan om ringen-filmerna, Beck, StarWars, Terminator, Jurassic Park mm...

Jag vet att det är många barn som inte får se dessa filmer men jag tycker man måste göra denna bedömning från barn till barn! Mina barn klarar av att se dessa filmer. Jag pratar mycket med em om våld så jag vet att de inte blivit avtrubbade. Dessutom så får de inte problem med mardrömmar eller så.
 

Jag håller med mamman

Skrivet av  moteld
Har oxå en sjuårig pojke och jag delar till fullo din uppfattning. Var sak har sin tid tycker jag. Vi är väldigt restriktiva med filmer och tv men ser en del familjfilmer tillsammans. Annars försöker vi aktivera hela familjen utan tv:n! Hitta Nemo var underbar!
 

Varför?

Skrivet av  Ware
Varför skall man vara så himla restriktiv när det gäller medier i överhuvudtaget? Även om man tror att man är så himla duktig och förser barnen med skygglappar i tidig ålder så är det ju så att andra barn som inte har dessa restriktioner pratar om filmer,tv m.m.
 

Jo, men det är väl skillnad på att prata

Skrivet av  Mamman
om en film än att faktiskt se den?!
Jag är själv inte så fanatiskt restrektiv, han har fått se Jurassic Park nu tillsammans med vuxen, Han har t om sett en gammal James Bond-film (60-talet). Jag hyr film ibland när han är sjuk och han får se många filmer hemma. Men jag undrar bara om man inte trappar upp deras vilja till mer action, mer spänning hela tiden om de får se filmer som är över deras åldersnivå. Vad ska de då vilja se när de blir 11 år?
Barn idag får så himla mycket intryck genom TV, reklam, aktiviteter så de hinner inte sortera allt detta tror jag. Ibland kan jag hålla med Antroposoferna som inte har TV hemma ens en gång.
Film och bilder överhuvudtaget har en enorm genomslagskraft tror jag också, mycket mer än ex texter.
 

Åldern..

Skrivet av  Ware
Jag tror inte att det värre med åren har själv en 11 åring som får se i pricip vad han vill på tv men han väljer själv att titta på rena barnprogram typ tecknade programm. Han har således inte något behov av mer action eller spänning.
 

Det låter som du tycker

Skrivet av  Mamma Erik
TV fungerar som en beroendeframkallande drog, att det skall bli häftigare och mer våldsammare bara för att de ser på TV, har det fungerat så på dig? Kan du inte se lugna och stillsamma program om du sett en riktigt actionfilm

Erik kan välja en "häftig" film vid något tillfälle, vid ett annat tillfälle kan han titta på "Ett med naturen", dvs han har inte blivit "beroende" av häftiga actionfilmer. Däremot har han svårt att uppskatta en del barnprogram, för att han tycker programledarna beter sig så barnsligt och att filmerna är ganska töntiga (har som liten uppskattat hjärnkontoret mer än Björnes magasin)
 

Artiklar från Familjeliv